تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
1

خورشید چه رنگی است؛ زرد یا سفید؟

  • کد خبر : 49781
  • 05 خرداد 1403 - 11:00
خورشید چه رنگی است؛ زرد یا سفید؟
اگر به خورشید نگاه کنیم، مطمئناً متوجه می‌شویم که زرد است، به ویژه در ابتدای طلوع یا اندکی پیش از غروب خورشید؛ اما فضانوردانی که به فضا رفته‌اند و از آنجا با وسایل محافظتی، خورشید را تماشا کرده‌اند، دریافته‌اند که خورشید، زرد نیست!

«صبح من» با نجوم: وقتی یک نفر نگاهی گذرا به خورشید می‌اندازد، آن را به رنگ زرد می‌بیند اما آیا در واقع رنگ خورشید زرد است یا سفید؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، پیش از آنکه در مورد رنگ خورشید بیشتر بدانیم، ابتدا باید درباره‌ی خورشید و چگونگی تشکیل آن بیشتر بدانیم.

خورشید یکی از ستارگان کهکشانی است راه شیری است که بیش از دویست میلیارد ستاره دارد.

اخترشناسان بر این باورند، خورشید تقریباً ۴٫۶ میلیارد سال پیش از گازها و غبار تشکیل شده است که به عنوان سحابی خورشیدی شناخته می‌شود. این سحابی در نتیجه گرانش آن، فروریخت و این باعث شد که بیشتر مواد، به سمت مرکز کشیده شود و اینگونه بود که خورشید، تشکیل شد.

پس از این مرحله، خورشید رشد کرد و به یک غول بزرگ قرمز تبدیل شد. لایه‌های بیرونی خورشید و هسته‌ی آن به تدریج فرو می‌ریزند و این امر تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا به یک کوتوله‌ سفید تبدیل شود و به آرامی به عنوان یک جسم خنک‌کننده به نام کوتوله سیاه وارد مرحله نهایی زندگی خود شود.

خورشید دارای عناصر زیادی است که تعداد آنها ممکن است بیش از ۶۰ باشد. یکی از برجسته‌ترین عناصر موجود در خورشید، «هیدروژن» است که ۹۲ درصد اتم‌های آن را تشکیل داده است.

عنصر هلیوم ۷٫۸ درصد از اتم‌ها را تشکیل داده و مقادیر کمی از عناصر سنگین مانند کربن، نیتروژن، اکسیژن و سیلیکون نیز در آن وجود دارد.

اگر به خورشید نگاه کنیم، مطمئناً متوجه می‌شویم که زرد است، به ویژه در ابتدای طلوع یا اندکی پیش از غروب خورشید؛ اما فضانوردانی که به فضا رفته‌اند و از آنجا با وسایل محافظتی، خورشید را تماشا کرده‌اند، دریافتند که رنگ خورشید، سفید است نه زرد.

با کمک شاخص شیشه‌ای می‌توانیم ببینیم که چگونه پرتوهای خورشیدی به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش شکسته می‌شوند.

وقتی همه این رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید، رنگ سفید به دست می‌آید اما دلیل زرد به نظر رسیدن خورشید، عبور پرتوهای نوری آن از جو است.

با نگاهی به فوتون‌های ورودی متوجه می‌شوید که ستاره در حال ارسال فوتون در قسمت های سبز طیف است و فوتون‌ها در قسمت بالایی طیف یعنی به رنگ‌های آبی، نیلی و بنفش قرار دارند که بیشتر در دوردست‌ها پراکنده هستند.

بر خلاف فوتون‌های واقع در قسمت پایین طیف، یعنی در رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد که به صورت پراکنده هستند.

هنگامی که قرص خورشیدی نزدیک به افق است، می‌بینید که به شدت توسط جو زمین منحرف شده است و فوتون‌های آبی رنگی را پراکنده کرده و قرمز رنگ به نظر می‌رسد و زمانی که دود و آلاینده‌های هوا در آنجا وجود داشته باشد، شدت قرمزی آن افزایش می‌یابد.

اما اگر خورشید در ارتفاع بسیار بالایی در آسمان قرار داشته باشد، جایی که تداخل کمتری با جو زمین داشته باشد، آبی رنگ به نظر می‌رسد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=49781

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.