تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
3

راه اندازی مرحله به مرحله لوازم یدکی خودرو

  • کد خبر : 49654
  • 02 خرداد 1403 - 14:20
راه اندازی مرحله به مرحله لوازم یدکی خودرو
شغل لوازم یدکی، این صنعت عظیم از قطعات خودرو جز مشاغلیست که بازار پر رونقی دارد؛ اگر شما اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، مطمئنا جز افرادی هستید که می‌دانید ورود به بازار خرید و فروش قطعات خودرو، چقدر آینده خوب و درآمد بالایی دارد.

صبح من با کسب و کار: راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو یک ایده‌ای است که در صنعت خودرو، فوت و فن‌های مخصوص خودش دارد. هر فردی قبل از راه اندازی مغازه لوازم یدکی خودرو و ورود به تجارت و فروش قطعات ماشین باید آشنایی کافی نسبت به این فنون را داشته باشد.

به گزارش مجله خبری صبح من، فرقی ندارد شما به فکر راه اندازی مغازه فیزیکی هستید یا یک فروشگاه اینترنتی برای فروش قطعات یدکی خودرو، اگر قصد توسعه و ورود به این صنعت پولساز و تجارت قطعات یدکی را دارید و می‌خواهید بدانید چگونه لوازم یدکی بزنیم، اصل اساسی این است که بدانید، سرمایه لازم برای لوازم یدکی چقدر نیاز است، چقدر باید هزینه کرد، باید از کجا و چگونه اصولی شروع کرد تا به پول و درآمد خوب رسید.

شغل لوازم یدکی، این صنعت عظیم از قطعات خودرو جز مشاغلیست که بازار پر رونقی دارد؛ اگر شما اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، مطمئنا جز افرادی هستید که می‌دانید ورود به بازار خرید و فروش قطعات خودرو، چقدر آینده خوب و درآمد بالایی دارد.

بهتر است قبل از ورود به حوزه‌ی شغل لوازم یدکی، آگاهی کامل، دید باز و اطلاعات دقیق داشته باشید تا بتوانید کسب و کار مقاوم، ماندگار و پر رونق خود را راه اندازی، رشد و توسعه دهید.

در این مقاله، راه اندازی مغازه لوازم یدکی خودرو از میزان هزینه تا سرمایه لازم برای لوازم یدکی را به شما ارائه می دهیم تا مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما کوتاه سازیم؛ پس با ما همراه باشید.

آیا راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خوب است؟

نظرات در مورد شغل لوازم یدکی و میزان درآمد آن متفاوت است؛ ولی اگر یک نگاه درست داشته باشیم، درآمد شغل لوازم یدکی خودرو تا حدودی قابل تخمین است. 

همه ما میدانیم، با توجه به گسترش استفاده از خودروهای داخلی و خارجی، شغل لوازم یدکی خودرو و فروش قطعات همواره یک کسب‌وکار پر بازده است؛ از نظر اقتصادی نیز در تمام شرایط اعم از تورم و رکود همچنان رونق دارد.

از طرفی دیگر چون قیمت خودرو در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، مردم کمتر به دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر هستند و بیشتر سعی می‌کنند که خودروهای کارکرده و قدیمی خود را تعمیر کنند. پس برای حفظ و داشتن یک خودروی سالم نیاز به خرید قطعات خودرو دارند؛ بالا بودن عرضه و تقاضا یکی از مزایای شغل لوازم یدکی است.

تنوع بسیار بالای وسایل نقلیه سواری، اتوبوس، کامیون و موتور سیکلت در مدل و برندهای مختلف، باعث بالا رفتن عرضه و تقاضای در این حوزه‌ی کاری شده است. پس با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت، ورود به این شغل ایده خوبی است.

