تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
2

چگونه شکایت خود را برای پلیس فتا ثبت کنیم؟

  • کد خبر : 52069
  • 22 خرداد 1403 - 11:20
چگونه شکایت خود را برای پلیس فتا ثبت کنیم؟
پلیس سایبری ایران که به پلیس فتا شهرت دارد، در حقیقت همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا است که وظیفه آن مبارزه با کلاهبرداری اینترنتی، جعل و سرقت اینترنتی، هک، نفوذ و جرائم سازمان‌یافته رایانه‌ای است. اما ثبت شکایت در پلیس فتا چگونه است؟ با ما همراه شوید تا به صورت کامل پاسخ سوال را بدانید.

«صبح من» با مسائل حقوقی: پلیس فتا (پلیس اینترنتی) به معنای پلیسی است که وظیفه نظارت و پیگیری جرایم اینترنتی را دارد. این نهاد مسئول تعقیب و رصد فعالیت‌های جنایی در دنیای دیجیتالی از جمله سرقت‌های اطلاعات شخصی، تقلب، تجارت غیرقانونی، تعرض به حریم خصوصی و سایر جرایم مشابه است. در این مقاله با روش های ثبت شکایت در پلیس فتا آشنا می‌شویم.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، پلیس فتا تحت عنوان “پلیس اینترنتی” در کشورهای مختلف وجود دارد و در تلاش است تا امنیت افراد در فضای آنلاین را حفظ کند.

شکایت در پلیس فتا به معنای ارائه گزارش یا شکایت در مورد جرایم مرتبط با فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای است. این شکایت‌ها می‌توانند مربوط به تخلفات اینترنتی، کلاهبرداری‌های آنلاین، تهدیدها، تجاوز به حریم خصوصی و دیگر جرایم مشابه باشند.

پلیس سایبری ایران که به پلیس فتا شهرت دارد، در حقیقت همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا است که وظیفه آن مبارزه با کلاهبرداری اینترنتی، جعل و سرقت اینترنتی، هک، نفوذ و جرائم سازمان‌یافته رایانه‌ای است.

به همان میزان که کلاهبرداری و ارتکاب جرم با روش‌های جدید و غافلگیرکننده انجام می‌شود، پلیس فتا نیز با ارائه جدیدترین روش‌ها در جهت ثبت شکایت کاربران فضای مجازی، روند برخورد با جرایم و پیگیری شکایات را سرعت بخشیده است و از به‌روزترین روش‌ها در راستای تامین امنیت فضای مجازی بهره می‌گیرد.

‌سایت پلیس فتا آنلاین به نشانی csirc.cyberpolice.ir خدمتی جدید از پلیس فتا است که شهروندان از طریق آن می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌ روز نسبت به ثبت شکایات خود به صورت آنلاین، اقدام نمایند.

اهداف تشکیل پلیس فتا

امروزه همه ما درگیر فضای دیجیتال و سایبری هستیم و از آن بهره می‌بریم. در این فضا، افراد زیادی درآمد خود را تامین می‌کنند و می‌توان گفت که فضای سایبری به یک روش برای کسب درآمد تبدیل شده است. به همین دلیل، تامین امنیت این فضا، حفظ اصول اخلاقی و دینی و رعایت ارزش‌های انسانی و هنجارهای جامعه، هدفی است که با آن می‌توان فلسفه تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (پلیس فتا) کشور را توجیه کرد.

درباره اهداف پلیس فتا، می‌توان گفت هدف این پلیس، تامین امنیت این فضا و پیش بینی، جلوگیری و کشف جرایمی است که ممکن است در این فضا رخ دهد. با تخصص و تجهیزات لازم، پلیس فتا سعی می‌کند امنیت این فضا را حفظ کند و در برابر جرایم مختلف عملیات پیشگیری و شناسایی را انجام دهد. این ارگان نقش بسیار مهمی در حفظ نظم و امنیت فضای مجازی دارد.

