تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
5

چگونگی از بین بردن شوری، تندی و ادویه زیاد در غذا

  • کد خبر : 9994
  • 19 خرداد 1403 - 12:00
چگونگی از بین بردن شوری، تندی و ادویه زیاد در غذا
هر چقدر هم در آشپزی حرفه ای باشید شور شدن ، تند شدن ، زیاد شدن ادویه ، شیرین شدن ، تلخ شدن ، ترش شدن غذا برای شما پیش می آید بنابراین باید حتما راهکارهایی برای از بین بردن موارد گفته شده و درست کردن طعم غذا را بدانید . موارد گفته شده در این مقاله تمامی مشکلات را بررسی میکند .

«صبح من» با زندگی: هر چقدر هم در آشپزی حرفه ای باشید شور شدن ، تند شدن ، زیاد شدن ادویه ، شیرین شدن ، تلخ شدن ، ترش شدن غذا برای شما پیش می آید بنابراین باید حتما راهکارهایی برای از بین بردن موارد گفته شده و درست کردن طعم غذا را بدانید . موارد گفته شده در این مقاله تمامی مشکلات را بررسی میکند .

درست کردن زیادی ادویه و زردچوبه در غذا

مقداری غذا را رقیق کنید

اگر در غذاهایی مانند سوپ ، خورشت و سس از چاشنی زیادی استفاده کرده اید مقداری آب به آن اضافه کنید تا مقداری طعم آن بهتر شود .

مقداری مواد اولیه به آن اضافه کنید

مقداری مواد اولیه داخل آن بریزید تا طعم آن بهتر شود .

غذاهای اسیدی یا ترش را با شکر و نمک درست کنید

شیرین کننده هایی مثل شکر ، عسل و شیره میتواند مقداری طعم غذا را بهتر و خوشمزه تر کند . این شیرین کننده ها میتوانند مقداری از ترشی و طعم زننده غذا را کم کنند .

غذاهای شیرین شده را با ماءالشعیر و کاکائو درست کنید

اگر سالاد یا غذای شما زیاد شیرین شده است باید مقداری مواد غذایی تلخ مثل شکلات و ماءالشعیر تلخ به آن اضافه کنید تا طعم آن درست شود .

غذاهای ترش و تلخ را با جوش شیرین خنثی کنید

اضافه کردن مقداری جوش شیرین میتواند تلخی یا ترشی غذا را از بین ببرد . اگر مقداری زیادی سرکه یا آبلیمو به سالاد خود اضافه کرده اید یا سس گوجه مقداری ترش شده مقدار کمی جوش شیرین مانند ۱/۸ یا ¼ قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید .

رفع تندی غذا

تندی را با مقداری شکر تنظیم کنید

مقدار کمی شکر به غذای تند اضافه کنید تا تندی آن کم شود . حواستان باشد زیاد شکر نریزید تا غذا تبدیل به سالاد نشود.

مقداری مواد اسیدی به غذا اضافه کنید

مواد اسیدی مانند لیمو یا سرکه باعث خنثی کردن تندی میشوند . همچنین میتوانید مقداری سس کچاپ یا گوجه فرنگی نیز به آن اضافه کنید .

غذای تند را با لبنیات میل کنید

لبنیات باعث خنثی کردن طعم تند غذا میشوند . شیر هم میتواند سوزش زبان را به سادگی از بین ببرد .

غذای تند را با مواد نشاسته دار سرو کنید

مانند لبنیات مواد غذایی نشاسته دار نیز میتوانید تندی را کم کند . مواد غذایی نشاسته دار مانند : سیب زمینی ، برنج ، ماکارونی یا نان میتوانند به شما کمک کند .

رفع شوری غذا

شور شدن غذا برای همه پیش خواهد آمد . وقتیکه مهمان داشته باشید اوضاع  وخیم تر هم خواهد شد . در این مقاله راههای از بین بردن طعم نمک زیاد و جلوگیری از شور شدن غذا را بررسی میکنیم . شایعات موجود در اینترنت مثل استفاده از سیب زمینی برای گرفتن شوری غذا برای گرفتن نمک غذا هیچ پایه علمی ندارد . سیب زمنی همان مقدار که نمک به خود جذب میکند آب غذا را نیز میکشد بنابراین درصد شوری غذا بدون تغییر باقی خواهد ماند .

