تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
4

آشنایی با خواص و مضرات خوردن بستنی

  • کد خبر : 52500
  • 24 خرداد 1403 - 15:00
آشنایی با خواص و مضرات خوردن بستنی
در قرون هفده و هجده، با استفاده از تکنیک‌های جدیدی مانند استفاده از بخار و روغن برای تهیه بستنی، روش تهیه بستنی بهبود یافت و باعث شد تا امروزه بستنی به‌عنوان یک محصول تجاری مورد توجه قرار گیرد. در ادامه با خواص و مضرات این خوراکی خوشمزه آشنا شوید.

«صبح من» با تغذیه: اولین نشانه‌های ظهور میان‌وعده خوشمزه‌ای به نام بستنی را می‌توان در میانه دوره هخامنشیان در ایران پیدا کرد. این محصول خوشمزه و خنک‌کننده به‌عنوان یک خوراکی لذیذ در طول تابستان مصرف می‌شده است. از آنجا که بستنی به شرایطی خنک نیاز دارد آن را از یخی که در فصل زمستان از کوهستان‌ها به‌دست می‌آمد تهیه و در طول تابستان از آن استفاده می‌کردند.

به گزارش مجله خبری صبح من، بستنی در طول سال‌ها و در مناطق مختلف جهان به محبوبیت بیشتری دست یافت. در طول قرون و با گسترش تجارت بین‌المللی، روش‌های تهیه بستنی بهبود یافته و انواع مختلفی از طعم‌ها و مزه‌های آن ایجاد شده است. در قرون وسطی، بستنی به‌عنوان یک محصول اشرافی منحصر به تاجران و ثروتمندان بود. در قرن ۱۶ میلادی، با کشف آمریکای جدید و ورود مواد جدید مانند شکر، بستنی به مرور زمان در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

در قرون هفده و هجده، با استفاده از تکنیک‌های جدیدی مانند استفاده از بخار و روغن برای تهیه بستنی، روش تهیه بستنی بهبود یافت و باعث شد تا امروزه بستنی به‌عنوان یک محصول تجاری مورد توجه قرار گیرد.

خواص بستنی

بستنی یک خوراکی خوشمزه و محبوب است که علاوه بر طعم لذیذ و خنک‌کننده‌، دارای خواص و فواید متعددی نیز است. در ادامه برخی از خواص بستنی این خوراکی محبوب ذکر می‌شود.

۱. خنک‌کنندگی

بستنی به دلیل محتویات آب و موادی مانند شیر و شکر، توانایی خنک کردن بدن و کاهش دمای آن را دارد. در روزهای گرم تابستان، مصرف بستنی می‌تواند باعث احساس خنکی و تازگی شود.

۲. تامین انرژی

بستنی دارای مقدار قابل توجهی از کالری است و می‌تواند به‌عنوان یک منبع انرژی برای بدن عمل کند. این ویژگی خاص بستنی مناسب برای افرادی است که نیاز به افزایش انرژی دارند.

۳. ویتامین‌ها و مواد مغذی

بستنی می‌تواند حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C، کلسیم، پروتئین و آهن باشد. این مواد مغذی می‌توانند به سلامتی استخوان‌ها، پوست، دندان‌ها و سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

۴. تسکین درد

بستنی می‌تواند در تسکین درد و التیام زخم‌ها مؤثر باشد. مصرف بستنی سرد می‌تواند به‌دلیل خنک‌کنندگی، باعث التیام التهاب‌ها شود. در صورت داشتن زخم‌های دهنی، یخچالی یا آبنباتی بستنی می‌تواند احساس تسکین و خنکی را به محل زخم برساند.

۵. منبع خوب آنتی‌اکسیدان‌ها

بستنی حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و فیتوکمپوندها است. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن در مقابل اثرات آزاد رادیکال‌ها و خطرات اکسیداسیون سلولی کمک می‌کنند.

۶. بهبود هضم غذا

بستنی همچنین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. مصرف بستنی بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند فرایند هضم را سهولت بخشد و عوارض مرتبط با مشکلات گوارشی مانند سوزش معده را کاهش دهد.

