تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0
آشنایی با اعضای خانواده‌ی منظومه‌ی شمسی، بخش دوم؛

خانه‌ی ما، «زمین»، دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • کد خبر : 60500
  • 14 شهریور 1403 - 13:00
خانه‌ی ما، «زمین»، دارای چه ویژگی‌هایی است؟
ما در سیاره‌ی بی‌همتایی زندگی می‌کنیم. آب و گونه‌های متنوع زندگی در زمین، در هیچ جای دیگر منظومه‌ی شمسی، یافت نمی‌شود. سیاره‌ی ما، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

«صبح من» با دانستنیها: ما در سیاره‌ی بی‌همتایی زندگی می‌کنیم. آب و گونه‌های متنوع زندگی در زمین، در هیچ جای دیگر منظومه‌ی شمسی، یافت نمی‌شود. سیاره‌ی ما، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، زمین با ۱۲۷۶۵ کیلومتر پهنا، بزرگترین سیاره‌ی سنگی است. در گذر زمان، اقیانوس‌ها و جو زمین شکل گرفتند . در همین حال نیز فرسایش، خشکی‌ها را تغییر شکل داده است. سیاره‌ی ما، سومین سیاره‌ی نزدیک به خورشید است. زمین سالی یک بار به دور خورشید می‌چرخد و ضمن حرکت به دور خورشید، هر ۲۳/۹ ساعت نیز به دور خود می‌گردد.

دنیای آب

آب زمین را فرا گرفته است. تقریبا تمام آب زمین در اقیانوس‌ها جمع شده و این اقیانوس‌ها، ۷۰ درصد سطح زمین را پوشانده‌اند. تنها ۲ درصد از آب زمین در صفحات یخ و یخچال‌های طبیعی و کمتر از یک درصد در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، زمین و جو وجود دارد.

چرخه‌ی آب

آب مدام در بین زمین و جو حرکت می‌کند. این چرخه، آب را از اقیانوس‌ها به ابر برده و بعد به شکل باران و برف به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و بالاخره به اقیانوس برمی‌گرداند.

جو

جوی آکنده از نیتروژن به ضخامت صدها کیلومتر زمین را در بر گرفته است. این جو از گازهای آزادشده‌ی کوه‌های آتشفشان در ابتدای عمر زمین تشکیل شده است. اکسیژن موجود در جو را گیاهان تولید می‌کنند. تغییرات سطوح پایین جو را آب و هوا می‌نامیم.

دما

خورشید زمین را گرم می‌کند. خط استوا گرم‌ترین نقطه و قطب شمال و جنوب، سردترین نقطه‌های زمین هستند. میانگین دمای سطح زمین ۱۵ درجه‌ی سانتیگراد است. بیشتری دمای زمین ۵۷٫۸ درجه‌ی سانتیگراد و کمترین دمای زمین ۸۹٫۲ـ درجه‌ی سانتیگراد است.

زندگی

زمین بیش از سه چهارم عمر خود، پذیرای گونه‌های مختلف زندگی بوده است. در ابتدا، زندگی فقط مختص به سلول‌های باکتری‌مانند بود اما کم کم این شکل ساده‌ی زندگی به شکل‌های گوناگون که امروز می‌بینیم، گسترش یافت.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=60500
  • نویسنده : کارول استات
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا
  • 17 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.