تاریخ : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 7 September , 2024
5

دانستنی های جالب درباره لگوهای دوست داشتنی

  • کد خبر : 56548
  • 03 مرداد 1403 - 14:20
دانستنی های جالب درباره لگوهای دوست داشتنی
لگو اسباب بازی برای همه در سنین های مختلف مناسب است، از کوچکترین فرد خانواده تا بزرگترین فرد. مدل های متنوعی که از لگو اسباب بازی در بازار وجود دارد یک اسباب بازی محبوب و پرطرفدار در بین کودکان است. در این مقاله سعی کرده ایم تا از آغاز لگو و چگونگی پیدایش آن تا ویژگی ها و فوایدی که لگو اسباب بازی دارد را بررسی کنیم.

«صبح من» با دانستنی ها: اسباب بازی لگو که امروزه میشناسیم از آجرهای پلاستیکی رنگارنگ در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته شده اند و در بین کودکان و بزرگسالان محبوب است. میتوان به راحتی لگو اسباب بازی را به هم متصل کرد و سازه های خلاقانه با آن ساخت و یا بر اساس الگویی که دارند مجموعه های معروف لگویی را ساخت. در این مقاله سعی کرده ایم تا از آغاز لگو و چگونگی پیدایش آن تا ویژگی ها و فوایدی که لگو اسباب بازی دارد را بررسی کنیم.

اسباب بازی لگو چیست؟

به گزارش مجله خبری صبح من، همه‌ی ما در کودکی بدون آنکه بدانیم بارها و بارها با لگو اسباب بازی بازی کردیم و مهارت‌های جدیدی در درون ما رشد و شکوفا شد. لگو اسباب بازی، یک لاین محبوب بین تمام سنین در دسته ی اسباب بازی پسرانه، دخترانه و به صورت کلی اسباب بازی های ساختنی قرار دارد که از آجرهای پلاستکی پیوسته و رنگارنگ تشکیل شده است.

این آجرها را می توان به روش های مختلف مونتاژ و به هم وصل کرد تا سازه های متفاوت و جذابی مثل ساختمان و وسایل نقلیه و کاراکتر های انیمیشن و حتی یک اثر هنری خلق کرد! لگو اسباب بازی معمولا رده سنی خاصی را به عنوان مخاطب ندارد (دنبال کنندش فقط کودکان نیستن) و دلیل اصلی این موضوع ترویج خلاقیت و مهارت حل مشکلات و بازی های تجسمی، تخیلی شناخته شده است.

تاریخچه لگو

لگو اسباب بازی تاریخچه ای جذاب دارند که به اوایل قرن بیستم باز می گردد. گروه لگو در سال ۱۹۳۲ توسط Ole kirk Christians در دانمارک تاسیس شد. کلمه لگو در واقع Lego=leg godt به معنای خوب بازی کردن، خوب جفت کردن و گردآوری است. در ابتدا این شرکت، اسباب بازی های چوبی مثل اردک و یویو تولید میکرد و یک گارگاه نجاری کوچک بود!! کم کم در سال ۱۹۴۹ شروع به تولید اسباب بازی پلاستیکی کرد و مدتی بعد ثبت اختراع لگو به انجام رسید. آجرهای لگو اسباب بازی امکان ساخت و ساز خلاقانه و بی پایان را فرهم میکند. شرکت لگو در هر ثانیه ۱۱۴۰ قطعه لگو میسازد این یعنی سالانه ۳۶ میلیارد قطعه!!!

”قطعات لگو با دقت بسیار بالا و با خطایی کمتر از ۲ میکرومتر تولید می‌شوند به طوریکه لگوی تولید شده در سال ۱۹۶۳ با لگویی که امسال تولید می‌شود، جفت می‌شوند. از هر ۱میلیون قطعه لگو تولید شده تنها ۱۸ عدد استاندارد لازم را ندارند. “

انواع لگو اسباب بازی

مجموعه‌های لگو در طرح‌ها و تم‌های مختلف تولید می شوند؛ شما با خرید لگو اسباب بازی به دنیای دیگری سفر می کنید. از ماشین‌ها و ساختمان‌ها گرفته تا شخصیت‌های کارتونی و فیلم‌های محبوب، دنیایی از ایده‌ها و داستان‌ها را برای ساختن و خلق کردن در اختیار شما می‌گذارد. در ادامه انواع لگو را معرفی می کنیم.