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو در ۱۲ مرحله

مهمترین فاکتور قبل از راه اندازی لوازم یدکی خودرو در دست داشتن یک برنامه دقیق و مشخص کردن مسیر راه است. اینکه از کجا و چگونه شروع کرده و آن را به اتمام برسانید مسیر موفقیت را کوتاه خواهد کرد. با در دست داشتن یک برنامه ریزی درست و تهیه چک لیست از آنچه که باید انجام دهید استارت کار خود را بزنید. برای اینکه بدانید چگونه لوازم یدکی بزنیم در ادامه این مقاله ۱۲ مسیر از شروع تا رسیدن به فروش را برای شما ارائه دادیم؛ فقط کافیست در مسیر حرکت کرده و عمل‌گرا باشید.

مرحله ۱. تهیه طرح و جزئیات کسب و کار

قبل از راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو، اگر شما یک نقشه راه داشته باشید، مطمینا در پیچ و خم مسیر، راه خود را گم نخواهید کرد. بیزینس پلن که به آن طرح کسب‌ و کار هم گفته می‌شود، یک طرح جامع است که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه قرار است موفق شوید.

شما باید بدانید که چرا این کار را شروع کرده‌اید و قرار است کدام نیاز مخاطبتان را برطرف کنید. مشخص کردن هدف، بخش‌بندی مخاطبان و استخراج پرسونای مشتری، نحوه‌ی ارتباط با مشتری، تعیین ساختار هزینه‌ها از اصولی ایست که باید در طراحی بیزینس پلن شما شکل گیرد.

بیزینس مدل به جزئیات یک کسب‌وکار پرداخته و با آن می‌توان یک برنامه‌ی ریزی کامل برای کسب درآمد استخراج کرد. برنامه‌ریزی برای نحوه‌ی تولید محصول، نحوه‌ی ارائه خدمات، چگونگی ارائه خدمات پشتیبانی و چگونگی تحویل محصولات به مشتری از جمله مواردی است که در بیزینس مدل شکل می‌گیرد. این فرایند به شما کمک می‌کند تا قبل از راه اندازی مغازه لوازم یدکی خودرو به تمام ابعاد کار تسلط کافی داشته باشید.

مرحله  ۲. شناخت بازار هدف لوازم یدکی

بازار هدف بخشی از بازار است که فروشنده، قصد فروش محصولاتش را به یک طیف مشخص دارد. در شغل یدکی فروشی، همه مشتری ما نیستند و همه شرایط یکسانی ندارند. به‌همین دلیل شما باید قبل از راه اندازی مغازه لوازم یدکی خودرو با گروه مخاطبان هدف خود آشنایی داشته باشید.

برای مثال در روش عمده‌فروشی، مشتریان شما بیشتر صاحبان مغازه‌های خرده‌فروشی که به صورت آنلاین و یا فیزیکی فعالیت می‌کنند، هستند و صدالبته که برخی از تعمیرگاه‌های خودرو. تحقیقات بازار یکی از روش‌های عالی برای شناخت جامعه مخاطبان کسب‌وکار و جمع‌آوری داده‌ها است. برای تحقیق بازار هدف به پرسش‌هایی که در زیر گفته شده پاسخ دهید تا بتوانید بازار هدفتان را به درستی مشخص کنید.

  • مشتریان بازار لوازم یدکی بیشتر کدام قطعات را خریداری می‌کنند؟
  • مشتریان برای خرید هر قطعه مایل به پرداخت چه مبلغی هستند؟
  • آیا محصولات فروشگاه من مشتریان عمومی دارد یا مشتریان اختصاصی؟
  • رقبای کسب‌وکار من چه محصولاتی را با چه قیمتی می‌فروشند؟
  • چگونه می‌توانم برای فروش با رقبای خود رقابت کنم؟
  • مشتریان خرید حضوری را ترجیح می‌دهند یا خرید آنلاین؟

مرحله ۳. سرمایه لازم برای لوازم یدکی خودرو

سرمایه لازم برای لوازم یدکی، یکی از مهم‌ترین دغدغه و چالش افرادی است که می‌خواهند یک فروشگاه قطعات خودرو را تاسیس کنند. در مورد سرمایه و هزینه راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو و یا فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو، باید گفت، شما به یک سرمایه‌ی اولیه خوب نیازمندید. این سرمایه بسته به شهر و نوع فعالیت آنلاین یا آفلاین، بزرگ و یا کوچک متغیر است.

