تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
0

معرفی ده مخترع زن در عرصه فناوری

  • کد خبر : 51854
  • 20 خرداد 1403 - 15:40
معرفی ده مخترع زن در عرصه فناوری
در دنیای فناوری زنانی هستند که با ابداع و خلاقیت خود، موجب دگرگونی عظیمی در عرصه تکنولوژی شدند. در ادامه مطلب به فهرستی از مخترعان زن جهان که در خلاقیت و نوآور در عرصه تکنولوژی جز برترین ها هستند خواهیم پرداخت.

«صبح من» با فناوری: در اواخر سده بیستم، مخترعان زن تنها توانستند ۲۰درصد از عموم اختراعات ثبت شده را به نام خود ثبت کنند که این امر نشان از عدم نبوغ و نوآوری زنان در آن عصر نبود. “نیاز، مادر اختراع است.” ضرب‌ المثلی انگلیسی است که اشاره به نیاز بشر برای دستیابی به ابزاری برای رفع نیازهای خود است و اگر چنین نبود انسان برای ابداع، دست به کار نمیشد.

به گزارش مجله خبری صبح من، حضور زنان مخترع بسیار کمرنگ تر و ضعیف تر از مردان حس میشد که عمده ترین علت آن، تعداد بی شمار مخترعان مرد نسبت به مخترعان زن بود، به همین سبب بیشتر نام‌ های مخترعانی همچون بیل گیتس و استیو جابز به عنوان ابداع کنندگان دنیای تکنولوژی به گوش می‌ خورد، با این وجود زنانی هستند که با ابداع و خلاقیت خود، موجب دگرگونی عظیمی در عرصه تکنولوژی شدند. در ادامه مطلب به فهرستی از مخترعان زن جهان که در خلاقیت و نوآور در عرصه تکنولوژی جز برترین ها هستند خواهیم پرداخت.

۱۰. Radia Perlman (متخصص شبکه)

رادیا پرلمن که با نام “مادر اینترنت” شناخته می‌ شود (وی تمایلی چندانی به این عنوان ندارد)، مخترع پروتکل درخت پوشا (STP) و نویسنده کتاب‌ های بی شماری با موضوع امنیت شبکه است. پروتکل درخت پوشا یک پروتکل لایه دو است و مانع تشکیل حلقه در شبکه می‌ گردد که این باعث می‌ شود بسته‌ های اطلاعاتی ارسال شده از یک سیستم، تنها از یک مسیر برای فرستادن اطلاعات به سیستم دریافت کننده، استفاده کنند و در مدتی که وی در شرکت تجهیزات دیجیتال مشغول به کار بود، آن را ارتقا داد. این اختراع پرلمن دنیای علم شبکه سازی کامپیوتر را دگرگون ساخت.

وی از دانشگاه MIT، کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته ریاضیات و دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر، اخذ کرد. او در بسیاری از زمینه‌ های دیگر پیشرو بود که با اهمیت ترین آن‌ ها، طراحی شبکه و برای رفع مشکلات و ایرادات درخت پوشا، استانداردهای پروتکل link_state که حاوی TRILL است را طراحی کرد.

از دیگر اقدامات وی، آموزش زبان برنامه نویسی روباتیک LOGO به کودکان و پیشگام در گسترش TOTRIS نسخه‌ای از این زبان بود. پرلمن در حال حاظر در شرکت تجهیزات رایانه‌ ای آمریکایی اینتل مشغول به کار است و بالغ بر پنجاه امتیاز sun را از آن خود کرده است.

