تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

یبوست؛ از علل ایجاد تا درمان

  • کد خبر : 57493
  • 11 مرداد 1403 - 11:00
یبوست؛ از علل ایجاد تا درمان
یبوست، مشکلی است که بسیاری از افراد در زندگی خود دچار آن می‌شوند و تا میزان زیادی می‌تواند در زندگی روزمره، اختلال ایجاد کند.

«صبح من» با مطالب پزشکی: یبوست، مشکلی است که بسیاری از افراد در زندگی خود دچار آن می‌شوند و تا میزان زیادی می‌تواند در زندگی روزمره، اختلال ایجاد کند.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم، متخصص داخلی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگو با مجله‌ی خبری «صبح من»، ضمن بیان این مطلب، به بررسی علل و عوامل ایجاد یبوست پرداخت و گفت: بی‌شک، مهمترین دلیل ایجاد یبوست، سبک زندگی است. عواملی مانند رژیم غذایی، میزان تحرک، میزان مصرف میوه و سبزیجات، عادات غذایی نادرست و نامناسب باعث ایجاد یبوست می‌شوند.

یبوست

این متخصص داخلی افزود: هر فرد باید روزانه به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم سبزیجات و میوه‌جات مصرف کند که متأسفانه به دلایل گوناگونی چون مشغله‌های روزانه، سبک و هزینه‌های زندگی، افراد گاه به مدت چند روز یا چند هفته از خوردن میوه‌ و سبزی، اجتناب می‌کنند.

دکتر نکوقدم، عامل دیگر یبوست را نداشتن فعالیت فیزیکی دانست و گفت: به طور متوسط هر فرد زیر ۷۰ سال باید در روز بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت فیزیکی مانند ورزش‌های هوازی و پیاده‌روی سبک داشته باشد. این کار باعث تحریک فعالیت روده‌ها شده و برعکس، کم تحرکی، منجر به کاهش حرکت روده‌ها و ایجاد یبوست می‌شود.

یبوست

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، عامل دیگر یبوست را تغذیه‌ی نامناسب دانست و با بیان اینکه مصرف فست فودها به یبوست دامن می‌زند، عامل دیگر را مصرف کم آب دانست.

دکتر نکوقدم، برخی بیماری‌ها مانند انواع ناراحتی بدخیم دستگاه گوارش، افزایش کلسیم، کم کاری تیروئید و … را نیز عامل یبوست دانست که باید توسط پزشکان متخصص، ارزیابی و بررسی شود.

این متخصص داخلی در پایان، اولین گام برای درمان یبوست را اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی دانست و تأکید کرد: اگر بیمار به این دو اقدام، پاسخ درمانی مناسبی نداد باید بررسی‌های بیشتری مانند کولونوسکوپی، انجام آزمایش‌ها ارزیابی تیروئید و … صورت گیرد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=57493

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.