 مرحله ۴. انتخاب برند مغازه لوازم یدکی

نام فروشگاه یدکی، یکی از اولین نقاط ارتباط بین شما و جامعه مخاطبان کسب‌وکار است. بسیار اهمیت دارد که این نام ارتباط مشخصی با زمینه کاری شما یا اعتبار شما در این شغل و مواردی از این دست داشته باشد. برخی از مزایای انتخاب نام مناسب برای فروشگاه لوازم یدکی خودرو را با هم مرور می‌کنیم:

  • نام مناسب باعث جذب سرمایه‌گذاران برای تامین مالی می‌شود.
  • نام مناسب باعث افزایش اعتبار فروشگاه می‌شود.
  • نام مناسب یکی از عوامل کلیدی در موفقیت فعالیت‌های بازاریابی است.
  • نام مناسب در کنار خدمات حرفه‌ای و محصولات باکیفیت باعث افزایش اعتماد مشتریان به فروشگاه شما می‌شود.

اولین شرط در انتخاب نام فروشگاه لوازم یدکی خودرو این است که نام مغازه، به‌راحتی قابل تلفظ و یادآوری باشد. بنابراین بهترین روش این است که نامی ساده اما جذاب را انتخاب کنید. انتخاب یک نام دشوار کاری همراه با ریسک است و حتی می‌تواند باعث کاهش موفقیت شما در بازاریابی و برندسازی شود.

برخی از نکات مهم در انتخاب اسم برند لوازم یدکی را با هم مرور می‌کنیم:

  • بهتر است نامی را انتخاب کنید که با زمینه کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما ارتباط داشته باشد؛ برای مثال نام تجاری برند دکتر یدکی، نامی مرتبط با این زمینه کسب‌وکار است که هم در زمینه فروشگاهی و هم در زمینه آموزش قطعات یدکی، راه اندازی و رشد کسب و کار لوازم یدکی فعالیت می‌کند.
  • از رقبا و یا دیگران کپی‌برداری نکنید. نام برند شما باید متفاوت و منحصربفرد باشد. اگر اسم برند شما مشابه‌ش در حوزه کاری شما وجود داشته باشد، در برندینگ دچار مشکل خواهید شد. تک و خاص بودن نام برندتان به ‌ویژه در منطقه و محله‌ای که کار می‌کنید، بسیار مهم است. تنها با یک نام منحصر به ‌فرد قادر به رقابت با کسب و کارهای مشابه در منطقه خود خواهید بود.
  • نام فروشگاه باید منعکس ‌کننده سبک کار شما، شخصیت برند شما و نقاط تمایز شما از دیگر برندها باشد. برای مثال اگر نقطه برتری شما در قیمت ارزان است شاید بخواهید به‌ طریق این ویژگی را از طریق نام انتقال دهید. اگر خدمات شما حرفه‌ای است، حرفه‌ای بودن را از طریق نام القا کنید.
  • در زمان انتخاب نام بد نیست در دسترس بودن دامنه اینترنتی با همین نام را نیز بررسی کنید چون شاید بخواهید در همان ابتدای راه اندازی لوازم یدکی یا در ادامه کار سایت فروشگاهی را نیز برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنید.
  • علاوه بر دامنه، به آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نیز دقت کنید که قبلا با این نام اکانتی ساخته نشده باشد. می‌دانید که برای برندینگ حضور در فضای مجازی مهم است.

مرحله ۵. انتخاب نوع فروشگاه لوازم یدکی

راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی به چند شکل ممکن است. شما می‌توانید به صورت آفلاین (سنتی)، آنلاین (راه اندازی وب سایت)، عمده و خرده اقدام به فروش قطعات خودرو کنید؛ بنابراین پیش از راه‌اندازی باید مدل کسب‌وکار خود را از بین این موارد انتخاب کنید.