۹. Barbara Liskov (دانشمند علوم رایانه)

باربارا لیسکف متولد ۷ نوامبر ۱۹۳۹، دارای ملیت آمریکایی و دانشمند علوم رایانه است. علت شهرت وی “ابداعات اساس در طراحی زبان برنامه نویسی” که در سال ۲۰۰۸ برای او جایزه تورینگ را به ارمغان آورد و او را به دومین زن دریافت‌ کننده این جایزه در سال ۲۰۰۸ بدل کرد و در سال ۲۰۰۴ موفق به کسب مدال جان فون نیومن شد. وی دارای والاترین مرتبه استادی به نام “استاد موسسه” در کالج ام آی تی است که صدها مقاله تخصصی و سه کتاب از او به چاپ رسیده است. لیسکف زبان برنامه نویسی سی ال یو و آرگوس را ابداع نمود و اصل جانشینی لیسکف را به همراه جانت ویگ به اثبات رساند.

۸. Erna Hoover (متخصص تلفن)

هوور در نیوجرسی در ۱۹ژوئن سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد. مادرش معلم و پدرش دندانپزشک بود. به قایقرانی و شنا علاقه زیادی داشت و تمایل زیادی به علوم، در کودکی نشان داد. وی تصمیم گرفت، تبعیض‌های جنسیتی را نادیده بگیرد و در زمینه علمی به موفقیت برسد که مولد این تصمیم هوور مطالعه زندگی نامه ماری کوری بود. دکترای خود را در فلسفه و ریاضیات محض از کالج ییل اخذ و در رشته‌ های فلسفه کلاسیک، قرون وسطی و تاریخ در دانشگاه ولسلی تحصیل کرد.

وی یک سیستم سوئیچینگ تلفنی کامپیوتری را در زمانی که به عنوان محقق لابراتور بل بود، ابداع کرد. سیستم سوئیچینگ تلفنی کامپیوتری فرآیندی است که بسته‌ های ارسال شده برای ارسال به مقصد، از یک پورت به پورت دیگر، راهنمایی می‌ شوند و از یک سیستم در راستای نمایش و کنترل تماس‌ های ورودی به کار رفته می‌ شود. پیش‌ فرض نرخ پذیرش تماس‌ های ورودی را تنظیم و مقایسه کرد؛ اصول این سیستم امروزه در سیستم‌ ها به کار رفته می‌ شود.
به پاس کار وی در روزگار خودش، یکی از نخستین امتیازهای نرم‌ افزاری به او اعطا شد و به مقام قسمت فنی لابراتور بل بخش زنان منصوب شد.

۷. Susan Kare (مبدع آیکن‌ های رابط کاربری)

سوزان را از آن جهت طراح آیکن می‌ شناسند که وی یکی از مشهورترین گرافیست‌‌ های تاریخ است که باعث پیشرفت و ارتقای آیکن‌ های سیستم عامل مکینتاش شده است. همکاری وی با استیو جابز سبب گسترش ظاهر مکینتاش شد.
او شرکت اپل را در دهه هشتاد میلادی ترک کرد و به مایکروسافت پیوست و همکاری وی با مایکروسافت سبب شد، استعدادش با سیستم عامل ویندوز ۳.۰ ترکیب شود. اقدامات وی به شرکت‌ های اپل و ماکروسافت محدود نشد و دامنه کار‌های او به طراحی “هدیه‌ های دیجیتالی” در فیسبوک کشیده شد.

سوزان بنیان‌ گذار و مدیر Glam Media می باشد. این شرکت یک شرکت رسانه‌ ای به شیوه زندگی دیجیتالی است، مطالبی که توسط هر شخص تولید می‌ گشت را قبل از اشتراک گذاری توسط ویراستاران خبره بررسی می‌ کرد که این کار یکی از قابل توجه ترین اقداماتش بود. طراحی آیکن خط در مکینتاش الهام گرفته از طرح یک نشانه‌ ای در یکی از کتاب‌ هایش بود که نمونه‌ ای از المنت‌ های متنوع نمایشگر به شمار می‌ رفت.

