تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
1

(تصاویر) آتشکده‌ی ری؛ بنایی متعلق به عهد ساسانی

  • کد خبر : 8672
  • 12 تیر 1403 - 14:00
(تصاویر) آتشکده‌ی ری؛ بنایی متعلق به عهد ساسانی
این آتشکده پیش از این دارای چهار طاق بزرگ به ارتفاع 20 متر بوده که هر یک بر سه پایه استوار بوده است. اما در حال حاضر، دو طاق به طور کامل تخریب شده و دو طاق دیگر، استوار مانده است.

«صبح من» با گردشگری: آتشکده‌ی ری در جاده‌ی ورامین و در نزدیکی روستای «قلعه نو» بر روی تپه‌ای موسوم به تپه میل قرار دارد. قدمت این آتشکده به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. مساحت کل تپه و آتشکده بالغ بر ۲۰۰۰ مترمربع است.

به گزارش «صبح من»؛ این آتشکده پیش از این دارای چهار طاق بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر بوده که هر یک بر سه پایه استوار بوده است. اما در حال حاضر، دو طاق به طور کامل تخریب شده و دو طاق دیگر، استوار مانده است.

ارتفاع تپه و آتشکده بالغ بر ۳۰۰ متر است. تعداد زیادی سفالینه‌ها و ستون‌های به دست آمده از این مکان، بیانگر اهمیت، ابهت و ارزش والای آن در دوران باستان است.

بنا بر روایات گوناگون، این آتشکده یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های ایران بوده که احتمالا توسط اسکندر مقدونی، تخریب شده است.

به طور کلی بقایای فعلی و ساخت‌وسازهای موجود، بر اساس سبک و ویژگی‌های معماری دوره‌ی ساسانی است.

گفتنی است، عده‌ای تپه میل را بقایای آتشکده‌ی معروف ری برشمرده و شماری دیگر این محل را کاخ شکار معرفی می‌کنند که با توجه به فضاها و شکل و سبک آثار موجود، می‌توان نظر دوم را محتمل‌تر دانست

آثار معماری سطح تپه، کاربری کاخ و جنبه حکومتی داشته و آثار پایین دست شامل سرا و رواق‌ها و اتاق‌هایی با پلان مستطبل شکل، محل استقرار وابستگان به اردوی حکومتی و یا شاید عوامل نگهبانی و خدماتی بوده است.

نکته‌ی مهم در بازدید از این مجموعه، حفاظت نسبتا خوب از آن است که با مسقف کردن آتشکده، آن را از گزند باد و باران در امان داشته‌اند.

تهیه و تنظیم: صبح من ـ عکاس: نرگس شعبانی
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=8672

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.