در ضمن برای انتخاب مدل کسب‌وکار باید به‌طور کامل در مورد هر یک از انواع آن تحقیق کنید و حتی بهتر است از افراد فعال در این حوزه مشورت‌های لازم را بگیرید. انتخاب نوع فروشگاه اهمیت بسیاری در موفقیت شما دارد. در ادامه مقاله، با برخی از انواع مدل‌های فروشگاه قطعات یدکی خودرو آشنا می‌شویم.

  • خرده‌فروشی قطعات یدکی خودرو
  • عمده‌فروشی فیزیکی قطعات خودرو
  • راه اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی

مرحله ۶. بهترین مکان برای راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی

اگر قصد راه اندازی مغازه لوازم یدکی را دارید و می‌خواهید با اجاره و یا خرید یک مغازه به صورت سنتی، فعالیت خود را شروع کنید، اینکه مغازه خود را کجا باز کنید بسیار مهم است. اگر یک مکان مناسب برای فروشگاه‌تان انتخاب کنید، باعث خواهد شد، درآمد شما به سطح قابل قبولی برسد. برای انتخاب درست، مکان مغازه لوازم یدکی روش‌های مختلفی وجود دارد.

تجربه ثابت کرده است، یکی از بهترین مکان‌ها، برای راه اندازی مغازه یدکی فروشی‌، جایی است که مکانیکی‌ها و تعمیرکاران خودرو در آنجا هستند. دقت کنید که تعمیرکار باشند، نه صافکار یا باطری ساز و یا غیره. خیابان هایی که مرکز تعمیرات خودرو هستند، جز مکان‌های بسیار خوب برای راه اندازی مغازه لوازم یدکی خودرو هستند.

از طرف دیگر برخی از خیابان‌ها و محله‌ها در شهرهای به صورت اختصاصی به بازاری برای فروش قطعات خودرو تبدیل شده‌اند، که اصطلاحا به آن، بازار ابزار یا بازار لوازم یدکی خودرو می‌گویند.

اگر بخواهیم روی دیگر سکه را ببینیم، ممکن است شما دوست دارید به صورت عمده فروشی قطعات خودرو، وارد شغل لوازم یدکی شوید. در این حالت، شما مشتریان اختصاصی و شرکتی دارید و عموم مردم مشتری شما نیستند. اگر به صورت عمده فروشی می‌خواهید فعالیت کنید، دیگر نیاز نیست تا به فکر اجاره و یا خرید مغازه لوازم یدکی خودرو، در دل بازار لوازم یدکی باشید.

به راحتی، می‌توانید با خرید یا اجاره فروشگاه در حاشیه شهر کار خود را شروع کنید. این باعث خواهد شد، مقداری از هزینه‌های اولیه در راه اندازی کسب‌وکارتان را کاهش دهید. اما اگر روی مشتریان حضوری حساب باز می‌کنید، مکان فروشگاه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

بیایید در ادامه ببینیم برای انتخاب درست مغازه لوازم یدکی خودرو چه نکاتی را باید رعایت کنیم. 

