تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
3

(تصاویر) هنرنمایی با چوب کبریت

  • کد خبر : 9186
  • 17 تیر 1403 - 17:00
(تصاویر) هنرنمایی با چوب کبریت
اوربانسکی می‌گوید: «من ۱۰ الی ۱۲ ساعت در روز را به این کار اختصاص می‌دهم. پس از شروع کار، این کار شما را در خود فرو می‌کشد. می‌خواهید زودتر شی موردنظرتان را بسازید تا نتیجه نهایی را ببینید؛ زیرا قبل از اتمام کار فعلی، ایده بعدی در ذهنتان رشد می‌کند».

«صبح من» با هنر: یانوش اوربانسکی (Janusz Urbanski) یک صفحه شطرنج منحصربه‌فرد دارد که هیچ وقت با آن بازی نمی‌کند، یک گیتار شخصی دارد که هیچ گاه آن را نمی‌نوازد، قایقی دارد که هیچ وقت با آن قایقرانی نمی‌کند؛ زیرا همه این‌ها از ده‌ها هزار چوب کبریت ساخته شده‌اند.

به گزارش صبح من، طی ۴۰ سال گذشته، این معدنچی سابق لهستانی، شور و اشتیاق زیادی برای ساخت اشیا، ساختمان‌ها و مکان‌های معروف با چوب کبریت و چسب داشته است. خانه این مرد ۶۰ ساله در شهری کوچک به نام رودا سلاسکا در منطقه سیلسیا واقع در جنوب لهستان است که پر از ماکت‌های ساخته شده از چوب کبریت و همچنین کیسه‌های پر از جعبه‌های کبریت است.

اوربانسکی می‌گوید: «من ۱۰ الی ۱۲ ساعت در روز را به این کار اختصاص می‌دهم. پس از شروع کار، این کار شما را در خود فرو می‌کشد. می‌خواهید زودتر شی موردنظرتان را بسازید تا نتیجه نهایی را ببینید؛ زیرا قبل از اتمام کار فعلی، ایده بعدی در ذهنتان رشد می‌کند». اوربانسکی معتقد است از زمانی که برای اولین بار ساخت اشیا با چوب کبریت را آغاز کرد تاکنون حدود ۱۱ میلیون چوب کبریت استفاده کرده است. این سرگرمی در یک کارگاه ساخت ماکت شروع شده است. وی قبل از چسب زدن، سر کبریت‌ها را می‌سوزاند. مجسمه‌های کبریتی او اندازه‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال، قایق کبریتی‌اش با نام استفانیا که این اسم را از روی نام مادر زنش برداشته است، حدود ۲٫۴ متر طول دارد. وی می‌گوید: «می‌خواستم برای زنده نگاه داشتن یاد مادر زنم یک قایق بزرگ بسازم. شاید این بزرگ‌ترین کشتی ساخته شده با چوب کبریت باشد».

مجسمه کبریتی یک خانه کوچک

اوربانسکی همچنین ماکت بخشی از دیوار بزرگ چین را با چوب کبریت ساخته است. ساخت این دیوار چند ماه به طول انجامید و در این ماکت حدود ۱۵۰ هزار چوب کبریت به کار رفته است. وی همچنین ماکت‌هایی از برج ایفل، پل گلدن گیت، یک استادیوم فوتبال، کامیون و یک خانه کوچک ساخته است. وی هنرمندی است که به ندرت ماکت‌های خود را می‌فروشد و معمولاً دوست دارد آن‌ها را هدیه دهد؛ اما برخی از آثارش در یک موزه محلی به نمایش گذاشته شده‌اند. اوربانسکی یک ماکت از کلیسای محلی خود نیز درست کرده و به کلیسا اهدا کرده است. وی می‌گوید: «درست است که این کار زمان زیادی می‌برد؛ اما من قلبم را برای این کار گذاشته‌ام».

تصویری از برج ایفل و کشتی ساخته شده توسط اوربانسکی.
ماکتی از یک معدن ساخته شده از چوب کبریت.
تصویر ترکیبی از کلیسای مقدس اسپریت در رودا سلاسکا و ماکت آن.
ماکتی از یک کامیون.
ماکتی از استادیوم گورنیک زابرز ساخته شده از چوب کبریت.
صفحه شطرنج ساخته شده از چوب کبریت.
یک گیتار ساخته شده از چوب کبریت.
ماکتی از پل گلدن گیت.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=9186

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.