تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
11

اطلاعاتی جالب درباره‌ی دایناسورها

  • کد خبر : 50749
  • 12 خرداد 1403 - 11:00
اطلاعاتی جالب درباره‌ی دایناسورها
دوست دارید بدانید دایناسورها چه زمانی منقرض شدند؟ آیا دایناسورها، موجودات باهوشی بوده‌اند؟ دایناسورها چگونه تولید مثل می‌کرده‌اند؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها، مطلب امروز ما را از دست ندهید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: دایناسورها حیواناتی خطرناک و وحشی در نظر گرفته می‌شوند و اندازه و شکل آنها متفاوت است. برخی از دایناسورها حتی می‌توانستند پرواز کنند که به آنها، دایناسورهای بالدار یا پرنده (پتروسورها) گفته می‌شود.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، حضور دایناسورها بر روی زمین از دویست میلیون سال پیش آغاز شد. آنها در سیاره زمین زندگی می‌کردند و به دلیل جثه بزرگ و انواع مختلفشان شناخته شده بودند.

شواهد نشان می‎دهد دایناسورها در دوره کرتاسه منقرض شدند و کم کم شروع به ناپدید شدن کردند. تا اینکه با حفاری و کاوش اسکلت‎های دایناسورها، به وجود آنها پی برده شد.

برخی از دانشمندان می‌گویند که گونه‌های پرندگان دورگه‌ای که در دنیای پرندگان و حیوانات جدید ظاهر شده‌اند، ویژگی هایی مشابه دایناسورها دارند. این بدان معناست که برخی از دایناسورهای پرنده، به طور کامل منقرض نشده‌اند.

دایناسورها حیواناتی تخم‌گذار بوده‌اند. آنها لانه‌های خود را برای تخم‌گذاری می‌ساختند و شاید در کنار تخم‌های خود می‌نشستند تا دایناسورهای کوچک، از تخم‌ها خارج شوند!

جالب است بدانید دایناسورها، حافظه‌ای قوی داشته‌اند چراکه لانه‌ای را که برای اولین بار ساخته‌اند را فراموش نمی‌کنند.

دایناسورها سه هفته پیش از تخمگذاری، لانه می‌ساختند تا شرایط آب و هوایی را زیر نظر گرفته و از مکان آن اطمینان داشته باشند.

برخی از دایناسورها دارای خارهای ضخیم و قوی در انتهای دم خود بودند که از آن برای دفاع از خود و تهدید در برابر سایر حیوانات استفاده می‌کردند.

شاید جالب باشد بدانید، نخستین اسکلت دایناسور در دوره چینی‌های باستان پیدا شد و آنها معتقد بودند که این موجودات، از نسل اژدها هستند.

دانشمندان بر این باورند که ممکن است دلیل انقراض دایناسورها وقوع زمین لرزه‌ای باشد که منجر به مرگ بسیاری از موجودات زنده از جمله دایناسورها شد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=50749

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.