تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
2

چرا عجایب هفتگانه جهان مدرن، به رسمیت شناخته نشد؟

  • کد خبر : 48168
  • 22 اردیبهشت 1403 - 11:00
چرا عجایب هفتگانه جهان مدرن، به رسمیت شناخته نشد؟
در سال 1999، سازمان جهانی یونسکو تصمیم گرفت که انتخاب جدیدی را برای عجایب هفتگانه‌ی جهان انجام دهد و به مردم سراسر جهان این فرصت داده شود تا فهرستی جدید را معرفی کنند. اما نتیجه‌ی این انتخاب چه شد و چرا به رسمیت شناخته نشد؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: در مورد روش انتخاب عجایب هفتگانه‌ی جهان، سردرگمی‌های زیادی وجود دارد. راز تشخیص بنیاد میراث جهانی از این عجایب چیست؟ آیا عجایب انتخاب شده، واقعا شایسته‌ی این انتخاب بوده‌اند؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، در سال ۱۹۹۹، سازمان جهانی یونسکو تصمیم گرفت که انتخاب جدیدی را برای عجایب هفتگانه‌ی جهان انجام دهد و به مردم سراسر جهان این فرصت داده شود تا فهرستی جدید را معرفی کنند.

در سال ۲۰۰۲ مکان‌ها و شگفتی‌هایی که قرار بود درباره‌ی آنها رأی‌گیری شود، انتخاب شدند و شهر زوریخ به عنوان مقر رأی‌گیری انتخاب شد تا مراحل انتخاب مکان‌ها توسط کارشناسان باستان‌شناسی و مدیران سابق یونسکو، پایان پذیرد.

این انتخاب، به مدت ۶ سال و در چندین مرحله، انجام شد. در سال ۲۰۰۶، ۴۳۰ محوطه‌ی باستانی و تاریخی معرفی شد و سپس این مکان‌ها به ۲۶۱، ۷۷ و ۲۱ مکان، کاهش یافت.

در سال ۲۰۰۷، عجایب هفتگانه مدرن جهان در لیسبون پرتغال، اعلام شد. آنها «تاج محل» در هند، «کولوسئوم» در رم، «مجسمه‌ی مسیح» در ریودوژانیرو برزیل، «دیوار بزرگ» چین، «هرم چیچن» در مکزیک، «شهر پترا»، در اردن و «ماچو پیچو» در پرو بودند.

پس از این انتخاب، اعتراضات گسترده‌ای برای حذف اهرام ثلاثه مصر به ویژه از سوی مصریان صورت گرفت به ویژه که این اهرام، تنها باقیمانده‌ی عجایب هفتگانه‌ی باستان تا به امروز هستند. علاوه بر این موارد، ساخت اهرام مصر از نظر قدمت و معماری به دلیل نبود امکانات لازم در آن زمان، هنوز ناشناخته باقی مانده است.

یونسکو اعلام کرد که نتایج عجایب هفتگانه مدرن جهان را به رسمیت نمی‌شناسد چرا که نگاه آنها به میراث انسانی با نگاه داوران، متفاوت است.

سخنگوی رسمی یونسکو توضیح دارد که ابتکار شناسایی عجایب هفتگانه‌ی مدرن، وابسته به یونسکو نیست و یک نهاد خصوصی، غیردموکراتیک و غیرعلمی آن را به عهده داشته است!

وی سپس افزود: یونسکو این نتایج را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد.

یونسکو در پایان اعلام کرد که عجایب هفتگانه جهان مدرن، توسط یک سازمان آزاد انتخاب شده که یونسکو، تنها ایده‌ی آن را ارائه و از آنها حمایت کرده است اما به دلیل نادرست بودن نتایج، به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=48168

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.