یکی دیگر از طراحی‌ های او‌، طراحی Happy Mas در لحظه روشن شدن دستگاه‌ های اپل و طراحی آیکن سطل زباله بود. در بدل شدن دیوایس‌ های اپلی در سیستم عامل مکینتاش به یک سیستم دوستانه و صمیمی، کوشش‌ های سوزان، حائز اهمیت است. در حال حاظر سوزان در سن فرانسیسکو دارای kare.com یک شرکت دیجیتالی است و در kareprints.com که یک فروشگاه اینترنتی است، مشغول به فروش طرح‌ های گرافیکی خود شده است.

وی در مصاحبه‌ ای در سال ۱۹۸۴ گفته است: “در تنها ۲۰دقیقه می‌ توان به یک نفر نحوه استفاده از کامپیوتر را آموزش داد که سهولت این آموزش به دلیل وجود آیکن‌ هایی است که باعث می‌ شود تا کاربر به آسانی یاد بگیرد.”

۶. Marissa Mayer  (متخصص موتور جست‌ و جوگر)

ماریسا مایر در ۳۰می ۱۹۷۵ متولد شد، وی در کالج استنفورد آمریکا در رشته هوش مصنوعی مدرک خود را گرفت. وی به عنوان اولین مهندس زن و بیستمین کارمند گوگل فعالیت خود را در سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز کرد. همکاری ماریسا با گوگل، ۱۳ سال به طول انجامید که در این مدت زمان به سمت‌ های گوناگونی نظیر مدیر اجرایی، مهندس، مدیر تولید و طراح انتخاب شد و بعد‌ها به سمت‌ های مهم تری چون گوگل مپ، جی‌ میل، گوگل بوک و مسئول موتور جست‌‌‌ و جو گوگل منصوب شد.

مارسیا بالغ بر ده سال رهبری تیم تنظیم فعالیت‌ های موتور جست‌ و‌ جو گوگل و صفحات وابسته به گوگل، نقش داشت. او سال‌ ها سخنگوی‌ ارشد گوگل بود و در قسمت عرضه خدمات منطقه‌ ای در سال ۲۰۱۰ معاون مدیر عامل گوگل شد.

مجلات بسیاری نام او را در بهترین‌ های جهان فناوری ثبت کرده اند از جمله: مجله بیزینس‌ ویک وی را کارخانه ایده‌ پردازی و نوآوری گوگل لقب داده است، مجله نیوزویک ماریسا را جز ده شخصیت آینده ساز در عرصه فناوری اطلاعات دانستند، مجله فورچون نام او را در فهرست پنجاه زن آینده‌ ساز آورده است. وی در روز ۱۶جولای ۲۰۱۲ کار خود را در یاهو آغاز کرد، بدون اغراق او یکی از بی‌ نظیرترین مدیرعامل ها در میان شرکت‌ های فناوری است.

۵. Grace Hopper (برنامه‌ نویس)

گریس موری هاپ اهل نیویورک‌، ریاضی دان و اولین زن نرم افزار، اولین مادر و مدرس برنامه نویسی رایانه است که در سال های دهه نود میلادی برای نخستین بار زبان برنامه نویسی را برای رایانهٔ مارک یکم و یونیواک یکم ابداع کرد و برای اولین بار در طول تاریخ مترجم یا کامپایلر را طراحی و اجرا کرد.

قبل از اختراع زبان برنامه‌ نویسی کوبول، زبان کامپیوتر بر پایه باینری بود که درک آن، کار دشواری بود. کامپایلر هاپر صنعت کامپیوتر را متحول کرد که این امر باعث درک بهتر و قابل فهم تر کد‌های کامپیوتری شد. او به همراه چارلز فیلیپس (Charles Philips) در پروژه طراحی و ساخت زبان کوبول (COBOL) نقش داشت. موری هاپ به عنوان اولین زن در دانشگاه ییل مدرک دکترای ریاضی را اخذ نمود، همچنین در نیروی دریایی ارتش آمریکا مسن‌ ترین افسر بود. وی بر ساده سازی و قابل فهم بودن زبان برنامه نویسی اسرار داشت زیرا بر این باور داشت که باید زمینه را برای افزایش تعداد برنامه نویسان محیا کرد.

