تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
3

سفری به استان مازندران و تماشای آبشار گزو

  • کد خبر : 50078
  • 06 خرداد 1403 - 16:20
سفری به استان مازندران و تماشای آبشار گزو
آبشار گزو شیرگاه، جاذبه‌ای بکر در دل جنگل لفور است که گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. این آبشار زیبا از دو آبشار در مجاورت یکدیگر تشکیل شده است. آبشار اول دارای ۵ متر ارتفاع بوده و آبشار دوم حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد، در مجموعه ارتفاع آبشار گزو به ۴۸ متر می‌رسد.

«صبح من» با گردشگری: آبشار گزو سوادکوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است. مسیر این آبشار زیبا از میان جنگل بکر و زیبای لفور می‌گذرد و تصاویری بی‌نهایت زیبا را به گردشگران هدیه می‌کند. آبشار گزو با چشم‌انداز تماشایی خود مقصد بسیار محبوبی برای سفرهای بهاری و پاییزی محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا با آبشار گزو شیرگاه بیشتر آشنا شویم.

آبشار گزو در کجا قرار دارد؟

به گزارش مجله خبری صبح من، آبشار گزو در دل جنگل هیرکانی لفور مازندان، در ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی و ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب قرار دارد. مسیر دسترسی به این آبشار زیبا بستگی به مبدا سفر شما دارد.

فاصله آبشار گزو تا تهران ۲۶۹ کیلومتر است و اگر مبدا شما تهران باشد باید خودتان را از جاده فیروزکوه به شیرگاه برسانید. سپس از شیرگاه از طریق جاده لفور و جاده کارسنگ(در پشت سد البرز) وارد جنگل لفور شده و ۱۸ کیلومتر در جاده پیش بروید. در ادامه به کمک تابلوهای موجود در مسیر، به طرف امامزاده برادران گزو حرکت کنید. پس از رسیدن به امامزاده  باید ماشین خود را پارک کرده و مسیر نیم‌ساعته تا خود آبشار را در شیب نسبتاً تندی پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید از مسیر جمشیدآباد در ۵ کیلومتری زیر آب استفاده کنید که این مسیر هم به جاده لفور کارسنگ منتهی می‌شود.

  • فاصله ساری تا آبشار گزو: ۹۶ کیلومتر
  • فاصله سوادکوه تا آبشار گزو: ۴۰ کیلومتر
  • فاصله بابل تا آبشار گزو: ۷۶ کیلومتر
  • آدرس آبشار گزو: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور

آبشار گزو شیرگاه، جاذبه‌ای بکر در دل جنگل لفور

آبشار گزو شیرگاه، جاذبه‌ای بکر در دل جنگل لفور است که گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. این آبشار زیبا از دو آبشار در مجاورت یکدیگر تشکیل شده است. آبشار اول دارای ۵ متر ارتفاع بوده و آبشار دوم حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد، در مجموعه ارتفاع آبشار گزو به ۴۸ متر می‌رسد.

آبشار زیبای گزو در تمام طول سال دارای جریان آب دائمی است و قوس دیواره‌ی پشتی آن باعث شده در پایین آبشار حوضچه‌ای مناسب آبتنی تشکیل شود. این آبشار در منطقه‌ای جنگلی قرار دارد و به علت دسترسی دشوار هنوز بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است. آبشار گزو با چشم‌انداز بسیار تماشایی یک مکان عالی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است.

بیشتر بخوانید: (ویدئو) آبشار‌های زیبا و تماشایی بیستون کرمانشاه پس از بارندگی

بهترین زمان بازدید از آبشار گزو سوادکوه

بهترین زمان بازدید از این آبشار سوادکوه فصل‌های بهار و تابستان هستند. در فصل بهار زیبایی این آبشار و محوطه اطراف آن چندین برابر می‌شود و طراوت و سرسبزی جنگل و آبشار، طبیعت‌گردان را حسابی بر سر ذوق می‌آورد.

در فصل پاییز منظره‌ی آبشار با رنگ‌های جادویی پاییز آراسته می‌شود و چشم‌اندازی بی‌نهایت تماشایی را خلق می‌کند. اگر چه این آبشار در فصل تابستان هم زیبا و دیدنی است؛ اما ممکن است شرجی زیاد و رطوبت بالای هوا باعث آزار گردشگران شود.

