تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
6

«کفتربازی» از چه زمانی رواج پیدا کرد؟

  • کد خبر : 51762
  • 20 خرداد 1403 - 9:40
«کفتربازی» از چه زمانی رواج پیدا کرد؟
شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که پرورش کبوتر، کبوتربازی و یا به اصطلاح «کفتربازی» از چه زمانی رواج پیدا کرده است؟ برای دانستن این مطلب، خواندن گزارش امروز ما را از دست ندهید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که پرورش کبوتر، کبوتربازی و یا به اصطلاح «کفتربازی» از چه زمانی رواج پیدا کرده است؟ جالب است بدانید از ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح، پرورش کبوتر‌ها رواج داشته است و از این پرنده به‌عنوان وسیله‌ی ارتباطی، برای رساندن نامه و اطلاعات محرمانه به‌ ویژه در زمان جنگ‌ها استفاده می‌شده است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم برای نقل و انتقال پیام و اخبار مهم جنگ و حتی جاسوسی با گرفتن عکس از کبوتران بهره برده‌اند. چند سال پس از جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا واحدی به‌عنوان کبوتر‌های نامه‌بر وجود داشته که نمونه‌هایی از کبوتر‌های جاسوسی آن دوران نیز به جا مانده است.

تاریخ دقیق پرورش کبوتر و استفاده از آن در جنگ و صلح به درستی معلوم نیست؛ اما آنچه مسلم است از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، کبوتر در مصر وجود داشته و فراعنه مصر به‌عنوان پِیک از آن استفاده می‌کردند و حتی آن را پرنده‌ای مقدس می‌دانستند.

یونانی‌ها هم چندین هزار سال قبل از میلاد از کبوتر به‌عنوان قاصد استفاده می‌کردند و نام برندگان ورزش‌های المپیک را به پای آن‌ها می‌بستند و به وطن‌شان می‌فرستادند. پس از مصر، ایران و چین و روم نیز از قدیمی‌ترین مراکز پرورش و تربیت کبوتر در اعصار گذشته بوده‌اند.

تاریخ نشان می‌دهد که کوروش کبیر برای ارسال اخبار محرمانه به نقاط مختلف کشور پهناور خود، کبوترانی در اختیار داشته است.

جالب است بدانید، دریانوردان، در هنگام سفر کبوتر‌ها را با خود می‌بردند و پس از رسیدن به مقصد، آن‌ها را با نامه‌هایی به محل سکونت خود می‌فرستادند، تا خانواده‌هایشان را از وضعیت و تاریخ بازگشت خود مطلع کنند.

در دین مبین اسلام کبوتر نشانه دوستی، صلح و محبت بوده است. کبوتربازی یا (کفتر بازی) یا (کفتر پرانی) از بازی‌های سنتی ایرانیان باستان بوده و هم اکنون نیز در بعضی نقاط شهر تهران، شهرستان‌ها و روستا‌ها توسط علاقه‌مندان آن دنبال می‌شود.

«کبوتربازی» و به اصلاح عامیانه «کفتربازی» از جمله سرگرمی‌هایی است که هر چند تاریخچه شکل‌گیری آن به دوران و روزگار قدیم مربوط می‌شود، اما جالب است که در دوران کنونی نیز مخاطبان و علاقه‌مندانی در نقاط مختلف شهر تهران دارد.

زندگی در شهر شرایط و آداب خاص خودش را پیدا کرده و شاید به همین دلیل باشد که هرکدام از ما با دیدن افرادی که روی پشت‌بام خانه و آپارتمانشان «کبوتر بازی» می‌کنند انگشت به دهان می‌مانیم و تعجب می‌کنیم.

در دوران تهران قدیم نگهداری کبوتر‌ها در قفسه‌های چوبی روی پشت‌بام خانه‌های ویلایی یک و دو طبقه برای بسیاری از خانواده‌ها باب بوده است.

خب در آن دوران و به اقتضای زمان این گونه کار‌ها در محله‌ها نه تنها عار و ننگ نبود، بلکه برای آدم‌های «کبوترباز» به نوعی اعتبار و ارزش به حساب می‌آمد، اما حالا نه از آن فضا‌ها خبری هست و نه شرایط کنونی زندگی در محله و شهرمان، با آپارتمان‌های بلند مرتبه و خانه‌های به هم چسبیده، اما به هر روی، «کبوتربازی» هنوز در بسیاری از محله‌ها و در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد.

هر چند کفتربازی با فرهنگ و شرایط کنونی جامعه و زیست شهری هیچ‌گونه سنخیتی ندارد، اما همان‌طور که گفته شده این بازی تفریح عده‌ای از جوانان است که البته گاهی اسباب نارضایتی و گلایه همسایه‌ها و ساکنان محله شده است.

برای شناسایی این افراد کافی است سرتان را بالا بگیرید و به آسمان نگاه بیندازید. اگر دسته‌ای کبوتر دیدید که در یک مسیر و به شکل دایره‌وار پرواز می‌کنند بدانید که محل فرود کبوتر‌ها همان جایی است که به دنبال آن هستید. تعجب ندارد، این کبوتر‌ها به اصطلاح کبوترباز‌ها «جلد خانه» اند و به جز پشت‌بام این خانه‌ها جای دیگری نمی‌نشینند.

حال بماند که در این آسمان پهناور اگر کبوتر‌های ناآشنا و به قول این جماعت «کفتر غریب» پیدایش شود بعید نیست که به هوای کبوتر‌های جلد یک خانه همانجا فرود بیایند و با خوردن آب و نان آقای کبوترباز، نمک‌گیر شوند و برای همیشه آنجا بمانند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=51762

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.