اگر چه زبان کوبول طراحی شده توسط موری هاپ، امروزه جز برنامه نویسی‌ های مطرح نیست اما در گسترش و پیشرفت سایر برنامه‌ نویسی‌ها نقش به سزایی داشت. طبق آمار بیش از نیمی از سازمان‌ های اپیکشن‌ های کسب و کار از زبان کوبول استفاده کرده اند. او سالیان سال وقت خود را صرف آموزش و خدمت به ارتش آمریکا کرد که نمونه‌‌ای از این آموزش‌ها، تدریس علوم کامپیوتر و زبان برنامه نویسی است. و سرانجام موری هاپ درحالی که ۸۵ سال سن داشت چشم از جهان گشود.

۴. Hedy Lamarr (مبدع فناوری اسپکتروم (طیف گسترده))

هدی لامار با اینکه ستاره مشهور و محبوب سینما است، یکی از مخترعین مهم تاریخ نیز به شمار می‌ آید. با وجود معروفیت وی در سینما، عامل مهم مشهوریت او، اختراع پایه مخابرات طیف گستره است که تحولی شگفت در دنیای کامپیوتر به شمار می‌ آید.

همسرش در جنگ جهانی دوم همایش‌ های گسترده‌ ای در زمینه فناوری‌ های نظامی برگزار می‌ کرد و این امر باعث شده بود بستر ذهنی برای فناوری کنترل اژدرها در لامار شکل گیرد. وی با نیت یاری رساندن به متفقین، با همکاری جورج انتهیل تنظیم کننده موسیقی، شیوه مخابرات طیف گستره و پرش فرکانسی را اختراع کرد.

درجنگ جهانی دوم، خلبان‌ های هواپیما‌های نیروی هوایی آلمان‌ ها با تسلط داشتن بر روی فناوری اژدر‌ها با کمک امواج رادیویی، قابلیت این را داشتند که با بمب‌ ها ، یک جوی استیک و اژدرها را کنترل کنند اما از طرفی مشکل اختلال‌ های امواج رادیویی باعث کاهش دقت در هدایت و حتی خطا رفتن اژدرها و بمب‌ ها میشد ولی روش ابداعی لامار و آنتیل برای کنترل اژدرها، روشی مفید و جالب بود و آنتیل توانست سیستمی برای نواختن پیانو بدون دخالت انسان، ابداع کند.
این‌ گونه بود که با کمی اصلاحات، آن‌ ها شیوه‌ ای برای کنترل اژدرها با ردیفی از ۸۸ فرکانس مختلف (به تعداد کلیدها پیانو) یافتند.

وی نام FHSS بر روی فناوری ابداع شده اش نهاد که مختصر شده Frequency-hopping spread spectrum بود. اساس این فناوری این است که موج‌ ها در یک فرکانس مشخص و معین صادر نمی‌ شوند که باعث تداخلی در امواج رادیویی شود. و بر اساس چنین فناوری کشتی‌ ها توانستند، اژدهار را به دور از تداخل سیگنالی توسط آلمان‌ ها، پرتاب کنند.

لامار و آنتیل حق ثبت اختراع خود را به نام سیستم ارتباطی مخفی، در تاریخ ژوئن ۱۹۴۱ ثبت کردند اما در آن زمان ارتش آمریکا تصور می‌ کرد چنین اختراعی بیش از اندازه پیچیده است و آن را نادیده گرفته اند اما با این وجود در دهه‌ های شصت‌ میلادی ارتش آمریکا برای بار دوم از حضور پتنت آگاه شد و بر مبنای آن، فناوری‌ های پیشرفته‌ ای را تولید کرد اما در آن زمان پتنت ارزشی نداشت و همین باعث شد لامار و آنتیل برای اختراع خود هیچ مبلغی دریافت نکنند.