۷. رفع استرس و افزایش شادابی

در بعضی موارد، مصرف بستنی می‌تواند به‌عنوان یک روش برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار بگیرد. لذت بردن از طعم خوشمزه بستنی و ایجاد لحظات لذت‌بخش می‌تواند به موقعیت‌های استرس‌آور تسکین بخشد.

مضرات مصرف زیاد بستنی

مهم است به خاطر داشته باشید که بستنی در مقدار معقول و به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی تنظیم شده و سالم مصرف شود. در صورت داشتن حساسیت به مواد موجود در بستنی مانند لبنیات، شکر یا مواد نگهدارنده، توجه به ترکیبات و انتخاب گزینه‌های بستنی مناسب مهم است.

۱. پوسیدگی دندان

اگر در مدت‌زمان کوتاهی پس از خوردن بستنی مسواک نزنید و مخصوصا اگر بستنی‌ شما سرشار از ترکیبات قندی باشد، آن‌وقت مصرف روزانه و منظم بستنی در روزهای تابستانی می‌تواند باعث پوسیدگی در دندان‌های شما شود. پس اگر هر روز بستنی شیرین می‌خورید باید چند دقیقه بعد از خوردن بستنی حتما مسواک بزنید. 

۲. مختل کردن خواب شبانه

بعضی افراد در فصل تابستان عادت دارند که شب‌ها بعد از شام یا قبل از خواب شبانه حتما بستنی بخورند درحالی که تصور می‌کنند چنین کاری به بهبود خواب شبانه آنها کمک می‌کند. اما واقعیت این است که محققان می‌گویند مصرف خوراکی‌های کم‌فیبر و سرشار از چربی‌های اشباع با خواب سبک‌تر و افزایش میزان کابوس‌ها در خواب شبانه ارتباط دارد. افزایش دریافت ترکیبات قندی، مخصوصا در ساعات شب نیز مدت‌زمان خواب و کیفیت خواب شبانه را کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید که در شب‌های تابستانی راحت‌تر بخوابید نباید در ساعات نزدیک به خواب شبانه بستنی بخورید.

۳. افزایش وزن

بستنی‌ها می‌توانند کالری زیادی داشته باشند. پس اگر کسی درحال پیگیری برنامه کاهش وزن باشد، نمی‌تواند هر روز بستنی بخورد. البته کسانی که می‌خواهند وزن­شان را افزایش دهند و این کار را تحت نظر متخصصان تغذیه پیگیری می‌کنند، می‌توانند با این متخصصان درباره افزودن بستنی به رژیم غذایی روزانه شان مشورت کنند. 

۴. ابتلا به بیماری کبد چرب 

بعضی از بستنی‌ها با کمک ترکیبات فروکتوز شیرین می‌شوند. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که وجود یک وعده مصرفی از خوراکی‌های حاوی فروکتوز در برنامه غذایی روزانه (مثل بعضی از بستنی‌ها) با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب ارتباط دارد. بنابراین، اگر هر روز بستنی می‌خورید، مطمئن شوید که محصول انتخابی شما حاوی فروکتوز نیست. 

۵. آسیب به سلامت قلب

زیاده‌روی در دریافت قندهای افزوده می‌تواند پیامدهای زیان‌باری برای سلامت قلب شما داشته باشد. انجمن قلب آمریکا (AHA) نیز توصیه می‌کند که مصرف قندهای افزوده را به کمتر از ۶ درصد از کل کالری‌های روزانه محدود کنید. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی هم باید درباره مصرف روزانه بستنی با پزشک معالج خودشان مشورت کنند.

۶. نفخ

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید باید بدانید که مصرف روزانه بستنی می‌تواند باعث شکل‌گیری درد در ناحیه شکم، اسهال، نفخ یا دیگر علائم گوارشی آزاردهنده در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود. البته این روزها بستنی‌های بدون لاکتوز یا بدون ترکیبات لبنی هم به فروش می‌رسند که گزینه‌های بهتری برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند.

 گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=52500

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.