تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
2

علت احساس درد و گرما در کف پا چیست؟

  • کد خبر : 817
  • 10 تیر 1403 - 12:00
علت احساس درد و گرما در کف پا چیست؟
پاها ممکن است احساس گرما، گزگز یا بی حسی داشته باشند. درد اغلب در شب بدتر می شود.

صبح من با مطالب پزشکی؛ درد ناشی از سوزش پا می تواند متناوب یا مداوم باشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد. پاها ممکن است احساس گرما، گزگز یا بی حسی داشته باشند. درد اغلب در شب بدتر می شود.

به گزارش صبح من به نقل از مرسال، علل احتمالی عبارتند از:


آسیب عصبی مرتبط با دیابت:

شایع ترین علت سوزش پا، آسیب عصبی است که معمولاً ناشی از دیابت است.

کمبودهای تغذیه ای:

اعصاب برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارند و اگر بدن نتواند مواد مغذی را جذب کند، خطر آسیب عصبی افزایش می یابد و این امر، منجر به داغ شدن پا می شود. کمبود اسید فولیک یا ویتامین B6 و ویتامین B12 می تواند به امر کمک کند.

بیماری پای ورزشکاری:

این یک عفونت قارچی است که به آن کچلی پا نیز می‌گویند و معمولاً در ورزشکاران ظاهر می‌شود و پاها و دست‌ها را نیز درگیر می‌کند. این عفونت مسری است و می‌تواند باعث سوزش و گزگز بین انگشتان پا و کف پا شود و ممکن است علائم دیگری ایجاد کند. مانند ترک خوردگی پوست و برخی علائم دیگر.

بارداری:

زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که دمای بدن را افزایش می دهد، دچار گرمی پا شوند. افزایش وزن و افزایش مایعات بدن در دوران بارداری و افزایش مایعات بدن نیز ممکن است در گرم شدن پا در خانم باردار نقش داشته باشد.

کم کاری تیروئید:

سطوح پایین هورمون تیروئید ناشی از کم کاری تیروئید می تواند منجر به گزگز، بی حسی یا درد در پاها، بازوها یا دست ها شود.این علائم همچنین به دلیل آسیب عصبی ناشی از کمبود هورمون تیروئید رخ می دهد.

اختلالات ژنتیکی:

برخی از اختلالات ژنتیکی ممکن است منجر به آسیب عصبی می شود. این بیماری از هر ۲۵۰۰ نفر در جهان ۱ نفر را درگیر می کند.


درمان درد و گرما در کف پا

درمان این مشکل به علت آن بستگی دارد، بنابراین بهتر است برای اطمینان از بدتر نشدن آسیب ناشی از این مشکل، به پزشک مراجعه کنید. اما برای کاهش احساس گرما می توان به برخی از درمان های خانگی اعتماد کرد که در ادامه، به آن می‌پردازیم: کفش راحت بپوشید
کفش‌های راحت بپوشید: به کفش‌های راحت بروید، به خصوص اگر دیابت دارید، زیرا بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل سطح بالای قند خون، درد عصبی و احساس سوزش در پاهای خود را تجربه می‌کنند از کفش هایی مانند صندل و کفش های پاشنه بلند که ممکن است درد پا را تشدید کنند کاملا دوری کنید و به جای آنها، کفش های مناسبی بپوشید که تاول ایجاد نکند. بی شک پزشک می تواند به شما در انتخاب کفش هایی کمک کند که درد و سوزش پا را کاهش دهند.

استفاده از مکمل های ویتامین B:

کمبود ویتامین های B6، B9 و B12 می تواند منجر به سوزش پا شود، ویتامین های گروه B برای سلامت سیستم عصبی ضروری هستند، بنابراین کمبود این ویتامین ها می تواند باعث درد عصبی و سوزش در پا شود.
مصرف مکمل های ویتامین B را شروع کنید و غذاهای حاوی ویتامین B مانند سبزیجات برگ دار، ماهی های چرب، تخم مرغ و گوشت گاو که منابع خوبی از ویتامین B هستند را مصرف کنید.


مکمل های زردچوبه:

زردچوبه حاوی ترکیب قدرتمند کورکومین است که به دلیل فواید ضد التهابی آن شناخته شده است و کورکومین می تواند به کاهش التهاب و درد عصبی که ممکن است باعث سوزش پا شود کمک کند.


مصرف مکمل های زردچوبه را به طور منظم برای تسکین درد پای خود شروع کنید، همچنین می توانید چای زردچوبه بنوشید و شروع به افزودن ادویه زردچوبه به وعده های غذایی مختلف خود کنید.

مکمل های تیروئید:

اگر کم کاری تیروئید دارید، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل های تیروئید برای افزایش سطح هورمون تیروئید سوال کنید. همچنین می توانید چربی های سالم بیشتری مانند بادام زمینی، آووکادو و ماهی های چرب مصرف کنید تا به بدن کمک کنید هورمون های تیروئید بیشتری تولید کند.


گرما درمانی پا با آب سرد:

حمام یخ می تواند به کاهش درد ناشی از سوزش پا کمک کند. پاهای خود را بیش از ۱۵ دقیقه در حمام آب سرد قرار دهید.

ماساژ پا:

برخی از موارد سوزش پا ممکن است به دلیل جریان خون و گردش خون ضعیف رخ دهد که در افراد دیابتی شایع است. ماساژ پا می تواند جریان خون و گردش خون را بهبود بخشد تا درد یا سوزش را کاهش دهد. با ماساژ پاهای خود حداقل یک بار در روز شروع کنید یا به طور منظم به یک ماساژور مراجعه کنید. یک ماساژدرمانگر همچنین می‌تواند بر روی نقاط فشار روی پاها تمرکز کند که ممکن است وضعیت پزشکی شما را بهبود بخشد.

خیساندن پا:

خیساندن پا در محلول آب و نمک حمام مناسب است. نمک حمام یک ترکیب معدنی است که حاوی سولفات منیزیم است.سولفات منیزیم دارای فواید درمانی است که می تواند سوزش پا را تسکین دهد. سرکه سیب نیز می تواند تسکین دهده باشد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=817

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.