وظایف پلیس فتا

پلیس فتا، با رواج استفاده از اینترنت و به منظور ایجاد امنیت در فضای مجازی، برای کاربران و استفاده کنندگان این فضا تشکیل شد. همانند بخش‌های دیگر نیروی انتظامی در کشور ما، پلیس فتا نیز وظایف خاص خود را داراست. وظایف پلیس فتا عبارتند از:

  • ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات در فعالیت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه اطلاعاتی.
  • حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی افراد.
  • نظارت و پایش بر فضای تولید و تبادل اطلاعات با هدف پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام فعالیت‌ های غیرقانونی.
  • جلوگیری از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه.

روش های ثبت شکایت در پلیس فتا

با رواج اینترنت و دیجیتالی شدن بسیاری از امور زندگی، کلاهبرداری اینترنتی هم به جمع جرایم روز جامعه، اضافه شده است. پلیس فتا به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات اینترنتی، مسئولیت حفظ امنیت فردی و عمومی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

شکایت در پلیس فتا روش های مختلفی دارد. این روش ها شامل شکایت اینترنتی و مراجعه به سایت پلیس فتا آنلاین، ثبت شکایت با شماره پلیس فتا آنلاین، مراجعه حضوری به پلیس فتا و دادسرای جرائم رایانه ای می‌باشد. در حال حاضر شکایت به پلیس فتا به یکی از سه روش زیر قابل انجام است:

  • ثبت شکایت در وب‌سایت پلیس فتا آنلاین
  • تماس تلفنی با شماره پلیس فتا آنلاین
  • مراجعه حضوری به پلیس فتا ودادسرای جرایم رایانه‌ای

مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا با ایجاد وب‌سایت پلیس فتا آنلاین به نشانی csirc.cyberpolice.ir این امکان را برای شهروندان فراهم ساخته تا بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز نسبت به گزارش جرایم اینترنتی و ثبت شکایات خود در این زمینه اقدام نمایند.

برای ثبت شکایت از جرایم اینترنتی، ابتدا باید به وب‌سایت پلیس فتا آنلاین به آدرس csirc.cyberpolice.ir مراجعه کنید. با ورود به وب‌سایت پلیس فتا آنلاین، هر کاربر، پس از طی مراحل ثبت‌نام بر اساس نیاز خود باید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب نماید:

  • گفتگوی پلیس فتا آنلاین
  • ارتباط آفلاین
  • گزارش تخلف وب‌سایت
  • گزارش تخلف شبکه اجتماعی
  • گزارش تخلف نرم‌افزار و بازی
  • گزارش تخلف پیامک و پست الکترونیکی

به عنوان نمونه، یکی از رایج‌ترین موارد کلاهبرداری در فضای مجازی، کلاهبرداری سایت‌های اینترنتی از کاربران فضای مجازی در ضمن معاملات آنلاین است.

برای گزارش شکایت از سایت‌های اینترنتی، پس از ورود به وب‌سایت پلیس فتا آنلاین و تکمیل مراحل ثبت‌نام، باید بر روی گزینه گزارش تخلف وب‌سایت کلیک کنید تا کارشناسان پلیس فتا در اسرع وقت، بر اساس روند جاری این پلیس، نسبت به پیگیری گزارش ارسالی شما اقدام نمایند.

برای شکایت اینترنتی باید به سامانه ثنا به آدرس adliran.ir بروید سپس در این سایت ثبت نام کنید. پس از ثبت نام به صفحه نوبت دهی خدمات الکترونیک قضایی بروید و اطلاعات موردنظر که شامل نام استان و شهر محل سکونت، نوع شکایت می‌شود را وارد کنید.

این سامانه به شما برای مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نوبت می‌دهد. حالا باید به صورت حضوری به خدمات قضایی بروید و شکایت خود را با مسئولان مربوطه درمیان بگذارید.

پس از ثبت شکایت، پرونده شما به دادسرا ارسال می‌گردد. در دادسرا پرونده شما را بررسی میکنند و رای نهایی صادر می‌شود. گاهی اوقات شما میخواهید از تخلفات سایبری شکایت کنید. در این صورت به سامانه فوریت های سایبری پلیس فتا مراجعه کنید. لازم است بدانید در این سایت می‌توانید شکایت خود را گزارش دهید و آن را ثبت کنید اما برای پیگیری شکایت باید به صورت حضوری به دادسرا مراجعه کنید.

