تاریخ : سه شنبه, ۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 10 September , 2024
2

چرا هنگام فرود هواپیما فشار گوش را تجربه می‌کنیم؟

  • کد خبر : 58156
  • 18 مرداد 1403 - 11:00
چرا هنگام فرود هواپیما فشار گوش را تجربه می‌کنیم؟
برخی افراد در طول پرواز و فرود هواپیما، فشار گوش را تجربه می‌کنند. اما دلیل این امر چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

«صبح من» با مطالب پزشکی: برخی افراد در طول پرواز و فرود هواپیما، فشار گوش را تجربه می‌کنند. اما دلیل این امر چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، دکتر برنهارد جونگ هولسینگ در این زمینه می‌گوید: احساس فشار در گوش زمانی رخ می‌دهد که فشار هوا در گوش میانی و فشار هوا در ناحیه اطراف یکسان نباشد و شیپور استاش که گوش میانی را به حلق متصل و فشار هوا را در گوش کنترل می‌کند، دچار اختلاف فشار می‌شود.

این پزشک متخصص گوش و حلق و بینی افزود: پس از بلند شدن هواپیما و پرواز، فشار هوای اطراف کاهش می‌یابد؛ این امر باعث ایجاد فشار اضافی در گوش می‌شود. اما به راحتی می‌توان آن را از بین برد و به همین دلیل به ندرت مشکلاتی پیش می‌آید.

هنگامی که هواپیما فرود می‌آید، برعکس این اتفاق می‌افتد، زیرا فشار هوا از بیرون افزایش می‌یابد و فشار کم در گوش ایجاد می‌شود، به این ترتیب غشاهای مخاطی و پرده‌ی گوش طوری منقبض می‌شوند که گویی در زیر یک مکش هستند.

دکتر جونگ هولسینگ افزود: بیشتر مردم مشکلی با این اختلاف فشار ندارند، اما هرکسی که از آبریزش بینی، علائم آلرژی، عفونت گوش میانی یا انحراف تیغه بینی رنج می‌برد، می‌تواند این مشکل را تجربه کند.

جوان هولسینگ خاطرنشان کرد: عفونت یا آلرژی منجر به التهاب غشاهای مخاطی می‌شود و این می‌تواند منجر به مسدود شدن شیپور استاش شود و در نتیجه به درستی باز و بسته نشود. در موارد شدید، اگر فشار در گوش یکسان نشود، پرده گوش ممکن است پاره شود.

در مورد چگونگی برخورد با فشار کم در گوش در هنگام فرود، یونگ هولسینگ خمیازه کشیدن، جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن را توصیه کرد، زیرا حرکات فک باعث باز شدن شیپور استاش می‌شود که باعث یکسان شدن فشار می‌شود.

فشار در گوش را می‌توان از طریق مانور «والسالوا» نیز برابر کرد. برای انجام این کار، باید نفس بکشید، سپس دهان و بینی را بسته نگه دارید در حالی که سعی می‌کنید در برابر بازدم مقاومت کنید.

همچنین می‌توان از گوش‌گیرهای مخصوص برای جلوگیری از افزایش فشار هوا از بیرون و دور از گوش استفاده کرد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=58156

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.