آجرهای لگو اسباب بازی فقط برای خانه سازی نیست. بعضی از این لگوها الگوهای خاصی دارند مانند لگو ماشین، شخصیت های محبوب، مکان های معروف، لگو گل، مینی فیگور که در هر پک آدمک هایی کوچک با تم های مختلف مثل شخصیت ها و ستارگان معروف و انیمیشن های مختلف مثل جنگ ستارگان بتمن و… است. جمع آوری کلکسیونی از کراکترها یکی از سرگرمی های محبوب در خرید لگو اسباب بازی است. لگو اسباب بازی در دسته بندی های متفاوتی قرار دارند و به عنوان اسباب بازی دخترانه و اسباب بازی پسرانه شناخته می شود.

لگو دوپلو

لگوهای دوپلو «DUPLO»، لگو اسباب بازی مدل دوپلو جز اولین اسباب بازی هایی است که کودکان از سن ۱ تا حدود ۵ سال میتوانند از آن استفاده کنند. لگو دوپلو معمولا قطعاتی بزرگتر از حد معمول و شناخته شده است تا خطر بلعیدن قطعات را به حداقل برساند کودکان با کمک لگو دوپلو می توانند قطعات را بدون هیچ دردسری به هم متصل و از هم جدا کنند.

لگو کلاسیک

لگو کلاسیک معمولا به لگوهایی گفته می‌شود که برای خانه سازی و سازه های خلاقانه و پیشرفته مورد استفاده کودکان ۵ سال به بالا مورد استفاده قرار میگیرد. لگو کلاسیک دارای قطعات کوچکتر نسبت به لگو اسباب بازی دوپلو است بنابراین برای ساختن آن نیاز به مهارت و دقت بیشتری دارد.

لگو اسباب بازی، کودکان را به شیوه ای جذاب و سرگرم کننده در آموزش اس تی ای ام (STEAM) علم فناوری مهندسی و ریاضیات درگیر میکند و آنها را برای دنیای دیجیتال آینده آماده میکند. اغلب جنس آنها پلاستیکی یا کائوچویی است که به راحتی میتوان انها را به هم متصل کرد.

لگوی تکنیکال

مجموعه های LEGO Technic فرصتی عالی برای یادگیری اصول مهندسی در حین بازی را فراهم می کنند.

مینی فیگورهای لگو (Minifigures)

این مجموعه اسباب بازی های لگو، شامل انواع مختلفی از مینی فیگورها است که از شخصیت‌های محبوب فیلم‌ها، سریال‌ها، کارتون‌ها و بازی‌های ویدئویی تا شخصیت‌های ساختگی و اختراع‌های خیالی را در بر می‌گیرد.

لگو سیتی (LEGO City)

مجموعه‌ لگوهای سیتی، پیچیدگی و شلوغی زندگی شهری را به دنیای لگو آورده اند. این مجموعه ها شامل ایستگاه‌های اتوبوس، پلیس و آتش نشانی، بانک، فروشگاه، فرودگاه، تجهیزات شهری و مینی فیگورهایی هستند که به کودکان اجازه می دهند منظره شهری مدنظر خود را ایجاد کنند. از ایستگاه های پلیس گرفته تا کامیون های آتش نشانی، در مجموعه های LEGO City وجود دارند و می توانید از آن ها برای ساخت شهر ایده آل خود استفاده نمایید.

لگو فرندز (friends)

مجموعه LEGO Friends با تمرکز بر داستان سرایی و شخصیت پردازی طراحی شده است. این مجموعه دارای رنگ های زنده، فضای داخلی دقیق و طیف متنوعی از شخصیت ها است. لگو فرندز مجموعه LEGO Friends اغلب حول موضوعاتی مانند دوستی، ماجراجویی و زندگی روزمره می چرخد و برای کودکانی که از بازی های تخیلی لذت می برند، جذاب است.

لگو هدفونز

این مجموعه لگو، شامل مدل‌های مختلفی از فیلم‌ها و سریال‌های پرطرفدار مانند “هری پاتر”، “فراست لند” و “ستاره‌گان جنگ” است که بر اساس این موضوعات ساخته شده‌اند. مجموعه‌ لگوهای جنگ ستارگان، فضای این حماسه را به شکل سازه های لگویی در آورده اند. این مجموعه به طرفداران این فیلم اجازه می دهد که در هر سنی، صحنه‌های نمادین دنیای جنگ ستارگان را از سفینه ها گرفته تا شخصیت‌های معروف، بازسازی کنند.

لگو آرشیتکت (lego architecture)

این سری از لگوها شامل مدل‌هایی از ساختمان‌های مشهور و آثار معماری جهان از جمله برج ایفل، سیدنی اوپرا هاوس و… است.

