تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
5

معرفی و آموزش هنر جذاب و ماندگار آینه کاری

  • کد خبر : 49109
  • 27 اردیبهشت 1403 - 15:00
معرفی و آموزش هنر جذاب و ماندگار آینه کاری
یکی از تزئینات داخلی که از زمان‌های قدیم تا به امروز نقش مهمی در زیبایی بیرونی و داخلی ساختمان‌ها داشته است، هنر آینه‌کاری است. وقتی که تکه‌ها و قطعات کوچک آینه به شکل‌های هندسی و الگوهای مختلفی ترکیب می‌شوند و در قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، به آن ها جلوه‌ای زیبا و درخشان می‌بخشند.

«صبح من» با معرفی هنر: آینه‌کاری به عنوان یکی از محبوب‌ترین هنرهای تزیینی در کشور ما شناخته می‌شود. این هنر به دوران ساسانیان و حتی قبل از آن بازمی‌گردد. در دوران ساسانیان، آینه‌کاری به عنوان یکی از اولین و زیباترین هنرهای تزئینی در کشور ما شناخته شد و هنرمندان این حوزه به طور ویژه در کاخ‌ها و بناهای پادشاهان ایرانی استفاده می‌شدند.

به گزارش مجله خبری صبح من، یکی از تزئینات داخلی که از زمان‌های قدیم تا به امروز نقش مهمی در زیبایی بیرونی و داخلی ساختمان‌ها داشته است، هنر آینه‌کاری است. وقتی که تکه‌ها و قطعات کوچک آینه به شکل‌های هندسی و الگوهای مختلفی ترکیب می‌شوند و در دیوارها، سقف‌ها، ستون‌ها و سایر قسمت‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، به آن ها جلوه‌ای زیبا و درخشان می‌بخشند.

سابقه تاریخی آینه‎‌کاری

برخورد نور و بازتاب آن در آینه‌های کوچک، هنری است که به تشعشع آن، درخشش و زیبایی خیره‌کننده‌ای می‌بخشد. اگر به دوام و مقاومت این نوع تزئینات اهمیت بدهیم، خواهیم دید که از نظر استحکام نیز، تزیینات داخلی با آینه بسیار مقاوم و دوام‌پذیر هستند و می‌توانند سال‌ها به ما خدمت کنند. اگر به مکان‌های تاریخی سفر کرده و در آنجا از تزیینات آینه‌کاری استفاده شده باشد، حتماً جلوه ویژه و دوام بالای آینه‌کاری‌ها نظر شما را جلب و شما را به تماشای خود مشغول خواهد کرد.

این هنر، یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایرانی است که از ابتکارهای ویژهٔ هنرمندان این سرزمین به‌شمار می‌رود و در دوران ساسانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آثار باقی‌مانده می‌توان به بنای دیوانخانهٔ شاه طهماسب صفوی در قزوین اشاره کرد.

آینه کاری؛ نگینی در معماری بناها

آب و آینه دو عنصر در فرهنگ ایرانی هستند که به عنوان نمادهای پاکی، روشنایی، راستگویی و صفا شناخته می‌شوند و به همین دلیل از آن‌ها در معماری نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این، نباید ریشه‌های اقتصادی آینه‌کاری را فراموش کرد. در واقع، طبق گفته‌ی مورخان، در سده ۱۰ هجری قمری، آینه‌ها از اروپا، به ویژه از شهر ونیز، وارد ایران می‌شدند.

در حین حمل و نقل، برخی از این آینه‌ها شکسته می‌شدند. هنرمندان ایرانی با خلاقیت، از قطعات شکسته برای آینه‌کاری استفاده کردند و این کارگاه به واقعیت پیوست. آینه‌کاری ابتدا با نصب جام‌های یکپارچه آینه بر بدنه بناها آغاز شد.

بیشترین ارائه‌ی هنر تزیینی معمولا در اماکن مقدس و مکان‌های مذهبی به چشم می‌خورد و جذابیت خاصی به آنها بخشیده است. تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی به این هنر و حرفه اختصاص داده‌اند و بسیاری از آنها در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

حضور آینه کاری در دکوراسیون منازل

ممکن است آینه کاری را در دکوراسیون داخلی به کار برد چون قابلیت اجرای آن در هر جزءی وجود دارد. ایجاد الگوها و طرح‌های خلاقانه و جذاب برای دکوراسیون داخلی با استفاده از برش‌های آینه که بر روی دیوار و سقف انجام می‌شود، به فضای داخلی خانه زیبایی خاصی می‌بخشد. برای افزودن جلوه‌ی ویژه‌ای به دکوراسیون داخلی خانه، می‌توان آینه‌کاری را با ترکیبی از کاغذ دیواری یا گچ بری بر روی دیوار در نظر گرفت.