پس از ورود به سامانه فوریت های سایبری پلیس فتا به آدرس جدید آنها یعنی cyberpolice.gov.ir کدملی و شماره تلفن خود را وارد کنید. کد امنیتی به شماره تلفن ارسال می‌شود. پس از وارد کردن آن شما یک حساب کاربری دارید.

در سایت، صفحه ای برای شما باز می‌شود که شامل ثبت تخلفات شبکه های اجتماعی، وبسایت ها، نرم افزار و بازی ها می‌باشد. گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید. شهر و استان محل سکونت، پست الکترونیکی، نوع شکایت و توضیحات خود را تکمیل کنید.

بعضی از شکایت ها نیاز به مستندات و مدارک دارد که در بخش مشخص شده باید اضافه کنید. دقت کنید که این مراحل را می‌توانید از سایت پلیس فتا آنلاین نیز انجام دهید. در این سایت هم باید حساب کاربری داشته باشید. سپس قسمت گزارش مردمی را انتخاب کنید و شکایت خود را ثبت کنید. اطلاعاتی که میخواهد و مستندات و مدارک را در این بخش اضافه کنید.

شما باید تمامی تخلفات رایانه ای را در این سایت گزارش دهید حتی اگر به نظر شما بی اهمیت است. لازم است هرگونه تخلف ثبت و پیگیری شود. این باعث می‌شود خیلی از افراد در دام کلاهبرداران نیفتند و تخلف تکرار نشود.

بدون تردید یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های گزارش شکایت به پلیس فتا، تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا است. در این روش برای ثبت شکایت در پلیس فتا، با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرید و مشکل خود را با ماموران مربوطه درمیان بگذارید.

کارشناسان پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین از طریق شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ آماده پاسخگویی و دریافت هر گونه شکایت، انتقاد و گزارش شما در زمینه تخلفات و جرایم اینترنتی از طریق ثبت شکایت با شماره پلیس فتا به صورت آنلاین می‌باشند.

ثبت شکایت به صورت حضوری نیز راه ساده ای می‌باشد و شما سریع می‌توانید کارهای مربوطه را انجام دهید. برای این کار باید به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه کنید. این دادگاه همان طور که از نامش پیداست کارهای مربوط به جرائم اینترنتی و رایانه ای را می‌کند. شما باید شکایت خود را در این مکان ثبت کنید.

قبل از اینکه به دادگاه بروید باید در دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت کنید و پرونده تشکیل دهید. پس از آن پیامک تاییدی برای شماره شما ارسال می‌شود. دریافت این پیام یعنی شکایت شما در حوزه پلیس فتا است و شما می‌توانید ادامه روند را انجام دهید.

حالا باید به دادگاه جرائم رایانه‌ای بروید. اگر پرونده شما پیچیده و حساس باشد، ممکن است به پلیس فتای مرکزی فرستاده شود تا آن را بررسی کند.

معمولا پرونده های قضایی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ مورد اول این است که شخص شاکی، متهم را می‌شناسد و احضاریه برای دو طرف صادر می‌شود. اما در مورد دیگری ممکن است تخلفی صورت گرفته باشد و شاکی نمی‌داند چه کسی این کار را انجام داده است؛ در این صورت ماموران پلیس فتا باید تحقیقاتی انجام دهند و متهم را پیدا کنند. سپس دادگاه تشکیل می‌شود و به جرم رایانه ای رسیدگی می‌شود.

به طور خلاصه اگر بخواهیم شکایت در پلیس فتا را توضیح دهیم به شرح زیر است: به دفتر قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. پرونده تشکیل و دستورات قضایی صادر می‌شود.

سپس به پلیس فتا محل سکونت خود مراجعه می‌کنید و پرونده خود را ارائه می‌دهید. اگر مدرک و مستنداتی دارید باید به پلیس فتا تحویل دهید. پلیس فتا تحقیقات خود را انجام می‌دهد و برای صدور رای نهایی پرونده به مراجع قضایی بالاتر ارسال می‌شود.