فواید لگو

لگو اسباب بازی فقط برای سرگرمی نیست، بلکه دارای فوایدی مثل تقویت هوش فضایی و هوش منطقی و افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس در کودکان است. این اسباب بازی به دلیل ماهیتی که دارد بیشتر به عنوان اسباب بازی پسرانه شناخته میشوند.

لگو و داستان سرایی

اگر کودک شما به صورت انفرادی بازی لگو را آغاز کند ناخودآگاه شروع به داستان سرایی میکند. تلاش میکند که با کاراکتر سازی برای داستانش گفتگو ایجاد کند. به عنوان والدین یا یک فرد بزرگتر از کودک درمورد داستان و شخصیت هایی که خلق کرده سوال بپرسید تا کودک را به ساخت بیشتر لگو تشویق کنید.

کار گروهی و تقویت مهارت اجتماعی

بازی با لگو اسباب بازی وقتی به صورت گروهی انجام شود و کودک با دوستانش شروع به خلق یک اثر با لگو کند، یک کار گروهی محسوب میشود. کودکان با هم همکاری میکنند و روحیه ی کار تیمی و نظر خواهی درآنها تقویت میشود. کودک با ایده های جدید روبرو میشود و مثل بازی انفرادی خود را محدود به یک نقش نمیداند و رفتار های مثبت اجتماعی اش افزایش می یابد.

مهارت ریاضی و هوش فضایی

وقتی کودک تصمیم به ساخت یک اثر با لگو اسباب بازی میکند با استفاده از هوش فضایی، شکل مورد نظر و ذهنی خود را تجسم میکند؛ تا مدل خیالیش را انجام دهد. حتی وقتی کودک از روی نقشه ی لگو شروع به ساخت میکند باز هم از هوش فضایی اش استفاده میکند و تلاش مکیند که بفهمد چگونه باید از روی الگو نقشه یک سازه را پیاده کند، تقارن ایجاد کند، محل قرارگیری هر قطعه ی لگو را تشخیص دهد و ترتیب قرارگیری آنها را متوجه شود. همه ی این موارد موجب میشود که هوش فضایی کودک تقویت شود.

پرورش خلاقیت

خلاقیت یک مهارت به درد بخور است که در تمامی موارد زندگی ما چه در کودکی و چه در بزرگسالی به درد بخور و مفید بوده است. با توجه به این قضیه، پرورش خلاقیت کودک یکی از موارد مهم در تربیت و پرورش کودک سالم است. اگر این توانایی را در کودکان تقویت کنیم موجب میشود که کودک به استفاده از خلاقیت و ایده های خلاقانه اش چالش های مختلف را پشت سر بگذارد.

رشد جسمی کودک

کودک برای وصل کردن و جدا کردن قطعات لگو اسباب بازی باید از قدرت و کنترل انگشت هایش استفاده کند . به این ترتیب انگشت های او به خوبی تقویت میشود . شاید برایتان جالب باشد که بدانید کودکانی که قبل از سن شروع مدرسه با لگو بازی میکردند در گرفتن مداد مهارت بیشتری دارند و بهتر عمل میکنند.

مدیریت واکنش در مقابل شکست

همانطور که میدانید لگو اسباب بازی، یک سازه نسبتا ظریف است که گاهی با یک فشار نامناسب یا قرارگیری یک قطعه در جای نادرست سازه خراب میشود و این در زمانی رخ میدهد که کودک ما فکر میکند سازه را به پایان رسانده است و اما ناگهان سازه اش خراب میشود .این یک شکست بزرگ در دنیای کودکانه او محسوب میشود .اما با ادامه دادن و از نو ساختن در وجود کودک مهارت، پشتکار و مدیریت شکست رخ میدهد.

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که کودکان از طریق یک الگو یا با خلاقیت و ایده ی خود یک سازه را توسط لگو اسباب بازی میسازند و به پایان می رسانند این پایان رساندن یک اعتماد به نفس و حس خوب در آنها ایجاد میکند.

کاهش استرس

لگو اسباب بازی یک روش درمانی مناسب برای رفع استرس و اضطراب است و باعث ایجاد الگوی ذهنی میشود.

افزایش تمرکز

همه ی کارهایی که برای ساخت لگو اسباب بازی مرحله به مرحله انجام میشود برای افزایش تمرکز کودک نقش پررنگی دارد.