تنوع در مدل های آینه کاری

در هنر آینه‌کاری، از مدل‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله: لوزی، مربع، قطری، دایره‌ای و حتی شکل‌های هندسی نامنظم مانند مربع و مستطیل. این هنر می‌تواند بر روی انواع مختلفی از دیوارها اجرا شود، از جمله: دیوارهای گچی، سیمانی، رنگ روغن، کاه گل، فلزی، MDF، سرامیکی، سنگی، چوبی و غیره. استفاده از آینه در داخل خانه می‌تواند منجر به ایجاد احساس بزرگ‌تری از فضا داخل منزل شود و در نتیجه آن زیبایی آن افزایش یابد.

چگونه آینه کاری کنیم؟

 برای شروع یادگیری آینه کاری شما به وسایل زیر نیاز دارید:

  • آینه شکسته
  • خط کش
  • انبر سیم چین
  • الماس برش آینه
  • چسب چوب
  • پودر بند کشی
  • شیشه تایل
 روش شکستن قطعات آینه
  • برش خطی

نکته: برای کار با آینه ها حتما از دستکش پارچه ای یا دستکش کار استفاده کنید.

برای شکستن اینه به قطعات منظم کوچکتر مستطیلی و مربعی، ابتدا به کمک خط کش محل های مورد نظر رو علامت گذاری کنید. سپس به کمک الماس روی آن خط برش ایجاد کنید. با فشار دست به آرامی از محل خط برش، شیشه ها به راحتی از هم جدا می شوند.

اگر شما به برش های نامنظم آینه احتیاج دارید به کمک انبر می تونید قطعات کوچک مستطیلی و مربعی آینه ها را به قطعات نامنظم تبدیل کنید.

  • برش دایره ای

 برای برش های دایره ای باید از یک الماس دایره بر استفاده کنید. به کمک درجه بندی موجود در این الماس می توانید میزان دایره مورد نیازتان را تنظیم کنید.

پایه الماس را روی آینه محکم کنید و سپس برش دایره ای روی آینه ایجاد کنید. همچنین برای برش شکل هایی مثل گلبرگ گل می توانید به کمک سیم چین با ایجاد برش های کوچک، گلبرگ بسازید.

بیشتر بخوانید: آموزش هنری زیبا و آسان؛ آینه کاری روی سفال

 چسباندن آینه ها 

بعد از برش آینه ها، نوبت به چسباندن و ساخت کار میرسد. برای این منظور طرح مورد نظرتان را با مداد روی یک صفحه چوبی تخت و یا سرامیک و… بکشید. حالا شروع به چسباندن آینه ها به سطح کار کنید. برای چسباندن می توانید از چسب چوب بی رنگ استفاده کنید. لا به لای طرح اصلی خودتان را میتوانید با تکه های نامنظم آینه ای که برش زدید پر کنید.

شیشه تایل قطعات شکسته شیشه هستند که در رنگ های مختلف موجودند. این شیشه ها در کارخانه با فشار به قطعات کوچک شکسته می شوند و بنابراین قطعات مختلف مثل پازل هم پوشانی دارند. در نتیجه نیازی به شکستن ندارند و کار شما را آسان می کنند.

از شیشه تایل هم مانند آینه برای آینه کاری و تزیین استفاده می کنند و روش کار با آن ها مانند روش کار با آینه است. به این منظور می توانید در هنگام آینه کاری، با قطعات رنگی شیشه به کارتان جلوه بیشتری بدهید.

بندکشی

بند کشی برای پر کردن فضای بین آینه ها و از بین بردن اختلاف ارتفاع بین بخش های مختلف کار است. برای آماده کردن مواد بند کشی می توانید از ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید استفاده کنید که به نسبت سه به یک (به ازای سه پیمانه سیمان سفید، یک پیمانه پودر سنگ) مخلوط می شوند. البته شما می توانید از پودرهای آماده بند کشی نیز برای راحتی کار استفاده کنید. سپس سطح کارتان را با این مواد به طور کامل پوشش دهید تا شیارها پر شوند. در انتها با دستمال، مواد اضافه را از روی آینه ها پاک کنید.

گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=49109

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.