تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1

چه افرادی دچار کم‌خونی می‌شوند؟

  • کد خبر : 50670
  • 10 خرداد 1403 - 11:00
چه افرادی دچار کم‌خونی می‌شوند؟
عوامل فقر آهن و کم خونی شامل تنگی نفس، بی‌حالی، بی‌حوصلگی، خستگی، ضعف، استرس، عصبی بودن و … است که خب متأسفانه در اوج جوانی ممکن است باعث لطمه به فرد بشود

«صبح من» با مطالب پزشکی: بخشی از جامعه‌ی ما را بانوان و دخترخانم‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل پروسه‌ی فیزیولوژیکی که به صورت ماهیانه در بدن آنها رخ می‌دهد، مقدار قابل توجهی، خون از دست می‌دهند و همین امر، آنها را در معرض ایجاد کم‌خونی فقر آهن قرار می‌دهد.

دکتر مجتبی نکوقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با مجله‌ی خبری «صبح من» افزود: در کنار این امر، عوامل دیگری همچون سوءتغذیه، فقر و مسائل اقتصادی ـ که باعث مصرف کمتر گوشت شود ـ بر روی میزان دریافت مهمترین منابع آهن در جامعه تأثیر می‌گذارد.

به گفته‌ی این متخصص داخلی، در زمینه‌ی کم‌خونی و فقر آهن، جامعه به دو دسته تقسیم می‌شود که در بررسی فقر آهن این دو گروه را باید مدنظر قرار داد:

  • خانم‌های جوان، بالای سن بلوغ و زیر سن یائسگی
  • خانم‌های بالای سن یائسگی، آقایان و کودکان.

دکتر نکوقدم ادامه داد: در مورد خانم‌هایی که پس از بلوغ و زیر سن یائسگی دچار کم خونی فقر آهن می‌شوند، نگرانی خاصی وجود ندارد چراکه تا میزان زیادی این امر به دلیل خونریزی‌های ماهانه اتفاق می‌افتد و با مکمل‌های آهن برطرف می‌شود اما در گروه دیگر، قطعا باید یک بررسی کامل و جامع در مورد منشأ خونریزی و عامل فقر آهن، صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: به عنوان مثال، از یک آقای بیست ساله به هیچ عنوان انتظار نمی‌رود دچار کم‌خونی فقر آهن شود مگر آنکه دچار خونریزی گوارشی شده، مشکل خونریزی داخلی داشته باشد و یا از نظر تغذیه مشکل داشته باشد.

وی افزود: پس از اینکه منشأ خونریزی و فقر آهن مشخص شد، حتما لازم است فرد، درمان کافی و درست را دریافت کند. این درمان می‌تواند به روش‌های گوناگون منجر به بهبود فرد و بالتبع، زندگی او شود.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم گفت: عوامل فقر آهن و کم خونی شامل تنگی نفس، بی‌حالی، بی‌حوصلگی، خستگی، ضعف، استرس، عصبی بودن و … است که خب متأسفانه در اوج جوانی ممکن است باعث لطمه به فرد بشود به عنوان مثلا خانمی که معمولا خسته است حوصله‌ی هیچ کاری را ندارد اما با درمان این بیماری، عملکرد فرد به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این متخصص داخلی افزود: با دو روش می‌توان کم‌خونی را درمان کرد؛ درمان خوراکی و درمان تزریقی. در افرادی که منع گوارشی ندارند، ترجیح بر این است که از روش درمانی خوراکی استفاده شود.

دکتر نکوقدم در پایان گفت: فرد مبتلا به کم‌خونی تا زمان بهبود کامل، باید تحت بررسی و چکاپ قرار گیرد و پس از آن، هر شش ماه تا یک سال از نظر کم‌خونی مورد ارزیابی قرار گیرد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=50670

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.