فواید لگو برای بزرگسالان

لگو اسباب بازی همانطور که در ابتدا اشاره کردیم محدودیت سنی خاصی ندارد و حتی بزرگسالان نیز می توانند با آن سرگرم باشند. برخی از بزرگسالان حتی با وجود داشتن فرزند، علاقمند به چالش کشیدن ذهن خود توسط لگو های مناسب گروه سنی خود هستند. این عمل در بزرگسالان موجب تمرکز، خود کنترلگری و رفع استرس و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر میشود. همچنین در تقویت هوش ریاضی و به چالش کشیدن آن موثر است.

غلبه بر ناامیدی و بیشتر شدن پشتکار

ساختن لگو اسباب بازی با قطعات زیاد و قرار دادن بلوک های ریز لگو، نیاز به تلاش و تمرکز زیادی دارد، با یک قدم اشتباه تمام زحمات شما از بین می رود و این می تواند یک تجربه بد برای شما باشد، در این حالت با تکرار ساخت اسباب بازی لگو و ساختن چندین باره آن، شما صبر و استقامت را یاد می گیرید و متوجه می شوید که با تلاش می توانید به نتایج دلخواه خود برسید.

افزایش اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری

فرقی ندارد کودکی ۴ ساله باشید یا فردی ۴۰ ساله، در نهایت هنگامی که شما حاصل زحمت و تلاش خود را مشاهده کنید احساس اعتماد به نفس و غرور در شما شکل میگیرد و رضایتمند از انجام یک عمل به درستی ترغیب میشوید که مجددا کاری را انجام دهید و به سر انجام برسانید. پس دفعه ی بعدی که یک آجر لگو را برداشتید به یاد داشته باشید که شما چیزی بیش از یک اسباب بازی در دست دارید.

لگو اسباب بازی دخترانه و پسرانه

اما چرا لگو اسباب بازی را بیشتر به عنوان اسباب بازی پسرانه می شناسند؟ دسته بندی لگو اسباب بازی معمولا باعث شده که پسران بیشتر جذب این اسباب بازی ساختنی شوند. لگو تکنیک، هری پاتر، لگو ماینکرفت، لگو سیتی معمولا در بین پسرها محبوب است به همین دلیل این اسباب بازی معمولا به عنوان اسباب بازی پسرانه شناخته میشود.

به طور کلی اسباب بازی ها جنسیتی ندارند. اما برخی از مدل های اسباب بازی در بین دختران و پسران محبوب تر است. لگو اسباب بازی دخترانه شامل لگو فرندز، سگ های نگهبان، انواع لگو شخصیت های دیزنی، لگوی فروزن (frozen lego) و… است. لگو اسباب بازی پسرانه شامل شخصیت های کارتونی پسرانه از جمله لگوهای نینجاگو، سری هری پاتر، لگو ماشین، سری‌های شهری city، لگوی جنگ ستارگان (STAR WARS)، لگو سگ های نگهبان، باب اسفنجی، نینجا، دایناسورها، سری مارول، لگو ماینکرفت و… است.

به طور کلی لگو اسباب بازی واقعا متنوع و هیجان انگیزند، لگو یک اسباب بازی مشترک بین تمام کودکان دنیاست ولی بزرگترین بازار لگو و بیشترین فروش لگو مربوط به کشور آلمان است. یکی از جالب ترین ویژگی های این کمپانی این است که برنامه ای کامپیوتری وجود دارد که مشتریان این برند میتوانند از طریق این برنامه طرح دیجیتالی منحصر به فرد خود را داشته باشند.

چند فکت هیجان انگیز درمورد لگو اسباب بازی

  • موسس لگو، اوله کرک کریستین بوده و تاسیس این شرکت از اوله اغاز شد و بعد پسرش به این فعالیت ادامه داد.
  • لگو اسباب بازی در سال ۱۹۳۲ در دانمارک تاسیس شد، یعنی بیش از ۹۰ سال از فعالیت لگو میگذرد.
  • حدود ۴۰۰ میلیارد آجر لگو روی زمین وجود دارد. که اگر آن را بین تمام افراد کره زمین تقسیم کنیم چیزی حدود ۵۰ آجر به هر کس میرسد.
  • بلندترین لگوی جهان، لگوی برج ایفل با ۱ متر و ۴۹ سانتیمتر ارتفاع است.
  • سنگین ترین لگوی جهان، لگوی تایتانیک با وزن ۱۴ کیلوگرم است.
  • بزرگترین لگوی جهان، لگوی نقشه جهان با ۱۲۰۰۰ قطعه است.
  • در میان لگو اسباب بازی معرفی شده تاکنون تعداد رنگبندی های آجرها به بیش از ۶۰ رنگ میرسد و خاص ترین رنگ های آن رنگ های کروم هستند.
  • بیش از ۴ میلیارد مینی فیگور در جهان وجود دارد. با یکم تفکر میشه تصور کرد که اگر مینی فیگور ها یک جامعه ی واقعی بودند جمعیت آنها حتی از پرجمعیت ترین کشور های جهان هم بیشتر میشد.
  • در سال ۲۰۱۵ کمپانی لگو هر ثانیه ۲۳ مینی فیگور تولید میکرد و سالانه ۷۲۵ میلیون.

