تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال چیست؟

  • کد خبر : 52659
  • 26 خرداد 1403 - 16:20
علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال چیست؟
گاهی اوقات مواد غذایی که درون یخچال قرار می دهیم یخ می زند و بیش از حد سرد می شود. این موضوع علل مختلفی دارد. با ما همراه باشید تا دلیل یخ زدن داخل یخچال را ذکر کرده و نحوه برفک زدایی فریزر را توضیح دهیم.

«صبح من» با ترفندها: گاهی اوقات مواد غذایی که داخل یخچال قرار می دهیم یخ می زند و بیش از حد سرد می شود. این موضوع علل مختلفی دارد. با ما همراه باشید تا دلیل یخ زدن داخل یخچال را ذکر کرده و نحوه برفک زدایی فریزر را توضیح دهیم.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، دلیل یخ زدن داخل یخچال و نحوه برفک زدایی موضوع مورد بحث ماست. یکی از مشکلاتی که برخی از کاربران انواع یخچال و یخچال فریزر با آن مواجه می شوند، انجماد وسایل در یخچال است.

یعنی مثلا بطری های داخل یخچال یا مواد غذایی و … یخ می زنند. به نظر شما دلیل یخ زدن وسایل داخل یخچال چیست؟ آیا این اتفاق نشان دهنده بروز یک ایراد در قطعات داخلی دستگاه است؟ ممکن است موتور آسیب دیده باشد؟ به طور کلی عوامل متعددی منجر به انجماد مواد و وسایل داخل یخچال می شوند.

هریک از این موارد باید شناسایی شده و به شکل تخصصی برطرف شوند. ممکن است یکی از قطعات اعم از موتور، ترموستات یا … معیوب شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. این احتمال هم وجود دارد که مساله ساده تر از این حرف ها بوده و با اصلاح تنظیمات دما برطرف گردد.

دلایل اصلی یخ زدن خوراکی های داخل یخچال

منجمد شدن یا یخ زدن وسایل داخل یخچال معمولا مربوط به مولفه های دماست. اولین و مهم ترین علت بروز این مشکل تنظیم نبودن درجه دماست. مثلا ممکن است درجه را بسیار پایین تنظیم کرده باشید و دمای داخل یخچال از میزان عادی کمتر باشد.

بدیهی است که در این شرایط وسایل و مواد غذایی یخ می زنند. دیگر عامل موثر در یخ زدن وسایل داخل یخچال نیز خرابی ترموستات است. همچنین ممکن است بخش هایی همچون ترموستات، ترمیستور، برد کنترل دما، دمپر و … نیز درست کار نکنند و موجب انجماد مواد در یخچال شوند.

در زیر مهم ترین دلایل یخ زدن مواد داخل یخچال را مورد بررسی قرار می دهیم:

ترمیستور یکی از قطعات مهم یخچال است که دمای دستگاه را خوانده و آن را به مدار کنترلی می فرستد. مدار کنترلی با توجه به دمای دریافتی، میزان انرژی ورودی فن‌های کمپرسور و تبخیرکننده را تنظیم می‌کند.

از کار افتادن ترمیستور یا عملکرد معیوب آن باعث می شود که فن کمپرسور و تبخیرکننده بیش از حد نیاز کار کنند.

در نتیجه یخچال بیش از حد سرد شده و مواد داخل آن منجمد می شوند. برای تشخیص علت یخ زدن وسایل داخل یخچال در این شرایط باید ترمیستور را با یک مولتی متر امتحان کنید. اگر مقاومت ترمیستور با دمای یخچال تطابق نداشت، نیاز به تعویض این قطعه خواهد بود.

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، خرابی ترموستات دمای یخچال را به هم می ریزد. جالب است بدانید که ترموستات کنترل دما، ولتاژ را به کمپرسور، موتور فن تبخیرکننده و موتور فن چگالنده می رساند.

با خرابی ترموستات، سیستم سردسازی یخچال بیش از حد مجاز کار می کند و شاهد یخ زدن وسایل داخل یخچال تان خواهید بود. برای عیب یابی یخچال در این شرایط باید چرخانه ترموستات را از کمترین مقدار تا بالاترین مقدار بچرخانید و به یک صدای کلیک دقت کنید.

شنیده شدن این صدای کلیک مانند نشان دهنده سالم بودن ترموستات است. اما اگر چنین صدایی نشنیدید، باید اقدام به تعمیر ترموستات یخچال خود کنید. حتی گاهی ممکن است نیاز به تعویض این قطعه باشد.