اما امروزه این فناوری پایه و اساس GPS و توسعه شبکه‌ های وایرلس و شبکه‌ های تلفن موبایل استفاده شده است.
اگر این روش ابداع نمیشد، ارتباط گوشی‌ های تلفن همراه به دکل‌ های مخابراتی میسر نبود در نتیجه فناوری وای فای و بلوتوث نیز به وجود نمی‌ آمد. به رسمیت شناخته شدن مخترعان سیستم مخابراتی وایرلس، لامار و آنتیل شصت سال به طول انجامید.

لامار در حالی که ۸۳ ساله (۱۹۹۸) بود به او جایزه بنیاد آزادی پیشگامان ارتباط اهدا شد و دو سال بعد از آن از دنیا رفت. نویسندگان بسیاری از اون نوشته اند که ریچارد رودس یکی از آنهاست که کتاب نفیسی از لامار را به چاپ رسانده است.

۳. Mary Lou Jepsen (مبدع نمایشگر)

تنها زن علاقه‌ مند به صنعت نمایشگر ماری لو جپسن، بر این اعتقاد است که نمایشگرها دستگاه‌ هایی برای نمایش قدرت سیستم ها هستند. او بنیان‌ گذار و مدیر تکنولوژی کمپانی MicroDisplay که درعرصه نمایشگرهای کوچک در سال ۱۹۹۵ است. ماری با هدف “هر کودک یک لپتاپ” کمپانی به نام “One Laptop Per Child” را تاسیس کرد و دست به تولید لپتاپ‌ های XO که از ارزان ترین و به‌ صرفه ترین لپتاپ‌ های جهان به شمار می‌ روند، زد.

وی در سال ۲۰۰۸ برای کاهش مصرف سیستم‌ های قابل حمل، فناوری به نام “Pixel Qi” ابداع کرد که باعث شد طول عمر شارژ دوباره باتری‌ های دارای استاندارد افزایش یابد و باعث شود، ۲۰-۴۰ساعت کار کنند. امکان مشاهده نمایشگر های Pixel Qi با کیفیت رنگی HDTV از جالبی و کار‌آمد بودن این فناوری به حساب می‌ آید.

مزیت طرح OLPC در لپتاپ‌ های XO این است که مبلغ این نوع نمایشگرها یک سوم مبلغ نمایشگر‌های LCD است و همچین مصرف آنها یک دهم این نمایشگر‌هاست. ۳qi اولین نوت بوک کمپانی جپسن، دارای سه طرح متفاوت است که دو مدل آن به نمایشگر رنگی مجهز و مناسب برای پخش ویدیو‌های تصویری و سرچ کردن‌ در سایت‌ ها مختلف است و مدل دیگر، سیاه و سفید بوده که با به همراه داشتن جوهر الکترونیکی، شرایط خاصی را برای مطالعه اسناد و کتاب‌ های الکترونیکی به ارمغان می‌ آورد.

مدل سیاه و سفید آن، با اینکه امکان مطالعه اسناد متنوع، کتاب‌ های الکترونیکی، وبلاگ‌ ها و صفحات اینترنتی و دیگر فایل‌ های نوشتاری را به کاربران می‌ دهد اما با به فکر عمر باتری نیز بوده و با خاموش کردن روشنایی پس زمینه، باعث طول عمر بیشتر باتری می‌ شود.

۲. Ada Lovelace (برنامه‌ نویس و مبدع الگوریتم)

آدا لاولیس در لندن، در ۱۰ دسامبر ۱۸۱۵ به دنیا آمد. تشویق‌ های مادرش باعث علاقه وی به ریاضیات و منطق شد و این علاقه زمینه دیدار او در جوانی با ریاضیدان بریتانیای چارلز ببیج (Charles Babbage) را فراهم آورد تا طراحی‌ های ببیج را نزد او فراگیرد.

