تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
4

بدلکاری شغلی پر خطر و هیجان انگیز؛ آشنایی با بدلکاران ایرانی

  • کد خبر : 10454
  • 31 تیر 1403 - 14:00
بدلکاری شغلی پر خطر و هیجان انگیز؛ آشنایی با بدلکاران ایرانی
پیمان ابدی و یا ارشا اقدسی شاید معروفترین بدلکاران ایرانی بودند که هر دو  مرد بدلکار معروف کشورمان در سانحه صحنه فیلم برداری جانشان را از دست دادند. اما ایران، بدلکاران دیگری نیز دارد که شاید تا به امروز نام آنها کم تر به گوشتان خورده باشد. دراین گزارش با این بدلکاران بیشتر آشنا می شوید.

«صبح من» با چهره ها: بدلکار و بدلکاری شاید یکی از پرخطرترین اما هیجان انگیزترین مشاغل باشد. ارشا اقدسی و پیمان ابدی دو بدلکار معروف ایرانی بودند. هر بدلکار برای ایفای نقش جانش را کف دستش می گذارد. بدلکار بودن عشق و علاقه زیادی می خواهد. اما ارشا اقدسی و پیمان ابدی تنها بدلکاران ایرانی نیستند و چند بدلکار معروف دیگر نیز در سیمای ایران فعالی دارند.

به گزارش صبح من، پیمان ابدی و یا ارشا اقدسی شاید معروفترین بدلکاران ایرانی بودند که هر دو  مرد بدلکار معروف کشورمان در سانحه صحنه فیلم برداری جانشان را از دست دادند. اما ایران، بدلکاران دیگری نیز دارد که شاید تا به امروز نام آنها کم تر به گوشتان خورده باشد. دراین گزارش با این بدلکاران بیشتر آشنا می شوید.

ذبیح الله ذبیح‌پور

از مهم‌ترین تجربیاتش در عرصه بدلکاری می‌توان به فیلم‌‌های «تک‌خال»، «ستارخان»، «رستاخیز»، «ملک سلیمان» اشاره کرد.

‌ پیمان ابدی

پیمان ابدی را می‌توان مهم‌ترین بدلکار ایرانی دانست. او همان کسی است که بدلکاری را وارد ادبیات رسمی سینمای ایران کرد. خدمتی که پیمان ابدی به صنعت بدلکاری در ایران کرد، تا سالیان دراز تکرار نخواهد شد.

علیرضا قره‌خانی

او بدل پرویز پرستویی در فیلم «سیزده ۵۹»، سام درخشانی، پژمان بازغی و شهاب حسینی بوده است.

‌‌علیرضا فتحی

از مهم‌ترین تجربیات او می‌توان به «نهنگ آبی»، «محمد رسول‌الله»، «خفه‌گی»، «شهرزاد (فصل دوم)»، «بادیگارد»، «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «سیزده ۵۹» و «عملیات ۱۲۵» اشاره کرد.

‌‌عباس اصانلو

مهم‌ترین تجربه اصانلو بدلکاری نقش مختار در سریال «مختارنامه» است. او برای ایفای این نقش ماسکی شبیه به تصویر مختار را بر چهره می‌زده.

‌ارشا_اقدسی

«ساخت ایران»، سریال «شوق پرواز» و «شهرزاد»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «انتهای خیابان هشتم» «جرم»، «گشت ارشاد»، «آرایش غلیظ»، «رخ دیوانه»، «بارکد»، «رگ خواب» و «به وقت شام» تنها شماری از فیلم‌های مهم کارنامه کاری او هستند.

‌‌مهدی جوزی

کار خود را با گروه خیبر آغاز کرد تا در شماری از مهم‌ترین آثار مذهبی و تاریخی سینمای ایران حاضر باشد که خودش مهم‌ترین آنان را «محمد رسول‌الله» و «مختارنامه» می‌داند.

مهسا احمدی

«مهسا احمدی» اولین بدلکار زن ایرانی است که کار خود را با ارشا اقدسی شروع کرد. او از کودکی به ژیمناستیک علاقه زیادی داشت و ۱۱ سال در این رشته قهرمان رده سنی دختران بود. مهسا احمدی از بهترین بدلکاران ایران، این حرفه را با سن بسیار کم (۱۷ سالگی) آغاز کرد.

او ابتدا در گروه ارشا اقدسی فعالیت می‌کرد تا اینکه به یکی از بدلکاران ایرانی در هالیوود تبدیل شد. مهسا احمدی امروزه در انجمن بدلکاران ایرانی هالیوود عضویت فعال دارد. این بدلکار زن ایرانی توانست برای فیلم جیمزباند (اسکای فال) جایزه بهترین بدلکاری را از آن خود کند. همچنین در کالیفرنیا جایزه بسیار مهم «کریستالی هالیوود» را از مراسم اکشن آیکن کسب کرد. مهسا احمدی از موفق‌ترین بدلکاران سینمای ایران به عنوان اولین مربی بانوان برای «تونل باد» و «بانجی جامپینگ» شناخته می‌شود.

امیرحسین خنجری

«امیرحسین خنجری» از بهترین بدلکاران ایران به شمار می‌آید. او اخیرا از بدلکاران سریال پایتخت بود. در فصل پنجم این سریال صحنه پرتاب شدن ماشین ارسطو، امیرحسین خنجری به عنوان بدلکار حضور داشت. او در این سریال از ناحیه جمجمه آسیب زیادی دید اما خوشبختانه به دلیل وجود تجهیزات پزشکی و انتقال سریع به بیمارستان پس از چند روز سلامت خود را به دست آورد.

امیرحسین خنجری از بدلکاران سینمای ایران کودکی خود را با ورزش‌هایی همچون «کاراته» و «کیک بوکسینگ» گذراند. پس از موفقیت در این رشته‌های ورزشی توسط فردی به گروه بدلکاری معرفی شد. امیرحسین خنجری از بدلکاران سریال مختارنامه هم بود. او در این فیلم صحنه‌های اکشن و جنگی زیادی را بازی کرد.

از دیگر آثار او به عنوان بدلکار می‌توان به سریال و فیلم‌های سینمایی «ملکوت» «از یاد رفته» «لاتاری» «دراکولا» «علی‌البدل» «نوار زرد» اشاره کرد. امیرحسین خنجری از بدلکاران سینمای ایران در آثار زیادی همچون «زیر پای مادر» «لیسانسه‌ها» و «عرق سرد» به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه میدانی فعالیت کرده است.

گردآوری و تنظیم: صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=10454

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.