هزینه و مدت زمان پیگیری شکایت در پلیس فتا

باتوجه به اینکه جرائم رایانه ای بسیار افزایش یافته است، پلیس فتا موظف است به تمام قشرهای جامعه کمک کند و مشکلات آنها را حل کند. به همین دلیل هزینه ثبت شکایت و پیگری در پلیس فتا کم است. البته دقت کنید که می‌توانید در پایان پرونده، تمام هزینه ای که در مسیر شکایت کرده اید از متهم بگیرید. یعنی متهم باید این هزینه هارا پرداخت کند.

همچنین پلیس فتا موظف است نهایت تا دوهفته به پرونده رسیدگی کند و طرفین را برای اجرای جلسه بخواهد. البته این زمان بستگی به نوع پرونده، مدارک و مستندات موجود دارد. ممکن است این زمان برای پرونده های مختلف کم و زیاد شود.

روش‌ های جلوگیری از کلاهبرداری در اینترنت

بهتر است با چند روش اشنا شوید تا احتمال کلاهبرداری کمتر شود و شما درگیر پلیس فتا و کارهای اداری و قضایی نشوید.

  • نگهداری اطلاعات: هرگز اطلاعات حساس یا اطلاعات حساب بانکی خود را به اشخاص ناشناس ارسال نکنید. اطلاعات شخصی و حساب‌های مالی خود را از دیگران مخفی نگه دارید و از اشتراک گذاشتن زیاد اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • استفاده از اتصالات امن: اطمینان حاصل کنید که از اتصالات امن و شبکه‌های Wi-Fi معتبر برای انجام معاملات آنلاین استفاده می‌کنید.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزارها: نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را همیشه به‌روز نگه دارید تا از آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدید محافظت کنید.
  • احتیاط در ارتباط با لینک‌ها: هرگز بر روی لینک‌های ناشناخته در ایمیل‌ها یا پیام‌ها کلیک نکنید. ابتدا تأیید کنید که منبع لینک معتبر است.
  • استفاده از رمزهای قوی: از رمزهای پیچیده و مختلف برای حساب‌های آنلاین خود استفاده کنید و آن‌ها را به‌انتظام تغییر دهید.
  • اطلاع از روش‌های کلاهبرداری معمول: با روش‌های شایع کلاهبرداری آشنا شوید تا به‌راحتی تشخیص دهید که یک تلاش کلاهبردارانه در حال انجام است یا خیر.

در بسیاری از موارد کاربران اینترنتی گرفتار فیشینگ های مجازی و آنلاین می‌شوند که در بخش بعدی به توصیه های پلیس فتا در این مورد خواهیم پرداخت.

هشدار های پلیس فتا

  • از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت یا اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند، برای ورود به حساب اینترنت بانک خود استفاده نکنید.
  • در هنگام خرید از فروشگاه‌ها، سعی کنید شخصاً از دستگاه POS استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از دستگاه ‌های ATM، مراقب پشت سر خود باشید تا کسی رمز وارد شده شما را نبیند.
  • به اقلام نامتعارف روی دستگاه‌های ATM توجه کنید و از آنها خودداری کنید.
  • همیشه خرید اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر انجام دهید و به نشانی درگاه بانکی که به شما ارائه می‌شود دقت کنید؛ درگاه‌های معتبر بانکی همگی با عبارت https شروع می‌شوند.
  • سامانه پیامک حساب بانکی‌تان را فعال کنید تا در صورت برداشت پول از حسابتان فوراً مطلع شوید.
  • از نگهداری فیلم و عکس خانوادگی در رایانه، موبایل، لپ‌تاپ و سایر اقلام دیجیتال قابل‌حمل خودداری کنید تا در صورت هک، سرقت یا گم شدن، ضرر مالی و آسیب دیگری به شما وارد نشود.
  • برای جلوگیری از هک رایانه‌تان، از آنتی‌ویروس‌های معتبر (کرک نشده) استفاده کنید و هرچند وقت یک‌بار آن را به‌روز کنید.
  • تاکنون هیچ سایت همسریابی‌ ای از سوی پلیس، مجوز رسمی دریافت نکرده و فعالیت آنها غیرقانونی است.
  • به پیامک‌ها و ایمیل‌هایی با محتوای اینکه شما برنده شده‌اید توجه نکنید؛ زیرا بیشتر آنها تنها برای دسترسی به‌حساب بانکی‌تان ارسال می‌شوند؛ به ایمیل‌ها و پیامک‌های ناشناس پاسخ ندهید. اگر به هر دلیلی احساس کردید رمز شما هک شده است، بلافاصله آن را تغییر دهید.
  • اگر عکس، فیلم یا اطلاعات شخصی شما به هر دلیلی در فضای سایبر منتشر شد، ابتدا خانواده خود را در جریان قرار دهید و سپس از طریق پلیس فتا شکایت خود را مطرح کنید.
  • هنگام ارتباط با سایت‌ها و صفحه‌های شخصی که به نام چهره‌های مشهور راه‌اندازی شده است، احتیاط کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شکایت در پلیس فتا

