تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

چگونه جلوی گسترش آرتروز مفصلی را بگیریم؟

  • کد خبر : 46355
  • 06 اردیبهشت 1403 - 11:00
چگونه جلوی گسترش آرتروز مفصلی را بگیریم؟
در این مطلب قرار است درباره‌ی آرتروز مفصل یا همان بیماری تخریبی مفصل بیشتر بدانیم؛ چیزی که بین مردم به عنوان آرتروز شناخته می‌شود و اصطلاح علمی آن اُستئوآرتریت ( Osteoarthritis) است.

«صبح من» با مطالب پزشکی: در این مطلب قرار است درباره‌ی آرتروز مفصل یا همان بیماری تخریبی مفصل بیشتر بدانیم؛ چیزی که بین مردم به عنوان آرتروز شناخته می‌شود و اصطلاح علمی آن اُستئوآرتریت ( Osteoarthritis) است.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم در گفت‌وگو با «صبح من» درباره‌ی تعریف آرتروز گفت: آرتروز، ساییدگی غضروف مفصل و از بین رفتن سطوح یکدست و کارآمد آن به علت تروماها و آسیب‌های مکرر است که عمدتا پس از افزایش سن در فرد، رخ می‌دهد.

به گفته‌ی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، روند گسترش آرتروز ممکن است به دلایل دیگری مانند تروماهای مکرر ناشی از شغل، آسیب‌های محیطی و … تشدید شود اما بی‌شک مهمترین عاملی که می‌تواند به آن دامن زده و موجب پیشرفت آن شود، بالا رفتن سن است.

این متخصص داخلی در ادامه با بیان این مطلب که جلوی افزایش سن و ایجاد آرتروز را نمی‌توان گرفت، گفت: با یک سری اقدامات مناسب، می‌توان سیر آرتروز را کند کرد. از جمله‌ی این کارها، قوی کردن عضلاتی است که مفاصل شایع مثل مفاصل زانو، لگن و مچ پا را درگیر می‌کند که در این زمینه، همکاران طب فیزیکی و ارتوپد، کمک شایانی را ارایه می‌دهند. این امر باعث می‌شود، باری که روی آن مفصل القا و باعث تخریب می‌شود، کم کم بین عضلات توضیع شده و‌ آسیب مفصلی کاهش یابد.

دکتر نکوقدم افزود: دومین موردی که می‌تواند از آرتوروز جلوگیری کند، حذف عادات نادرست است؛ به عنوان نمونه، بالا و پایین رفتن زیاد از پله‌ها، راه رفتن در سطوح ناهموار، انجام ورزش‌هایی که می‌تواند به مفصل آسیب برساند مانند دوچرخ‌سواری حرفه‌ای. کاهش هر کدام از این عادات، در جلوگیری از افزایش آرتروز، موثر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، نکته بعدی در جلوگیری از گسترش آرتروز را تغذیه‌ی مناسب دانست و گفت: این امر تا حدودی روند افزایش آتروز را کند می‌کند. به عنوان نمونه، رژیم‌هایی که حاوی کلسیم هستند، به ساخت استخوان و غضروف کمک می‌کنند.

دکتر نکوقدم در پایان تأکید کرد: متأسفانه داروهای تجاری که در حال حاضر در بازار وجود داشته و به عنوان غضروف‌ساز معرفی می‌شوند، تأثیر چشمگیری در بهبود این روند نداشته و تنها هزینه‌های گزافی را به فرد و سیستم سلامت تحمیل می‌کند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=46355

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.