تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
2

صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار خوشمزه!

  • کد خبر : 51215
  • 15 خرداد 1403 - 13:40
صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار خوشمزه!
قنادی ها عمدتا بر اساس نوع فعالیت، به دو نوع کارگاهی و فروشگاهی دسته بندی می شوند. قنادی های کارگاهی تنها به تولید کیک و شیرینی می پردازند. البته در کنار تولید، فروش عمده نیز دارند. در حالی که، قنادی های فروشگاهی علاوه بر پخت کیک و شیرینی، یک بخش جداگانه برای فروش محصولات خود نیز دارند.

«صبح من» با کسب و کار: شغل قنادی و فروش کیک و شیرینی جزء آن دسته از مشاغل مصرفی است که از دیرباز تاکنون وجود داشته است. قنادی در واقع، قدمتی به درازای تاریخ دارد. راه اندازی قنادی یکی از مشاغل پردرآمدِ صنعت غذا و نوشیدنی است که همیشه مشتریان زیادی دارد. اگر قصد دارید یک مغازه کیک و شیرینی فروشی بزنید، این محتوا را تا انتها مطالعه کنید.

به گزارش مجله خبری صبح من، در این مقاله اطلاعات مفید و کاربردی در رابطه با نحوه راه اندازی قنادی و فروشگاه کیک و شیرینی فروشی از سرمایه مورد نیاز گرفته تا ترفندهای جذب مشتری، را به شما آموزش می دهیم.

چگونگی راه اندازی مغازه کیک و شیرینی فروشی

قبل از اینکه نحوه راه اندازی مغازه قنادی را توضیح دهیم، بهتر است بدانید که قنادی ها عمدتا بر اساس نوع فعالیت، به دو نوع کارگاهی و فروشگاهی دسته بندی می شوند. قنادی های کارگاهی تنها به تولید کیک و شیرینی می پردازند. البته در کنار تولید، فروش عمده نیز دارند. در حالی که، قنادی های فروشگاهی علاوه بر پخت کیک و شیرینی، یک بخش جداگانه برای فروش محصولات خود نیز دارند. بنابراین، مهم است که از همان ابتدای شروع کار قنادی، مشخص کنید که قرار است چه نوع قنادی داشته باشید.

بعد از مشخص کردن نوع فعالیت خود، نوبت به تنظیم بیزینس پلن یا همان طرح توجیهی می رسد. تنظیم طرح توجیهی در واقع،  مهم ترین مرحله راه اندازی یک مغازه شیرینی فروشی است. یک بیزینس پلن خوب باید شامل نمای کلی از صنعت شیرینی فروشی، پیش بینی های مالی، استراتژی بازاریابی، مشخص کردن مشتریان هدف و ارزیابی هر گونه رقابت بالقوه باشد. برای تنظیم چنین برنامه ای شما نیاز دارید اطلاعات کاملی از سرمایه، ابعاد و موقعیت مغازه، نوع محصولات تولیدی، بازار هدف و اینکه آیا در کنار تولید، کارِ فروش نیز انجام می دهید داشته باشید.

در ادامه مهمترین فاکتورهایی که برای راه اندازی قنادی و تنظیم طرح تجاری مورد نیاز است را به صورت کامل توضیح داده ایم.

هزینه و سرمایه لازم برای راه اندازی قنادی

سرمایه مورد نیاز برای باز کردن یک مغازه قنادی به فاکتورهای زیادی مانند مکان کارگاه، مغازه و متراژ آن، اجاره یا خرید مغازه، ظرفیت تولید محصول، نوع تجهیزات مورد استفاده، تعداد پرسنل و … بستگی دارد. با این حال، هزینه های اصلی تاسیس یک مغازه شیرینی فروشی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه اخذ مجوزهای لازم
  • هزینه اجاره یا خرید مغازه (کارگاه)
  • هزینه خرید تجهیزات کیک پزی و قنادی
  • هزینه طراحی دکوراسیون
  • هزینه خرید مواد اولیه

علاوه بر این، بخشی از سرمایه اولیه بایستی برای بیمه، خرید لوازم اطفای خرید، تهویه مطبوع، جعبه و بسته بندی، قبوض مصرفی و اینترنت، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تبلیغات، تجهیزات امنیتی مانند دوربین مداربسته و دزدگیر، خرید سیستم، صندوق و … در نظر گرفته شود. داشتن یک طرح مالی خوب به شما کمک می کند تا سرمایه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای مغازه کیک و شیرینی فروشی

سفارش لوازم و وسایل مورد نیاز برای تاسیس قنادی یکی از بخش های ضروری راه اندازی کسب و کار شما است. خوشبختانه تجهیزات جدید شیرینی پزی موجود در بازار اکثرا نیمه خودکار یا تمام خودکار هستند. این موضوع تاثیر چشمگیری در بهبود کیفیت محصولات و افزایش ظرفیت تولید شما خواهد داشت. اما باید در انتخاب پرسنل خود دقت ویژه ای به خرج دهید و افرادی را استخدام کنید که مهارت و تجربه کافی در استفاده از دستگاه های مدرن شیرینی پزی داشته باشند.