افراد به محض اینکه متوجه می شوند مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته اند، اولین سوال هایی که ذهنشان را درگیر می کند این است:

  • چطور سرنخی پیدا کرده تا به پلیس گفته هایم را ثابت کنم؟
  • چطور می توانم فرد کلاهبردار را پیدا کنم؟
  • روش های ثبت شکایت در پلیس فتا چگونه است؟

ردیابی کلاهبردار به عهده ی پلیس فتاست به شرطی که مدارک مورد نیاز برای ثبت شکایت در پلیس فتا ناچیز نباشد!

دست خالی بودن زمانی که مشکلی را دارید به پلیس فتا اعلام می کنید مسئله تان را حل نخواهد کرد. از سویی دیگر هر مدرکی هم معتبر و مفید نخواهد بود. باید بدانید داشتن چه اطلاعاتی امتیاز محسوب شده و راهگشا خواهد بود. در ادامه توضیح خواهیم داد که چه مدارکی بدرد پلیس فتا برای ثبت شکایت اینترنتی می خورد.

روش های ثبت شکایت در پلیس فتا مختلف است و در هر صورت باید دست پر بوده و سرنخ هایی داشته باشید که بتوانید به آن ها استناد کنید. قبل از اینکه مدارک را فراهم کنید باید کار هایی را انجام دهید. با یک مشاور حقوقی صحبت کرده و بپرسید چطور باید یک دادخواست تهیه و ارسال کرد. در بیشتر موارد راهنمایی تان می کنند تا از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک اقدام کنید.

اگر خودتان از قبل یک حساب کاربری در سامانه ی ثنا ایجاد کرده باشید، روند پیگیری سریع تر پیش خواهد رفت. در هر صورت اگر اینکار را نکرده باشید خود این دفاتر انجامش خواهند داد. حالا نوبت به تحویل دادن مدارک است. الزامی ست که دادخواست همراه با مدرک باشد. در این جا هر ادعا یا هر سند معتبری که فرد یا شرکت موردنظر را می تواند متهم کند ارائه کنید. بعد از تمام شدن دادخواست باید برای بررسی شدن مدارکتان صبر داشته باشید.

  • مدارک لازم برای ثبت شکایت کلاهبرداری در اینستاگرام

زمانی که از سمت یک صفحه اینستاگرام فریب خوردید، باید هر طور شده مدرک فراهم کرده تا اثبات کنید مبلغی به پیج داده اما خدماتی دریافت نکرده اید. در مجموع سعی کنید هربار که خرید اینترنتی انجام می دهید اسکرین های چت ها یا تراکنش هایی که انجام شده را داشته باشید.

اهمیت ندارد شکایت شما از چه نوع باشد؛ شاید بگونه ی کیفری در دادسرا اعلام شده یا شاید در دادگاه حقوقی بیان شده باشد، در هر صورت باید برای ادعای خود مدارک رو کنید درغیر اینصورت یک تهمت بیشتر نخواهد بود. هر چه بیشتر مدرک جمع کنید احتمال پیگیری و مجازات صفحه بیشتر خواهد بود.

