تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

کم‌خونی فولیک اسید، بیماری‌ای که کمتر جدی گرفته می‌شود

  • کد خبر : 54166
  • 07 تیر 1403 - 11:00
کم‌خونی فولیک اسید، بیماری‌ای که کمتر جدی گرفته می‌شود
یکی از انواع کم‌خونی، کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید در بدن است. این بیماری، گاهی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و فرد را دچار مشکلاتی می‌کند.

«صبح من» با مطالب پزشکی: یکی از انواع کم‌خونی، کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید در بدن است. این بیماری، گاهی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و فرد را دچار مشکلاتی می‌کند.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم، متخصص داخلی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با مجله‌ی خبری «صبح من» در توضیح این نوع از کم‌خونی گفت: یکی از ویتامین‌های بسیار مهمی که در جریان ساخت گلبول‌های قرمز، نقش بسیار حیاتی دارد، اسید فولیک است. تقریبا می‌توان گفت اسید فولیک در بیشتر منابع غذایی وجود دارد. به ویژه منابع گیاهی که سرشار از اسید فولیک هستند و حتی برخی از آنها به عنوان رژیم درمانی برای بیماران توصیه می‌شود.

دکتر نکوقدم درباره‌ی علائم این بیماری گفت: افراد مبتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود فولیک اسید معمولا دچار علائمی مانند شکاف گوشه‌ی لب، التهاب زبان و اسهال مزمن هستند.

وی افزود: این نوع کم‌خونی به دلیل کم‌علامت بودن معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فرد با آن سازش
پیدا می‌کند تا زمانی که به خاطر شدت کم‌خونی، دچار علائمی مانند تنگی نفس، کاهش فعالیت روزانه، آستانه‌ی تحمل پایین، پرخاشگری، ورم در ناحیه‌ی پاها و … بشود.

این متخصص داخلی درباره‌ی درمان کم‌خونی ناشی از فولیک اسید گفت: درمان این نوع کم‌خونی بسیار ساده است. توصیه‌ی اکید این است که اگر فردی بیماری گوارشی خاصی ندارد، عمل جراحی انجام نداده و سابقه‌ی جراحی معده و جراحی به دلیل چاقی نداشته باشد، رژیم غذایی خود را تعدیل کرده و به سمت مصرف مواد غذایی دارای فولیک اسید یا مکمل‌های آن، روی آورد.

دکتر نکوقدم تأکید کرد: همانگونه که پیشتر اشاره شد، منابع گیاهی سرشار از فولیک اسید هستند. با مراجعه به منابع اینترنتی می‌توان مواد غذایی که دارای اسید فولیک هستند را شناخت. معمولا بیماران با رعایت این رژیم، به سرعت به سمت بهبودی پیش می‌روند.

وی در پایان با ذکر این نکته که ذخایر اسید فولیک در بدن بسیار کم است، گفت: اگر فرد به مدت چند هفته، فولیک اسید را از منابع غذایی دریافت نکند و یا کمتر دریافت کند، بار دیگر دچار علائم کم‌خونی خواهد شد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54166

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.