در ادامه فهرست تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای مغازه کیک و شیرینی فروشی را جمع آوری کرده ایم تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و تهیه آنها اقدام نمایید. البته اگر قصد راه اندازی کارگاه شیرینی پزی خانگی داشته باشید هم به وسایلی مشابه با همین موارد نیاز دارید.

  • فر بزرگ شیرینی پزی
  • یخچال صنعتی قنادی
  • دستگاه همزن برقی صنعتی
  • دستگاه وارمر شکلات ذوب کن
  • قیف زنی خمیر شیرینی
  • دستگاه گل خامه زن
  • دستگاه چانه گیر
  • مخلوط کن بزرگ صنعتی
  • میز کار استیل فست فود
  • قهوه‌جوش صنعتی
  • یخچال بستنی زیر صفر
  • انواع انواع قالب کیک و شیرینی
  • انواع قابلمه و ظروف و همزن
  • ویترین مناسب برای محصولات پخته شده
  • یخچال و ویترین صنعتی قنادی
  • یخچال و ویترین بستنی
  • ویترین و قفسه بندی

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی قنادی را از کجا بخریم؟

نمایندگی ها، مراکز و فروشگاه های معتبر عرضه تجهیزات قنادی و شیرینی پزی مطمئن ترین و بهترین مکان ها برای خرید لوازم قنادی هستند. در ایران برندهای معتبر داخلی و خارجی زیادی در زمینه تولید و عرضه وسایل و لوازم قنادی فعالیت دارند مانند سان کوک، هوم کت، سیلیو مارکت، ایرسا، ام بی و … . خرید از نمایندگی این برندها چندین مزیت را برای شما دارد؛ اول اینکه خیال شما از بابت کیفیت کالا راحت است، دوم این فروشگاه ها محصولات خود را به همراه ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش قابل قبول ارائه می دهند. همچنین، قیمت کالاهای عرضه شده در نمایندگی تجهیزات و لوازم قنادی کاملا مناسب و طبق نرخ مصوب اتحادیه می باشد.

اگر در ابتدای کار هستید و سرمایه کافی برای خرید تجهیزات و لوازم نو را ندارید، بهتر است سری به خیابان جمهوری و عبدل آباد تهران بزنید. این مناطق بورس لوازم و وسایل صنعتی قنادی و شیرینی پزی هستند. خیلی از مواقع می توانید تجهیزات قنادی در حد نو را با نصف قیمت از این مناطق خریداری کنید.

اگر در شهری که زندگی می کنید نمایندگی یا بورس لوازم قنادی وجود ندارد، می توانید کالاهای مورد نظر خود را به صورت اینترنتی خریداری کنید. در حال حاضر، بیشتر فروشگاه های معتبرِ عرضه تجهیزات شیرینی پزی فروش آنلاین نیز دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد وب سایت این فروشگاه ها شوید و کالای مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. این فروشگاه ها اغلب جشنواره های تخفیف فوق العاده ای برگزار می کنند و کالاهای خود را با قیمت های مناسب و شرایط پرداخت عالی در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

مجوز و مدارک مورد نیاز برای تاسیس مغازه کیک و شیرینی فروشی

دریافت مجوزهای لازم یکی دیگر از مواردی است که در زمان شروع یک کسب و کار باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. این مسئله درباره شغل قنادی نیز صدق می کند. پروانه کسب یکی از این مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی مغازه شیرینی فروشی می باشد. پروانه کسب از سوی اتحادیه صنف قنادان صادر می شود و برای دریافت آن باید مهارت کافی در زمینه قنادی داشته باشید. بهترین راه برای اثبات این موضوع داشتن گواهی مهارت فنی شیرینی پزی است. شما می توانید در دوره های آموزش شیرینی پزی شرکت کنید و مدرک فنی مربوطه را دریافت نمایید.

علاوه بر گواهی مهارت فنی، مدارک دیگری نیز برای گرفتن پروانه کسب قنادی و شیرینی پزی مورد نیاز است مانند:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره‌نامه رسمی یا سند مالکیت واحد صنفی
  • عکس ۳*۴
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • ارائه فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ده ساعت آموزش لازم برای یادگیری کار
  • گواهی اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی سلامت از وزارت بهداشت

اجاره مغازه برای قنادی و فروش کیک و شیرینی

مکانی که برای قنادی خریداری یا اجاره می شود باید با استانداردهایی که از سوی اتحادیه مشخص شده است، همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال متراژ یک مغازه شیرینی فروشی نباید کمتر از ۴۰ متر مربع باشد. همچنین باید مناسب و متناسب با اصول بهداشتی نیز باشد. مغازه قنادی قبل از شروع به کار توسط بازرسان بهداشت بررسی می شود و در صورت عدم تایید پروانه کسب صادر نمی شود.