هنگام ثبت شکایت کلاهبرداری اینستاگرامی به نکات زیر توجه کنید:

  • هرطور شده فیش واریزی را بدست آورید و اگر نداشتید از بانک بخواهید تاریخچه ی تراکنش هایتان را بدهد. این یک سند خوب و محکم خواهد بود.
  • مدارکتان وقتی محکم تر خواهد شد که تصویر مکالماتی که میان شما و آن صفحه رد و بدل شده را داشته باشید. برای اینکه کارتان به این مرحله نکشد، کار های زیر را انجام دهید:
  1. برای دنبال کردن افراد حساسیت به خرج دهید. حتما فعالیتش را بررسی کرده و رفتارش را یک مدت زیر نظر بگیرید.
  2. پیش از اینکه از یک صفحه خرید کنید، کمی سابقه ی فعالیتش را چک کنید. اینکه افراد معتبری آن را فالو کرده باشند صفحه را معتبر تر می کند.
  3. صفحه هایی که بصورت حرفه ای فعالیت می کنند، بخشی را اختصاص داده اند به عنوان رضایت مشتریان. این بخش را حتما بررسی کرده و بعد از کمی تحقیق حتما متوجه خواهید شد بازخورد ها ساختگی یا واقعی اند.
  4. در فضای اینستاگرام هم لینک رد و بدل می شود. اینکه در فضای اجتماعی هستید که افراد خیلی راحت همدیگر را پیدا می کنند نباید سبب شود راحت به هر کسی اعتماد کنید.
  5. تا جایی که می شود اجازه ندهید افراد از اطلاعات شخصی تان مطلع شوند. گفتن رمز عبور به دیگران که دیگر هیچ توجیحی ندارد!

در هر صورت اگر برای موارد بالا چندان حساسیت به خرج نداده بودید و مورد سواستفاده قرار گرفتید، سریعا به پلیس فتا مراجعه کرده و هر مدرکی دارید ارائه دهید.

  • مدارک لازم برای ثبت شکایت کلاهبرداری در تلگرام

راه های زیادی وجود دارد که افراد سواستفاده گر دست به دامانشان می شوند تا به شما ضربه بزنند. در مجموع از هر طریقی سواستفاده شد سعی کنید تا جایی که می توانید با اطلاعات جمع کردن و اسکرین فراهم کردن یک قدم به شانس دستگیری مجرم نزدیک تر شوید.

ممکن است در یکی از روش های ثبت شکایت در پلیس فتا بیان کنید فردی از شما خواسته از لیست مخاطبانتان یک اسکرین گرفته و برایش ارسال کنید. در ظاهر چنین کاری برایتان ضرری ندارد اما فرد سواستفاده گر می تواند با شماره هایی که ناخواسته بدستش رسانده اید کار های غیر قانونی انجام دهد. در این شرایط اسکرین گرفتن از چت ها، شماره ی تماس یا آیدی فرد مجرم شاید کمک کننده باشد.

برای اینکه کارتان به مرحله ی شکایت نرسد، وقتی اتفاقات زیر در تلگرام رخ داد، کمی فکر کرده و سریع اقدام نکنید. در واقع خودتان می توانید جلوی کلاهبرداری را بگیرید همچنین سعی کنید از لمس فایل های مخرب خودداری کنید.

حالا از کجا بفهمیم یک فایل یا ربات مخرب است یا خیر؟

وقتی کسی فایلی برایتان ارسال می کند نگاه کنید از کجا فرستاده شده است؟ منبع باید حتما یک کانال معتبر باشد. کمی دقت به خرج دهید! مدتی پیش یک کانال جعلی ساخته شده بود که در یک نگاه به نظر می آمد آدرسش اصلی ست ولی وقتی آن را با کانال اصلی مقایسه می کردید متوجه ی طولانی بودن بیش از حد لینک آن می شدید.

از این به بعد زمان گذاشته و ببینید فایل از چه منبعی بدست شما رسیده است و اگر منبع مشکوک بود به هیچ عنوان ریسک نکنید.

