تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
11

روش های نگهداری و تشخیص خرابی هندوانه

  • کد خبر : 54908
  • 14 تیر 1403 - 15:00
روش های نگهداری و تشخیص خرابی هندوانه
هندوانه یک میان‌وعده‌ی تابستانی خوشمزه است ولی برای حفظ سلامتی خودتان و دیگران، مهم است بدانید هندوانه خراب شده است یا خیر. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

«صبح من» با نکات خانه داری: هندوانه یک میان‌وعده‌ی تابستانی خوشمزه است ولی برای حفظ سلامتی خودتان و دیگران، مهم است بدانید هندوانه خراب شده است یا خیر. یکی از راه‌های تشخیص خراب بودن هندوانه، بررسی کپک یا بوی بد آن است. همچنین می‌توانید از تاریخ انقضاء برای تشخیص خراب بودن هندوانه استفاده کنید.

روش های تشخیص هندوانه خراب

ببینید بیرون هندوانه کپک زده است یا خیر

وجود کپک یا لکه‌های تیره‌ روی پوست هندوانه می‌توانند نشان‌دهنده‌ی خراب‌بودن آن باشند. کپک ممکن است سیاه، سفید یا سبز باشد و ظاهر کرک‌داری داشته باشد.

رنگ پوست هندوانه را بررسی کنید

پوست هندوانه باید سبز تیره (مثل رنگ سبز درخت کاج) یا راه‌راه باشد. هندوانه های راه راه، نوارهایی به‌رنگ سبز روشن (مثل لیموترش) و سبز تیره (مثل کاج) دارند.

داخل هندوانه باید صورتی پررنگ یا قرمز باشد

این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی سالم بودن هندوانه هستند. اگر داخل هندوانه رنگ دیگری دارد (مثلاً سیاه)، آن را نخورید. انواع مختلف هندوانه رنگ‌های متفاوتی دارند. برای مثال گوشت بعضی از هندوانه ها، زرد یا نارنجی هست.

گوشت هندوانه نباید اسفنجی و خشک باشد

وقتی هندوانه خراب می‌شود، گوشت ترد آن شروع به خشک‌‌شدن می‌کند. حتی ممکن است گوشت اطراف دانه‌های هندوانه جمع و از دانه‌ها جدا شود. بعضی وقت‌ها ممکن است گوشت هندوانه لزج و خمیری‌شکل شود.

قبل از بریدن هندوانه، آن را بو کند

هندوانه سالم باید بوی شیرین و تازه‌ای داشته باشد. اگر بوی هندوانه تند یا ترش است، خراب شده است و باید دور انداخته شود.

روش های نگهداری از هندوانه

هندوانه بریده شده را ظرف ۵ روز بخورید

هندوانه قاچ شده و بریده شده، سه تا پنج روز قابل‌ نگهداری و استفاده است. برای جلوگیری از خراب‌شدن هندوانه، سعی کن آن را زودتر بخورید.

هندوانه برش نخورده

هندوانه برش نخورده که بیرون از یخچال نگهداری می‌شود، بعد از حدود یک هفته شروع به خراب شدن می‌کند؛ بنابراین بهتر است در چنین شرایطی هندوانه تا‌حد‌امکان، سریع‌تر خورده شود.

همچنین هندوانه بریده نشده، بعد از حدود دو هفته در یخچال شروع به خراب‌شدن می‌کند. برای جلوگیری از خراب‌شدن هندوانه در چنین شرایطی، آن را ظرف دو هفته بعد از خرید بخورید.

۳ روش افزایش ماندگاری هندوانه

هندوانه کامل یا بریده‌شده را در یخچال نگهداری کنید

هندوانه معمولاً در دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری می‌شود. نگهداری هندوانه در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد باعث افزایش محتوای لیکوپن و بتاکاروتن آن می‌شود (که هر دو آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند).

هندوانه بریده شده را در ظرف دربسته نگهداری کنید

کیسه یا ظرف دربسته بهترین گزینه برای نگهداری هندوانه هستند و باعث می‌شوند طعم و تازگی هندوانه حفظ شود. مواقعی که به ظرف دسترسی ندارید،‌ هندوانه را داخل فویل آلومینیومی یا پلاستیکی محکم بپیچید.

اگر می‌خواهید هندوانه را منجمد (فریز) کنید، مراقب باشید

افرادی هستند که منجمد کردن هندوانه را توصیه نمی‌کنند زیرا یخ‌زدایی یا برش‌دادن هندوانه یخ‌زده ممکن است باعث از بین رفتن آب آن شود. اگر تصمیم دارید بیرون بروید و می‌خواهید هندوانه را منجمد کنید، آن را داخل ظرف دربسته یا کیسه‌های پلاستیکی محکم بگذارید. هندوانه یخ‌زده تا ۱۰ الی ۱۲ ماه سالم می‌ماند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54908

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.