تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3
قسمت چهارم (شرق ایران)

جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران

  • کد خبر : 49065
  • 30 اردیبهشت 1403 - 15:00
جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران
شرق ایران و سه استان خراسان دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی است. از خراسان شمالی که با باغ‌های درختان میوه و مزارع سرسبز انگور خودنمایی می‌کنند تا خراسان جنوبی که منطقه‌ای خشک و کویری است و تماشای آسمان پرستاره در آن حال و هوایی غریب دارد.

«صبح من» با گردشگری: بخش وسیعی از شرق ایران را سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تشکیل داده که با عنوان خراسان بزرگ معروف است. این سه استان پهناور دارای تنوع طبیعی زیادی هستند که به دلیل همجواری با کوهستان‌های سرسبز یا سنگی، قرار داشتن‌ در منطقه کویری و آب‌وهوای خشک یا معتدل به وجود آمده است. شرق ایران دارای طبیعت بکر و تاریخی غنی است که جاذبه‌های گردشگری ناشناخته‌ای را در خود جای داده است.         

جاذبه های طبیعی

به گزارش مجله خبری صبح من، شرق ایران و سه استان خراسان دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی است. از خراسان شمالی که با باغ‌های درختان میوه و مزارع سرسبز انگور خودنمایی می‌کنند تا خراسان جنوبی که منطقه‌ای خشک و کویری است و تماشای آسمان پرستاره در آن حال و هوایی غریب دارد. در واقع تمامی این منطقه یک جاذبه‌ گردشگری طبیعی است. با این همه بعضی از جاذبه‌های طبیعی در شرق ایران ناشناخته مانده و یا کمتر شناخته شده‌اند. از این جاذبه‎ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل جیغ:

مشهد مهم‌ترین شهر گردشگری ایران از منظر مذهبی است که تمامی جاذبه‌های آن معروف و شناخته شده است. با این همه جنگل جیغ در اطراف این شهر و در بخش طرقبه یکی از جاذبه‌هایی است که هر کسی آن را نمی‌شناسد. در این جنگل پس از غروب خورشید، صدای جیغ گوش‌خراشی شنیده می‌شود. هر چند این صدا مربوط به نوعی جیرجیرک است اما باور‌هایی خرافی در مورد این جنگل وجود دارد که بعضی را از رفتن به آن منع می‎کند.

دره هفت غار:

اگر به نیشابور می‌روید تا از مزار خیام و عطار بازدید کنید، دره هفت غار را نیز از دست ندهید. این منطقه دارای هفت دره است که به دلیل وجود خاک رس، سرخ رنگ هستند. نکته جالب این که در این دره هیچ غاری وجود ندارد.

کال جنی:

یک دره دیدنی و کمتر شناخته شده در اطراف شهر طبس که به کال جنی یا دره جنیان معروف است. این دره به شکل حرف v انگلیسی است و دیواره‌هایی پرشیب و بلند دارد. طول دره کال جنی ۸ کیلومتر است و زیبایی خاصی دارد. محیط طبیعی اطراف این دره به ویژه نخلستان‌های اطراف به زیبایی منطقه افزوده است.  

بیشتر بخوانید:

جاذبه های تاریخی

بخش زیادی از جاذبه‌های تاریخی شرق ایران شناخته شده و معروف است، با این همه در حوالی نیشابور یک روستای قدیمی و تاریخی به نام محمدآباد آقازاده وجود دارد که دهکده چوبی آن دیدنی است. این دهکده چوبی عمر زیادی ندارد اما قرار گرفتن آن در روستای تاریخی و معماری منحصربه‌فرد آن را نباید فراموش کرد. این دهکده چوبی در برابر زلزله‌ هشت ریشتری مقاوم و هم‎چنین موریانه‌ها و حشرات موذی مقاوم است.

ماخونیک یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی کمتر شناخته شده در شرق ایران و اطراف شهرستان سربیشه در نزدیکی بیرجند است. این روستای تاریخی محل زندگی مردمان کوتاه قد است و بنابراین خانه‎ هایی کوچک با درهای کوتاه دارد. به این روستا لقب لی‌لی‌پوت را داده‌اند که مردمانی کوتاه‌قد در رمان مشهور گالیور اثر جاناتان سویفت بودند.

مردم این روستا آداب و رسوم غریبی دارند: آنها تا ۵۰ سال گذشته بسیار دور از تمدن زندگی می‌کردند، سیگار نمی‌کشیدند، تلویزیون نداشتند و گوشت و چای نمی‌خوردند. مردم روستای ماخونیک به تدریج بیشتر با زندگی شهری خو گرفته‌اند اما همچنان بخش‌هایی از سنت‌ها و باورهای قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.   

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=49065

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.