ایدا لاولیس مطالب افزوده شده خود را با نام “یادداشت‌ ها” در مقاله‌ ای از مهندس نظامی ایتالیایی در سال‌ های ۱۸۴۲و۱۸۴۳، که مشغول به ترجمه آن بود، افزود. ارزش این یادداشت‌ ها زمانی مشخص می‌ شود که یادداشت‌ ها در دنیای امروزی، به عنوان نخستین برنامه‌ های کامپیوتری، معرفی شده اند.

علت این اتفاق این است که یادداشت‌ هایش حاوی نخستین لگاریتم‌ هایی برای بهره ماشین از آن بود، به همین سبب است که او را نخستین برنامه ساز رایانه‌ ها می‌ دانند و اهمیت و شگفتی آن زمانی مشخص می‌ شود که این الگاریتم ها در زمانی ابداع شدند که هیچ رایانه ای در آن زمان ساخته نشده بود.

وی با عمر کوتاه ۳۶ساله خود (فوت بر اثر سرطان) توانست جوایز زیاد را بعد از مرگش برای خود ثبت کند از نمونه‌ های این جوایز و بزرگداشت‌ ها می‌ توان نامگذاری زبان برنامه نویسی آدا به نام او توسط وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۷۹، اهدای جایزه‌ ای با نام او، از سوی جامعه‌ ی کامپیوتر بریتانیا به برگزیدگان این رشته در سال ۱۹۹۸، برگزاری مسابقه‌ ای در سال ۲۰۰۸ برای بانوان دانشجویان علوم رایانه به نام او، برچسب‌ های هولوگرام با تصویر حک شده آدا تولید شده توسط شرکت ماکروسافت و در آخر ساخت فیلمی با نام “Conceiving Ada” در سال ۱۹۹۷ با نقش آفرینی “تیلدا سوئینتون” همگی بخشی از پاسداشت خدمت آدا به علم کامپیوتر و برنامه‌ نویسی است.

۱. Roberta Williams ( نابغه دنیای گیم)

در سال‌ های پیش، بازی‌‌ هایی با ماجراجویی‌ های ساده دارای محبوبیت زیادی بین همه‌ ی گیگ‌ ها و گیمر‌ها بود و در آن زمانی خبری از بازی های مثل ندای وظیفه نبود. ویلیامزسری گیم‌ های ماجراجویانه خود را که مبارزه کننده مسیری پر از خطر را طی می‌ کند تا به پیروزی برسد را با نام “King’s Quest” منتشر کرد که بخش عمده از شهرتش به خاطر محبوبیت این سری بازی‌ ها بود. بازی‌ های او ذهن و استعداد گیمر‌ها را به چالش می‌ کشید و همین امر باعث جذابیت آن‌ ها در میان بازیکنان شده بود.

وی برای بازی‌ های مورد علاقه‌ اش Sierra ،Colonel’s Bequest ،Mixed-Up Mother Goose و Phantasmagoria تهیه کرد و ایده ترکیب گرافیک همراه با بازی‌ هایش باعث جذاب تر شدن آنها شد. این ایده، موجب به وجود آمدن بازی گرافیکی Mystery House شد که پس از ساخت آن، ویلیامز به فکر سیستمی انلاین برای بازی‌ های ماجراجویانه گرافیکی شد پس کمپانی “Sierra On-Line”را راه اندازی کرد.

او بعد از دو دهه حضور در دنیای بازی‌ های برای کامپیوترهای آی‌ بی‌ ام، Amiga, the Apple II و the Sega Master System و ارتقای آن‌ ها، از این عرصه خداحافظی کرد. او در سال ۲۰۰۶ با اینکه دیگر در طراحی بازی‌ های کامپیوتری نقشی ندارد اما در مصاحبه‌ ای در فستیوال بازی‌ های کلاسیک ماجراجویی، درباره نظراتش در مورد گیم‌ ها، سخن گفت.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=51854

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.