  • اگر در یک منطقه بسیار شلوغ شهری مغازه‌ای را اجاره می‌کنید، بهتر است مغازه شما به ایستگاه‌های حمل‌ونقل بین شهری مانند ایستگاه مترو و اتوبوس نزدیک باشد تا مردم بتوانند بدون نیاز به خودروی شخصی نیز به مغازه شما بیایند.
  • همواره تلاش کنید منطقه‌ای را انتخاب کنید که یافتن آن برای جامعه مشتریان هدف شما آسان باشد؛ به‌عبارتی آدرس شما سر راست باشد.
  • اگر در خیابان‌های فرعی فروشگاه خود را تاسیس می‌کنید، بهتر است فروشگاه خود شما در خیابانی باشد که تا خیابان‌ها و مسیرهای اصلی فاصله چندانی نداشته باشد.
  • در زمان انتخاب مکان فروشگاه به مواردی مانند امکان پارک کامیون و کامیونت برای دریافت اجناس دقت کنید.
  • در زمان انتخاب مکان فروشگاه به امکان پارک خودرو برای افرادی که با خودروی شخصی به مکان فروشگاه شما می‌آیند دقت کنید
  • پیشتر هم گفتیم نزدیکی به تعمیرگاه‌ها، انتخاب فروشگاه در محله‌های پر رفت‌ و آمد و همچنین انتخاب مغازه در خیابان‌هایی که بازار لوازم یدکی تبدیل شده‌اند از جمله راهکارهای افزایش موفقیت در این کسب‌وکار هستند.
  • از دیگر مواردی که در این زمینه باید به آن‌ها دقت کنید، می‌توان به این موارد اشاره کرد: امکانات محلی، سطح مالی مردم منطقه، ترافیک، نورپردازی خیابان‌ها و قابلیت دیده شدن تابلو و ویترین فروشگاه شما

مرحله ۷. دریافت جواز کسب لوازم یدکی

یکی از مهمترین مراحل در راه اندازی کسب و کار لوازم یدکی اخذ مجوزها و پروانه کسب است. برای راه اندازی مغازه لوازم یدکی، کافیست به اتحادیه صنف لوازم یدکی و ماشین آلات در شهرستان خود مراجعه کرده، با گرفتن راهنمایی‌های لازم و ارائه مدارک مربوطه اقدام به اخذ مجوز کسب کنید. (متراژ مغازه جز فاکتورهای موثر در اعطای پروانه کسب است؛ پس قبل از هر چیز مطلع شوید که باید در چه متراژی مغازه خریداری و یا اجاره کنید.)

اما چنانچه به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید، علاوه بر اخذ مجوز کسب و کار از اتحادیه مربوطه که برای راه اندازی درگاه به پرداخت ضروری است، به مجوزهای بیشتر همچون نماد اعتماد الکترونیکی، نماد ساماندهی نیازمندید. «می‌توانید بدون مراجعه حضوری از طریق وب سایت مربوطه به صورت آنلاین اقدام به اخذ مجوزهای مربوطه کنید.»

برخی از مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل عبارتند از:

  • مدرک عدم سوءپیشینه
  • تست عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • مدارک مربوط به مکان فروشگاه مطابق با قوانین اتحادیه (مانند حداقل متراژ ۱۲ متر مربع)
  • کپی و اصل سند مالکیت مغازه و یا اجاره‌نامه معتبر
  • کپی گواهی پایان خدمات یا معافیت و یا نامه اشتغال به تحصیل
  • مدرک کاربری ملک تجاری یا کارگاهی
  • کپی صفحات شناسنامه متقاضی
  • اصل و کپی برابر اصل کارت ملی و تاییدیه اداره پست
  • کپی مدرک تحصیلی
  • ۱۲ قطعه عکس ۳ در ۴
  • اصل جواز کسب قبلی (در صورت برخورداری از این جواز)
  • برگه محرمانه پیش ثبت‌نام کد اقتصادی و برگ قطعی با تشخیص
  • مدرک گذراندن دوره آموزشی از موسسه آموزش و پژوهش اصناف

مرحله ۸. استخدام نیروی انسانی و تشکیل تیم

با توجه به میزان گستردگی کار خود، به فکر تامین منابع انسانی باشید. اگر به تنهایی نمی‌توانید تمام کار را پیش ببرید، تعدادی نیروی کار به عنوان صندوقدار، فروشنده و حمل کننده استخدام کنید. سعی کنید فروشنده‌های شما با لوازم یدکی و قطعات مکانیکی آشنایی کافی را داشته باشند تا بتوانند به سادگی نیاز مشتریان مغازه را برطرف کرده و در صورت ضرورت آن‌ها را راهنمایی کنند. میزان توانایی این نیروها در امور مکانیکی خودرو و آشنایی با لوازم یدکی باعث حفظ و ماندگاری مشتریان خواهد شد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=49654

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.