چند نکته مهم

  • یکی از مسائل مورد بررسی اهمیت و فایده ی لگو برای کودکان ADHD یا همان بیش فعال است. طبق مطالعه ی انجام شده این اسباب بازی یک فعالیت مناسب برای کودکان بیش فعال است و موجب تمرکز ببشتر و تقویت توانایی حل مشکلات آنها میشود.
  • باید دقت کنید که اسباب بازی لگو به دلیل قطعات ریزی که دارند برای کودکان زیر سه سال که هر جسمی را داخل دهانشان می‌گذارند نباید در دسترس باشد.
  • رنگ‌های شیمیایی به کار برده شده در لگو اسباب‌بازی‌ در دراز مدت می‌تواند باعث عوارض خطرناکی همچون ناراحتی‌های کبدی، تنفسی و مسمومیت های خطرناک شود برای همین بهتر است لگوهایی را خریداری نمایید که استانداردهای بهداشتی معتبر داشته باشند و یا از برندهای معتبر و صاحب نام باشند.

خلاقیت شرکت لگو

یکی از جالبترین ایده های کمپانی لگو اسباب بازی که باعث استقبال افراد زیادی شده، این است که شرکت لگو در قسمتی از وبسایت خود اعلام کرده که بخشی طراحی شده که شما میتوانید لگوی خود را طراحی و سفارش دهید و اگر طراحی شما مورد توجه مخاطبان این کمپانی قرار بگیرد و بازخورد خوبی در فضای مجازی و بین مخاطبین مجازی داشته باشد لگو اسباب بازی طراحی شده توسط شما به قفسه های فروشگاه لگو انتقال پیدا میکند و در دسترس عموم قرار میگیرد.

راهنمای خرید لگو اسباب بازی

محتوای لگو

لگو اسباب بازی در مدل های مختلف مانند لگو سیتی، تکنیک، فرندز، جنگ ستارگان، هری پارتر، ماینکرفت و … تولید شده اند. لگو اسباب بازی را بر اساس علاقه و نیاز کودک تهیه کنید. خرید لگو اسباب بازی که مورد علاقه کودک نباشد بیشتر او را دلزده میکند تا مشتاق.

انتخاب براساس سن کودک

هنگام خرید لگو اسباب بازی برای بچه ها باید رده سنی کودک دقت کرد و اسباب بازی مناسب سن آن ها را تهیه کرد. به دلیل تنوع مدل های لگو اسباب بازی و همچنین متفاوت بودن قطعات آن در ابعاد ریز و درشت درگروه سنی مختلف باید متناسب با سن کودک خرید کرد. لگوهای درشت، مناسب کودکان زیر سه سال و لگو های ریز و تخصصی تر برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان است.

بودجه

بر اساس بودجه ای در نظر دارید لگو اسباب بازی تهیه کنید. امروزه انواع مختلفی لگو اسباب بازی در بازار موجود است که قیمت های متنوعی دارد. فروشگاه های اسباب بازی مختلف و آنلاین شاپ ها مدل های مختلف لگو در قیمت‌های مختلفی در بازار دارند. بررسی کنید و مناسب ترین لگو اسباب بازی را هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ مدل برای کودک خود تهیه کنید

سخن پایانی

لگوی اسباب بازی به عنوان اسباب بازی پسرانه و دخترانه از قدیم تا به امروز در بین کودکان در هر رده سنی محبوب و پرطرفدار است. فرقی نمی‌کند که شما یک لگو اسباب بازی اورجینال خریده باشید یا یک بلوک خانه سازی چینی یا ایرانی، چراکه لگو اسباب بازی مهارت های مهمی را در شما تقویت میکند و بازی کردن با آن بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است. لگو اسباب بازی برای همه در سنین های مختلف مناسب است، از کوچکترین فرد خانواده تا بزرگترین فرد. مدل های متنوعی که از لگو اسباب بازی در بازار وجود دارد مثل لگو نینجا، سیتی، هری پاتر و… یک اسباب بازی پسرانه محبوب و پرطرفدار در بین کودکان است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=56548

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.