تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
4

چگونه سن گربه‌ها را تشخیص دهیم؟

  • کد خبر : 53424
  • 02 تیر 1403 - 11:00
چگونه سن گربه‌ها را تشخیص دهیم؟
روش‌های گوناگونی برای تعیین سن گربه وجود دارد که همه‌ی آنها، سن تقریبی گربه را نشان می‌دهند، اما این روش‌ها چیستند و چطور باید سن گربه‌ها را تشخیص دهیم؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: گربه‌های اهلی در حال حاضر در تمام نقاط جهان زندگی می‌کنند و صدها نژاد متنوع از آنها وجود دارد، اما همه‌ی آنها از نظر علمی، در یک نوع طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، اعتقاد بر این است که رابطه انسان با این حیوانات از ۴۰۰۰ سال پیش در مصر باستان آغاز شد. مصریان باستان از گربه‌ها برای تعقیب و گرفتن موش‌هایی که برای محصولاتشان مضر بودند، استفاده می‌کردند.

به تدریج، گربه‌ها آموزش داده شدند و نقش آنها رفته رفته در فرهنگ بشری زیاد شد تا جایی که آنها در زمره نزدیک‌ترین موجودات زنده به انسان قرار گرفتند.

گربه‌ها پستاندارانی از خانواده‌ی گربه‌سانان هستند که حس بویایی، بینایی و شنوایی آن‌ها بسیار بالاست.

یک گربه‌ی بالغ بین ۲ تا ۴ کیلوگرم وزن دارد.

گربه‌ها بینی ظریفی دارند و روی پوست بینی آنها، خطوطی شبیه اثر انگشت انسان وجود دارد که یک گربه را از گربه دیگر متمایز می کند.

گربه‌ها عمدتاً از گوشت خام حیوانات اعم از پرندگان، خزندگان، جوندگان یا ماهی‌ها و همچنین گوشت دامی که توسط انسان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، تغذیه می کنند و در شکار، مهارت بالایی دارند. آنها می‌تواند از دندان‌ها و چنگال‌های تیز خود برای از بین بردن بسیاری از حیوانات کوچک استفاده کند. جالب است بدانید، انعطاف بدنی بالای گربه‌ها کمک بسیاری در شکار به آنها می‌کند.

گربه می‌تواند با انعطاف بدنی‌اش از همه جا بالا برود، بپرد و از روزنه‌های کوچکتر از اندازه‌ی خود، عبور کند.

گربه در ۹ ماهگی به بلوغ می‌رسد. یک گربه‌ی ماده پس از جفت‌گیری، به مدت تقریبی دو ماه باردار می‌شود و هر بار ۳ تا ۸ گربه به دنیا می‌آورد و کمتر از دو ماه به آنها شیر می‌دهد.

پس از آنکه گربه‌ها از شیر گرفته می‌شوند، به جستجوی غذای خود می‌پردازند.

روش‌های گوناگونی برای تعیین سن گربه وجود دارد که همه‌ی آنها، سن تقریبی گربه را نشان می‌دهند، اما مهم‌ترین آنها، مطالعه ساختار دندانی گربه است.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که گربه‌ها بدون دندان به دنیا می‌آیند، یک هفته پس از تولد، دندان‌های شیری ظاهر می‌شوند و بعد از چند ماه، شروع به جایگزینی می‌کنند؛ تقریبا همان روندی که رشد دندان‌های انسان، طی می‌کند.

معاینه دندانی موثرترین و مطمئن‌ترین راه برای آزمایش سن گربه در نظر گرفته می‌شود، چرا که هنوز در گربه‌های جوان در مرحله رشد و تکامل است، در حالی که در گربه‌های مسن، در مرحله سایش و از دست دادن است.

هنگام تلاش برای تخمین سن گربه بر اساس وضعیت دندان‌هایش، باید به دو موضوع مهم توجه کنید:

  • گربه‌ای که مورد مراقب قرار گرفته و به طور کامل به دامپزشک مراجعه کرده است، نسبت به گربه‌های دیگر، وضعیت دندانی بهتری دارد و به این ترتیب، سن این گربه، کمتر از هم‌نوعانش، برآورد می‌شود.
  • وضعیت دندان‌ها ممکن است بین یک گربه و گربه‌ی دیگر متفاوت باشد، حتی اگر آنها هم‌سن باشند. بنابراین این روش، سن تقریبی گربه را نشان خواهد داد.

در جدول زیر، روش تعیین سن گربه از روی دندان‌هایش را قرار داده‌ایم.

سنوضعیت
هفته‌ی اولهیچ دندانی وجود ندارد
۲ ـ ۴ هفتگیدندان‌های جلو، شروع به ظاهر شدن می‌کنند
۳ـ۴ هفتگیدندان‌های نیش، ظاهر می‌شوند
۴ـ۶ هفتگیدندان‌های آسیا شروع به رشد می‌کنند
۸ هفتگیرشد دندان‌های شیری کامل می‌شود
۳ـ۴ ماهگیدندان‌های دائمی جلو، شروع به رشد می‌کنند
۴ـ۵ ماهگیدندان‌های آسیا شروع به رشد می‌کنند
۵ـ۷ ماهگیرشد دندان‌های دائمی، کامل می‌شود
یک سالگیدندان‌ها کاملا سفید و یکدست بوده و به رشد کامل خود رسیده‌اند
۳ـ۵ سالگیروی دندان‌ها جرم ایجاد می‌شود
۵ـ۱۰ سالگیجرم‌ها بیشتر شده و فرسایش دندان‌ها شروع می‌شود
۱۰ـ۱۵ سالگیفرسایش دندان‌ها بیشتر شده و ممکن است برخی از دندان‌ها از بین بروند

جالب است بدانید مشاهده‌ی خز گربه، به برآورد سن او کمک می‌کند. در جدول زیر، مراحل رشد خز گربه بر اساس سن این موجود، آورده شده است.

سنکمتر از ۹ ماهاز ۹ ماه تا ۱۰ سالبزرگ‌تر از ۱۰ سال
مشخصات خزمانند کرک نرم است، مقداری چسبندگی دارد و به رنگ روشن است.خز گربه، درشت‌تر، براق‌تر، با رنگی تیره‌تر و تمیزتر به نظر می‌رسدموهای خاکستری در خز گربه ظاهر می‌شود و گربه از تمیز کردن خود غفلت می‌کند. توده‌ها و گره‌هایی در خز ظاهر می‌شود.

وقتی گربه بزرگتر می‌شود، چنگال‌هایش زبرتر و بلندتر می‌شود و پوست مرده در اطراف آنها جمع می‌شود. همچنین برخی از گربه‌ها نمی‌توانند پنجه‌های خود را پنهان کنند.

از نشانه‌های پیری یک گربه، می‌توان به پنجه‌های شکسته و ضعیف اشاره کرد.

با بزرگتر شدن گربه، فعالیت و عشق او به بازی به طور کلی کمتر می‌شود، توانایی او برای شکار ضعیف می‌شود، مدت طولانی‌تری می‌خوابد و حتی اشتهای او برای غذا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در پایان باید اضافه کرد، بلوغ جنسی یکی از شاخص‌های اساسی تعیین سن در گربه‌هاست. گربه‌های بالغ علاقه‌ی مشخصی به دفاع از قلمرو خود نشان می‌دهند و علائم ادرار و پنجه را در اطراف مرزهای خود باقی می‌گذارند تا گربه‌های رقیب را آگاه کنند.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=53424

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.