تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3
قسمت سوم (غرب ایران)

جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران

  • کد خبر : 48325
  • 22 اردیبهشت 1403 - 16:20
جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران
هگمتانه در همدان مرکز شکل‌گیری نخستین تمدن ایرانی یعنی سلسله مادها پیش از هخامنشیان است. به همین دلیل در این استان و سایر استان‌های غربی نیز جاهای تاریخی وجود دارد که هنوز به خوبی شناخته نشده‌اند. در اینجا به بخشی از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده و ناشناخته در غرب ایران اشاره می‎کنیم.

«صبح من» با گردشگری: غرب ایران با طبیعت بسیار زیبا و هویت تاریخی خود، مرکز جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. بافت جنگلی و سرسبزی استان‌های غربی ایران دست کمی از شمال ندارد و به دلیل بکر بودن محیط طبیعی اعم از جنگل‌ها رودخانه‌ها و دریاچه‌ها بسیار دیدنی و در عین حال کمتر شناخته شده است.

به گزارش مجله خبری صبح من، از سوی دیگر هگمتانه در همدان مرکز شکل‌گیری نخستین تمدن ایرانی یعنی سلسله مادها پیش از هخامنشیان است. به همین دلیل در این استان و سایر استان‌های غربی نیز جاهای تاریخی وجود دارد که هنوز به خوبی شناخته نشده‌اند. در اینجا به بخشی از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده و ناشناخته در غرب ایران اشاره می‎کنیم.

جاذبه های طبیعی

بخشی از جاذبه‌های طبیعی مناطق غربی ایران مانند دریاچه زریوار مریوان، دریاچه گهر در نزدیکی شهرستان دورود بیشتر از بقیه معروف هستند. اما همچنان جاذبه‎های طبیعی ناشناخته زیادی در غرب ایران وجود دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غار کرفتو:

این از طولانی‌ترین غارهای ایران است که در نزدیکی شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد. این غار دارای چهار طبقه و ۷۵۰ متر طول است که در گذشته‌های بسیار دور و دوران پیش از تاریخ، مردم از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‎کردند. در طول غار دالان‌های مختلفی وجود دارد که دست‌کند بوده و توسط نیاکان باستانی ما حفر شده است.

سرآب نیلوفر:

سراب نیلوفر یک جاذبه طبیعی کمتر شناخته شده در استان کرمانشاه است. سرآب نیلوفر به معنای دریاچه‌ای با گل‌های نیلوفر است و نباید آن را با کلمه سراب اشتباه گرفت.

تالاب هشیلان:

این تالاب در روستای هشیلان استان کرمانشاه قرار دارد و می‌توان آن را یکی از هزاران عجایب طبیعی این استان و منطقه غرب کشور به شمار آورد که کمتر شناخته شده است.     

غار قوری قلعه:

غار قوری قلعه در شهرستان روانسر استان کرمانشاه قرار دارد. به این غار در زبان محلی قوری قلا نیز گفته می‌شود. هر چند غار قوری قلعه یکی از  هفت اثر طبیعی ملی ایران است که حدود ۶۵ میلیون سال قدمت دارد و بزرگ‌ترین غار آبی به شمار می‌آید اما جاذبه‌ای ناشناخته است.

دره خزینه:

این دره واقع در شهرستان پلدختر استان لرستان است. در آمریکا منطقه‌ای دیدنی به نام گرند کنیون یعنی دره بزرگ وجود دارد که دره خزینه همتای آن در ایران است. اگر از بالا به دره خزینه نگاه کنید یک پیچ نعل اسبی با صخره‌‌ای بزرگ و پر هیبت را مشاهده می‎کنید که رودخانه سیمره در اطراف آن جریان دارد. روی این دره پل معلقی با طول ۱۱۲ متر در ارتفاع ۸۵ متری ساخته شده که بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه است.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به آبشارهای استان لرستان نظیر آبشار بیشه، آبشار وارک، آبشار افرینه، آبشار نوژیان، آبشار نای‌انگیز، تنگه هلت پلدختر و تنگه لی‌لی دورود، به همراه پارک‌های جنگلی و مناطق حفاظت شده ایلام مانند کبیر کوه، زله زرد و پارک جنگلی چغاسبز و تنگه ارغوان اشاره کرد. جنگل‌های بلوط، آبشار کافرین، تنگه رازیانه و غار شداد از دیگر دیدنی‌های کمتر شناخته شده استان ایلام هستند.

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران (شمال ایران)

جاذبه های گردشگری ناشناخته در چهار سوی ایران (جنوب ایران)

جاذبه های تاریخی

غرب ایران مرکز جاذبه‌های تاریخی فراوانی است که بعضی از آنها معروف و شناخته شده هستند و برخی دیگر نظیر روستاهای پلکانی ناشناس مانده‌اند. استان کردستان دارای روستاهای پلکانی زیادی است که خانه‌های آن با سنگ و چوب ساخته شده‌اند.

یکی از این روستاها، روستای پالنگان در شهرستان کامیاران است. روستاهای سرهویه و تنگی‌سر در سنندج، شهر اورامان، روستای پلکانی هجیج پاوه در استان کرمانشاه از دیگر روستاهای پلکانی و جاذبه‌های دیدنی ناشناخته غرب ایران هستند. قلعه‌های پشت قلعه‌ و هزار درب در حوالی شهر آبدانان استان ایلام از دیگر جاذبه‌های گردشگری ناشناخته در غرب ایران هستند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=48325

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.