یکی دیگر از دلایل یخ زدن وسایل داخل یخچال، از کار افتادن سیستم کنترل دمپر هوا است. این سیستم به شکل خاصی باز و بسته می شود تا میزان مناسبی از هوای سرد وارد فضای یخچال گردد.

اگر دمپر در حالت باز گیر کند، سرمای زیادی وارد یخچال شده و در نتیجه مواد داخل آن منجمد می شوند. در این صورت باید روند کاری سیستم دمپر اصلاح شود،. تعمیر و تعویض دمپر هم در رفع این مشکل موثر خواهد بود.

خرابی برد کنترل دما هم می تواند منجر به یخ زدن وسایل داخل یخچال شود. برد کنترل دما موظف است که ولتاژ لازم کمپرسور و فن موتورها را تامین کند. وقتی این بخش به هر دلیلی درست کار نکند، جریان ولتاژ بی ‌وقفه‌ به سیستم سردسازی ارسال می شود و فضای داخلی یخچال بیش از اندازه سرد می شود.

بهترین کار در چنین شرایطی این است که یخچال توسط یک تکنسین مجرب در حوزه تعمیرات یخچال بررسی شود. با ترمیم یا تعویض برد کنترل دما مشکل یخ زدن وسایل نیز برطرف خواهد شد.

نحوه تمیز کردن و از بین بردن برفک فریزر

در ابتدا حتما به دفترچه ی راهنمای یخچال فریزر خود مراجعه کنید. در آن جا همه ی چیزهایی را که برای تمیز کردن یخچال خود لازم دارید، نوشته شده است. با دنبال کردن این راهنما می توانید یخچال فریزر را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. سپس به دستورالعمل ما توجه کنید.

منبع برق یخچال فریزر را قطع کنید و همه ی مواد غذایی را از آن خارج کنید.

این کار یک فرصت بزرگ برای ارزیابی این است که کدام مواد غذایی را نگه دارید و کدام یک را دور بریزید. وقتی که شما فریزر را خالی می کنید، مواد غذایی را می بینید که در گوشه و کنار افتاده اند و شما آن ها را ندیده اید.

شاید دیگر به آن ها نیاز نداشته باشید یا اینکه تاریخ مصرف آن ها گذشته باشد یا … در این حالت می توانید این مواد را دور بریزید و فضای بیشتری برای ذخیره ی مواد جدید داشته باشید.

اگر غذایی فاسد شده است یا به هر دلیلی قابل استفاده نیست آن را در سطل زباله بریزید. اگر یخچال فریزری دارید که باید دستی تمیز شود، وقت آن است که یخ هایش را پاک کنید.

برخی از فریزرهایی که باید دستی تمیز شوند، لازم دارند تا ظروفی را پر از آب گرم کنید و در داخل آن ها قرار دهید و در آن را ببندید. (روشن کردن پنکه در هوای گرم روبروی فریزر باز، خیلی سریع یخ ها را باز می کند. مسائل ایمنی را رعایت کنید، پنکه را روی صندلی پلاستیکی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا با آب تماس نداشته باشد)

این در حالی است که برای سایر فریزرها پیشنهاد شده است که اجازه بدهید تا به طور طبیعی گرم شوند یا به کمک وسایلی دیگر گرم شوند تا یخ های آن ها آب شود. اگر در مورد این روش ها مطمئن نیستید، حتماً دفترچه ی راهنمای آن را مطالعه نمایید. (اگر فریزر شما بدون برفک است، با خیال راحت این مرحله را نادیده بگیرید.)

زمانی که یخ ها برداشته شدند زمان آن است که تمیز کردن را شروع کنید. یک مایع تمیز کننده با یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین به ازای یک چهارم پیمانه آب درست کنید و با اسفنجی تمام محیط داخلی یخچال یا فریزر را با آن محلول تمیز کنید.

در مرحله ی بعد از بین بردن برفک و تمیز کردن فریزر، با آب تمیز، آن را تمیز کنید. بعد از این که مواد زائد و پس مانده های غذایی در یخچال نماند و کاملا تمیز شد، آن را با یک پارچه ی جاذب خشک کنید.

سپس، در را ببندید و فریزر را روشن کنید. اما صبر کنید، هنوز نباید غذاها را در درون آن قرار دهید. لازم است به مدت پانزده تا سی دقیقه صبر کنید تا فریزر دوباره به اندازه ی کافی خنک شود. پس می توانید دوباره با خیال راحت همه چیز را درون آن قرار دهید.

در نهایت، همه ی مواد غذایی را به جای مناسب خود در درون فریزر برگردانید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=52659

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.