نکات سفر به آبشار گزو

نکات سفر به آبشار گزو شامل موارد زیر هستند:

  • همان‌طور که گفته شد مسیر دسترسی به آبشار گزو کمی سخت است و شما باید مسیر نیم‌ساعته را در شیب نسبتاً تندی پیاده‌روی کنید؛ بنابراین بهتر است در سفرتان به این منطقه از بردن کودکان و سالمندان خودداری کنید.
  • در صورت عدم آشنایی به منطقه حتماً با تورهای معتبر طبیعت‎‌گردی و یا راهنمایان باتجربه همراه شوید.
  • حتماً قبل از سفرتان آب‌وهوا را بررسی کنید؛ زیرا در صورت وجود بارندگی، برای رسیدن به آبشار دچار مشکل خواهید شد.
  • در سفرتان به این منطقه حتماً از کفش پیاده‌روی مناسب، عصا، عینک‌آفتابی و کلاه استفاده کنید.
  • از همراه‌داشتن وسایل سنگین و غیرضروری بپرهیزید.
  • حتماً لوازم و تجهیزات کافی، لباس گرم، خوارکی و آب نوشیدنی همراه داشته باشید.
  • هنگام سفر به آبشار گزو از آسیب‌زدن به طبیعت جدا خودداری کنید و هنگام برگشت زباله‌های خود را به داخل روستا یا شهر بیاورید و داخل سطل زباله بیندازید.
  • درصورتی‌که قصد دارید شب را در این منطقه اقامت کنید چادر و لوازم کمپینگ خود را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید در بوم‌گردی‌های اطراف آبشار اقامت کنید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار گزو

پوشش گیاهی و جانوری آبشار باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی این آبشار بسیار متنوع هستند. اطراف آبشار گزو پر از درختان بلندقامت پهن‌برگ و سوزنی‌برگ مانند انجیلی، راش، توس، ممرز، بلوط، افرا و زبان گنجشگ است. همچنین انواع گل‌ها، بوته‌ها و علف‌های وحشی این منطقه را احاطه کرده‌اند.

آبشار گزو علاوه بر داشتن پوشش گیاهی بسیار متنوع دارای تنوع جانوری جذابی هم است. این منطقه زیستگاه حیواناتی مانند گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گوزن، شغال، روباه، خرگوش و انواع پرندگان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: سفری کوتاه برای بازدید از آبشار زیبا و بی نظیر کلوگان

تفریحات آبشار گزو

از تفریحات این آبشار  می‌توان به کمپینگ، عکاسی، صخره‌نوردی، پیا‌ده‌روی، جنگل‌نوردی و شنا اشاره کرد. آبشار گزو و محوطه اطراف آن یک مکان عالی برای دورشدن از هیاهوی شهر و استراحت در دل جنگل بکر و خلوت است. اگر اهل عکاسی باشید می‌توانید اول صبح و هنگام غروب عکس‌های بسیار زیبایی را از این منطقه به ثبت برسانید. همچنین باتوجه‌به وجود حوضچه مناسب آبتنی در پایین آبشار، امکان آبتنی در این حوضچه وجود دارد. اما برای این کار به نکات ایمنی زیر توجه کنید:

  • مراقب کودکان باشید و هرگز اجازه ندهید آن‌ها به‌تنهایی وارد حوضچه آبشار شوند.
  • در مناطق کم‌عمق شنا کنید تا دچار حادثه نشوید.
  • به‌هیچ‌وجه از مناطق مرتفع و صخره‌های بلند به درون حوضچه نپرید، این کار با خطرات زیادی همراه است.

جاذبه‌های اطراف آبشار

از جاذبه‌های اطراف آبشار گزو می‌توان به منظره‌ی تماشایی جنگل، دریاچه و سد لفور اشاره کرد. یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات این منطقه پیاده‌روی در دل جنگل انبوه و سرسبز لفور است. در صورت تمایل پس از بازدید از آبشار گزو می‌توانید سری به دریاچه و سد لفور هم بزنید. این دو جاذبه‌ی طبیعی با نام‌های سد البرز و پاشاکلا هم شناخته می‌شوند و ماهیگیری یکی از تفریحات لذت‌بخش سد و دریاچه لفور است.

همچنین امامزاده گزو با نام‌های «سه بزرگوار گزو» یا «امامزاده برادران» از دیگر جاذبه‌های اطراف آبشار گزو است. این امامزاده در مسیر آبشار قرار دارد و مکان مناسبی برای استراحت بین‌راهی است.

بیشتر بخوانید: (تصاویر) یخ‌زدن آبشار زیبای «گنجنامه» در همدان

جمع‌بندی 

در این مقاله آبشار گزو سوادکوه را معرفی کردیم. همانطور که گفته شد این آبشار زیبا از دو آبشار تشکیل شده و با چشم‌انداز کم‌نظیر خود از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان مازندان است. در صورتی که به مناطق بکر و سرسبز علاقه دارید حتماً بازدید از این آبشار زیبا را در برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=50078

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.