متراژ و موقعیت مغازه فروش کیک و شیرینی را بر اساس نوع فعالیت خود انتخاب کنید. به عنوان مثال چنانچه فعالیت شما محدود به تولید شیرینی و فروش عمده آن است، نیاز به یک مکان کارگاهی بزرگ دارید که لزوما نباید در منطقه شلوغ و پر رفت و آمد شهر باشد. اما اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه قنادی را دارید، متراژ مغازه شما باید جوابگوی فضای لازم برای قسمت کارگاه و قسمت فروش باشد. علاوه بر این، قنادی نیز باید در محله های پر رفت و آمد باشد تا بتوانید فروش بالایی داشته باشید.

روش های جذب مشتری و افزایش درآمد در مغازه کیک و شیرینی فروشی

زمانی که مغازه قنادی خود را تاسیس کردید، باید به فکر تبلیغ و معرفی کسب و کار خود باشید. روش های مختلفی برای جذب مشتری و فروش بیشتر وجود دارد که اصلی ترین آنها به شرح زیر می باشند:

در فضای آنلاین حضور داشته باشید

در عصر دیجیتال، کسب و کارها برای موفقیت نیاز به حضور آنلاین دارند. یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید و محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز به فروش برسانید. همچنین، باید در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، پینترست و … فعال باشید. از پلتفرمی استفاده کنید که با بازار هدف شما متناسب باشد. سپس، با بارگذاری تصاویر، برگزاری مسابقه، تبلیغات و حتی آموزش آنها را فعال نگه دارید. هر چند وقت یکبار، عملکرد خود را با ابزارهای تحلیلی ارزیابی کنید و استراتژی های بعدی خود را بر اساس آن تنظیم نمایید.

از تبلیغات چاپی استفاده کنید

تاثیر بازاریابی سنتی را دست کم نگیرید. چاپ بروشور، کارت ویزیت، بنر و حتی کوپن های تخفیف بهترین ابزار برای معرفی کسب و کار و جذب مشتری هستند. شما می توانید کارت ویزیت یا بروشور تبلیغاتی خود را در کافه ها، مغازه ها، دانشگاه های نزدیک مغازه خود یا حتی در یک جشنواره یا رویداد مربوط به غذا پخش کنید.

محصولات متنوعی را عرضه کنید

تنوع و گسترگی طیف محصولاتی که در قنادی و فروشگاه کیک و شیرینی عرضه می شوند؛ شاید یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت و محبوب شدن یک مغازه باشد. بهتر است روش های تهیه انواع کیک و شیرینی را یاد گرفته و مدام به دنبال به روز کردن اطلاعات و دانش خود در حوزه جدیدترین متدها و رسپی های رایج در صنعت کیک و شیرینی باشید.

در جشنواره ها یا رویدادها شرکت کنید.

در رویدادهای محلی مانند نمایشگاه ها و جشنواره ها شرکت کنید. نمونه هایی از محصولات خود را در آنجا عرضه کنید یا هدیه بدهید. یا یک غرفه اجاره کنید و کیک و شیرینی های خود را در آنجا بفروشید. شما حتی می توانید اسپانسر یک رویداد ورزشی باشید.

با هم صنفی های خود شبکه سازی کنید

شبکه سازی یک راه عالی برای ایجاد ارتباط با دیگر صاحبان مشاغل محلی است. پیگیر رویدادهای صنعت خود باشید، عضو کانال ها یا گروه های صنف خود شوید. به این ترتیب می توانید ایده های خود را با افراد همفکر خود به اشتراک بگذارید و از آنها مشورت بگیرید. در این بین، احتمال دارد برخی از شرکت ها مشتری شما شوند یا حتی شما را به افراد مناسب معرفی کنند.

به مشتریان هدایای تبلیغاتی بدهید

هدایای تبلیغاتی مانند خودکار، لیوان، سر رسید یا تی شرت ترفند عالی برای تبلیغ کسب و کار شما است. توزیع این اقلام  به شناخت برند شما کمک زیادی می کند.

به روش صحیح بازاریابی کنید

برای اینکه بیشتر در معرض دید مردم باشید باید روی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی سرمایه گذاری کنید. تبلیغات چاپی، تبلیغ در رادیو و حتی تلویزیون را در برنامه خود قرار دهید و این تبلیغات را به صورت دوره ای تکرار کنید. در برخی مواقع شاید لازم باشد برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه از از تبلیغات گوگل استفاده کنید.

سخن پایانی

شاید در نگاه اول راه اندازی یک مغازه قنادی فرایند سخت و پیچیده ای به نظر برسد. اما ما در این مقاله سعی کردیم روند تاسیس قنادی را برای شما آسان تر کنیم. با تحقیق دقیق در صنعت کیک و شیرینی فروشی، ایجاد یک برند قابل اعتماد و تنظیم یک استراتژی موثر برای بازاریابی می توانید یک پایگاه مشتری ایجاد کنید و کسب و کار موفق و سودآوری داشته باشید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=51215

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.