باید هر طور شده از رمز عبور یک بار مصرف محافظت کرده و آن را در اختیار هر کسی قرار ندهید. حتی اگر به نظر می رسید طرف مقابل معتبر است کمی صبر و تحقیق کنید.

ماجرا از این قرار است مجرمان برای اینکه کد یک بار مصرفتان را بدون تهدید بفهمند با عوض کردن ظاهر خود فریبتان می دهند. یعنی این بار از طریق یک ربات وارد عمل می شوند و بعد از اینکه شماره تماستان را پیدا کردند، ادعا می کنند از طرف بانک به شما پیام داده اند. ثانیه ای اعتماد کافی ست تا خودتان را در حال فراهم کردن مدارک مورد نیاز برای ثبت شکایت در پلیس فتا ببینید!

تا حد زیادی می توان از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کرد. افراد سواستفاده گر در همه ی پلتفرم ها وجود دارند و حتی از طریق تلگرام سعی می کنند راهی منطقی برای دست یافتن به اطلاعات شما طراحی کنند.

در هر صورت اگر چنین اتفاقی رخ داد، تنها چیزی که می تواند دوباره پول و اطلاعات از دست رفته را دوباره برگرداند مفصل بودن مدارک مورد نیاز برای ثبت شکایت در پلیس فتا می باشد. تا جایی که می شود مدرک جمع کنید. از سویی دیگر اینکه سریع تر کلاهبرداری را به پلیس فتا گزارش دهید تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود. مسلط بودن به روش های ثبت شکایت در پلیس فتا کمک می کند سریع تر روند پیگیری را طی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های ثبت شکایت در پلیس فتا آشنا کنیم. با توجه به اینکه جرائم رایانه ای بسیار افزایش یافته است ما باید اطلاعات خود را بالا ببریم تا در دام کلاهبرداران نیفتیم. همچنین اگر جرمی اتفاق افتاد باید با پلیس فتا در میان بگذاریم.

با اینکه پلیس فتا یکی از شاخص‌ترین مراجع رسیدگی به تخلفات اینترنتی و جرایم رایانه‌ای در کشور محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشید که ثبت گزارش در وب‌سایت پلیس فتا آنلاین، به منزله شکایت نیست؛ زیرا پلیس فتا تنها مسئولیت انجام تحقیقات تخصصی در زمینه جرایم را بر عهده دارد و صدور حکم و مجازات از حیطه وظایف این نهاد، خارج است.

بنابراین، متقاضی، علاوه بر اعلان گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا، لازم است بر مبنای قانون جرایم رایانه‌ای، در جهت احقاق حقوق خود، نسبت به تنظیم شکایت نیز ، اقدام نماید.

این جرم می‌تواند تهدید شما در فضای مجازی، انتشار عکس بدون اجازه شما، خرید و فروش نامعتبر باشد. شما میتوانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری شکایت خود را ثبت کنید. پس از ثبت شکایت، پرونده به دادسرا فرستاده می‌شود و ماموران روی آن کار می‌کنند.

پس از تحقیقات، دادگاه تشکیل می‌شود و رای صادر می‌شود. در صورتی که جرم متهم ثابت شود، شما می‌توانید تمام هزینه هایی که کرده اید از متهم پس بگیرید. در انتها دوباره به شما یادآوری می‌کنیم که در فضای مجازی و اینترنت با احتیاط بیشتری رفتار کنید تا مشکلی هرچند کوچک برای شما پیش نیاید. همچنین با اعتماد به پلیس فتا، تمام مشکلات را با آنها در جریان بگذارید. پلیس فتا محافظ امنیت سایبری تمام مردم می‌باشد.

در این مطلب، سعی کردیم شما را با جدیدترین روش‌های ثبت شکایت در پلیس فتا آشنا سازیم. نحوه ثبت شکایت در وب‌سایت پلیس فتا آنلاین و سایر روش‌هایی که در این مقاله به آن اشاره شد، همه در جهت تسریع و بهبود فرآیند پیگیری شکایات شما عزیزان در زمینه فضای مجازی و مسائل مربوط به آن می‌باشد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=52069

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.