سیب زمینی خام به غذا اضافه کنید

اگر سوپ یا خورشت شور شده است مقداری سیب زمینی خام را خرد کرده و به آن اضافه کنید ( سطح بیشتر سیب زمینی باعث جذب بیشتر میشود ) . سیب زمینی مانند اسفنج نمک را جذب میکند . بعد از چند دقیقه سیب زمینی ها را دور بریزید . البته سیب زمینی مقداری از طعم غذا را نیز جذب میکند یادتان باشد که مقداری ادویه نیز به آن اضافه کنید .

نکته : به گفته بعضی از افراد سیب زمینی به همان اندازه که نمک را جذب میکند آب را نیز جذب میکند که در نتیجه شوری غذا فرقی نمیکند .

اضافه کردن برنج

از غذای شما سوپ است مقداری نشاسته مانند برنج یا نودل به آن اضافه کنید . اگر غذا خورشت است مقداری پوره برنج به آن اضافه کنید .

با اسید و شکر ، شوری را بپوشانید

میتوانید مقداری آبلیمو ، شکر یا سرکه به غذا اضافه کنید . بالا بردن قابلیت اسیدی و شیرینی میتواند شوری را بپوشاند.

از خامه یا شیر نارگیل کمک بگیرید

این مواد میتوانند مقداری شوری غذا را پوشش دهند .

اضافه کردن شکر یا مواد اسیدی

اضافه کردن اینگونه مواد باعث مخفی شدن مزه شوری غذا میشود . مواد اسیدی مانند : عصاره مرکبات ، سرکه ، گوجه فرنگی و ترشی که میتوانید نسبت به طعم غذا از آنها استفاده کنید .

اضافه کردن شکر یا عسل نیز بسیار سودمند خواهد بود

اگر بتوانید از هر دوی آنها یعنی مواد اسیدی و شکر استفاده کنید تاثیر بسیار عالی خواهد داشت . ۱ قاشق سوپ خوری شکر را با سرکه سیب مخلوط کنید و به غذا اضافه کنید . این کار را تا درست شدن شوری غذا تکرار نمایید .

اضافه کردن آب

اگر غذا یا خورشت های آبکی درست کرده اید مقداری آب به آن اضافه نمایید . در صورتیکه میتوانید قبل از اضافه کردن آب مقداری از آب شور داخل غذا را خالی کنید سپس مقداری آب به آن اضافه کنید .

اضافه کردن مواد غذایی

در صورتیکه وقت و مواد اولیه را دارید سعی کنید چند عدد از آنها را به غذا اضافه کنید یا غذا را ۲ برابر درست کنید ( چند وعده ای ) .

بالا بردن دمای غذا

دما بر روی طعم غذا تاثیر زیادی دارد . غذای سرد مزه شوری را بیشتر نمایان میکند بنابراین غذای شور را با دمای بالاتری غذا را بکشید تا شوری آن زیاد معلوم نشود .

راههای جلوگیری از شور شدن غذا

استفاده از نمک دانه درشت

نمک های معمولی به دلیل کوچک بودن بلور آنها با یک تکان کوچک امکان ریختن مقدار زیادی نمک در غذا میباشند . اگر از نمک دانه درشت استفاده کنید به راحتی از شور شدن غذا جلوگیری میکنید زیرا مقدار بسیار زیادی نمک باید بریزید تا غذا شور شود .

اضافه کردن پله ای نمک

سعی کنید در چند مرحله نمک را به غذا اضافه کنید . راحت ترین راه چک کردن نمک غذا در وسط پخت و ۵ دقیقه قبل از کشیدن غذا میباشد .

حواستان به بخار شدن آب باشد

خورشت ها و غذاهای آبکی مانند سوپ و آش مقدار زیادی از آب اولیه در آنها باید تبخیر شود بنابراین بهتر است که در مراحل آخر پخت نمک را به آنها اضافه کنید .

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=9994

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.