تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
4

دانستنی‌هایی جالب درباره‌ی «بارکد» پنجاه ساله

  • کد خبر : 12738
  • 08 مرداد 1403 - 14:00
دانستنی‌هایی جالب درباره‌ی «بارکد» پنجاه ساله
سال 2023 برابر با پنجاهمین سالگرد راه‌اندازی بارکد بود؛ سیستمی که نقش مهمی در شناسایی مواد غذایی و تجاری و نیز جهانی شدن تجارت داشته است.

«صبح من» با فناوری: پنجاه سال از شروع استفاده از بارکد می‌گذرد، سیستمی که به تدریج با QRکد جایگزین می‌شود.

به گزارش «صبح من»؛ سال ۲۰۲۳ برابر با پنجاهمین سالگرد راه‌اندازی بارکد بود؛ سیستمی که نقش مهمی در شناسایی مواد غذایی و تجاری و نیز جهانی شدن تجارت داشته است.

بی‌شک کمتر کسی است که صدای اسکن بارکد توسط متصدیان فروشگاه‌ها را نشنیده باشد. این خطوط مستقیم با ضخامت‌های متفاوت به طور تقریبی روزانه شش میلیارد بار در جهان، اسکن می‌شوند در حالی که در هر ثانیه هفتاد هزار محصول از صندوق‌های فروش عبور می‌کنند.

«بارکد» توسط دو آمریکایی به نام‌های «نورمن جوزف وودلند» و «برنارد سیلور» در سال ۱۹۵۲ ثبت شد اما بازاریابی آن در سال ۱۹۷۱ توسط یک مهندس آمریکایی به نام «جورج لوور» شروع شد.

در آوریل ۱۹۷۳، پس از مشورت بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان عمده، بارکد به سیستمی تبدیل شد که برای شناسایی محصولات پرمصرف که قرار بود به بازار عرضه شوند، استفاده می‌شد.

نخستین محصولی که بارکد شد، یک بسته آدامس با طعم میوه بود که در حال حاضر، در موزه‌ی ملی تاریخ آمریکا در واشنگتن، قرار دارد. بارکد این محصول در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۴ در اوهایو، اسکن شد.

سازمان استاندارد جهانی که یک سازمان غیرانتفاعی و بی‌طرف است برای هر شرکتی که درخواست کد شناسایی می‌کند، شماره‌ی کالای تجارت جهانی که به یک بارکد تبدیل می‌شود، صادر می‎کند. هر شرکت باید سالانه مبلغی را که بر اساس درآمدهای آن محاسبه می‌شود، به این سازمان پرداخت کند. این مبلغ، بین ۹۸ تا ۴۴۰۰ یورو است.

بارکد پنجاه ساله این روزها کم کم جای خود را به QR کد می‌دهد و روز به روز در جهان میزان استفاده از آن بیشتر می‌شود.

ترجمه و تنظیم: صبح من ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع آزاد است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=12738

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.