تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
2

عصر جدید کشتی بدون باروز و تیلور

  • کد خبر : 45936
  • 03 اردیبهشت 1403 - 12:21
عصر جدید کشتی بدون باروز و تیلور
جردن باروز و دیوید تیلور که روی هم 37 عنوان جهانی و قاره ای دارند در مسابقات انتخابی آمریکا از حضور در المپیک پاریس بازماندند تا دوران طلایی 2 اسطوره این ورزش تمام شود؛ به این بهانه سراغ تمام اسطوره‌های تاریخ کشتی رفتیم.

«صبح من» با ورزش: جردن باروز و دیوید تیلور که روی هم ۳۷ عنوان جهانی و قاره ای دارند در مسابقات انتخابی آمریکا از حضور در المپیک پاریس بازماندند تا دوران طلایی ۲ اسطوره این ورزش تمام شود؛ به این بهانه سراغ تمام اسطوره‌های تاریخ کشتی رفتیم.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، سال‌ها فوتبال را تماشا کردیم تا شاهد نبوغ مسی و کریس رونالدو باشیم، دیوید تیلور و جردن باروز کمابیش در کشتی چنین جایگاهی دارند؛ دو کشتی‌گیر تمام نشدنی و شگفت‌انگیز که در سن بالا هم می‌درخشیدند. باروز که سال‌های زیادی با استمرار عجیبش مانع از قهرمانی کشتی‌گیران ما بود که المپیک ۲۰۱۴ لندن و فینال معروفش مقابل صادق گودرزی شاخص‌ترین آن‌ها بود. تیلور هم که نیازی به تعریف ندارد؛ یک استثنای بزرگ نه‌فقط در دنیای کشتی که برای تمام ورزش.

ورزشکاری با روحیه خاص، تلاش عجیب و زندگی حرفه‌ای بی‌نظیر. کشاورزی که در مزرعه لوکسش هم تمرین می‌کند هم کشاورزی و برخلاف باروز که در ۲۴ سالگی طلای المپیک را گرفت، طلای المپیکش را در ۳۰ سالگی و در ثانیه‌های پایانی جدال معروفش با فوق‌ستاره ما یعنی حسن یزدانی کسب کرد. باروز در یک مقطع سه‌ساله بی‌نظیر طی ۷۰ مسابقه شکست نخورد. کوه عضله‌ای که شمایل یک ورزشکار آمریکایی را با آن چهره مصمم و خشن دارد و عجیب نیست که عاشق فوتبال آمریکایی هم هست.

باروز ۲۶ عنوان بین‌المللی شامل طلا، نقره و برنز در جهانی، قاره‌ای و … دارد و بعید است حالا که به پاریس نرسیده او را بعد از این در میادین بزرگ ببینیم. اما تیلور ۱۱ عنوان دارد که ۹ تای آن مدال طلاست و مرد فینال‌هاست و رودررویی‌های حساسش با حسن یزدانی به بخش ثابتی از حافظه ورزشی ما تبدیل شده حالا در ۳۳ سالگی مقابل کشتی‌گیری گمنام و ۲۳ ساله در انتخابی حذف شده اما بازهم شانس حضور در میادین بعدی را دارد. مردی که رقابتش طی این سال‌ها با حسن یزدانی برای تمام طرفداران کشتی در دنیا جذاب بوده و حالا هم که وضعیت حسن دلاور هنوز مشخص نیست شاید بقیه کشتی‌گیران در این وزن خوشحال باشند. این‌که فوق‌ستاره‌هایی چون تیلور و باروز تن به انتخابی می‌دهند هم جالب است. حالا باید ببینیم حال دنیای کشتی بعد از این دو نفر چطور است.

در این مطلب سراغ اسطوره‌های بزرگ دنیای آزاد و فرنگی رفتیم.

در کشتی آزاد همچون کشتی فرنگی، هدف اصلی چسباندن شانه حریف بر تشک است که به پیروزی فوری(ضربه فنی) منجر می‌شود اما برخلاف کشتی فرنگی، کشتی‌گیران آزادکار اجازه گرفتن پای حریف و استفاده از پای خود را دارند. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین‌ها و پرافتخارترین‌های‌شان در تاریخ طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی اشاره می‌کنیم، هرچند در این فهرست که برمبنای مدال است جای خالی قهرمانان زیادی از کشورمان به خصوص نام جهان پهلوان تختی به چشم می‌خورد.

الکساندر مدوید از اتحاد جماهیر شوروی موفق به کسب ۳ طلای المپیک و ۷ طلای جهانی در کشتی آزاد شده است. نام خانوادگی او در زبان روسی به معنی «خرس» است و مدوید در راه رسیدن به سه مدال طلای المپیک به حریفان خود رحم نکرد. او هرگز در مسابقات المپیک شکست نخورد، هرچند در سال ۱۹۶۴ مقابل احمد آییک از ترکیه مساوی کرد. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان بزرگ ترین ورزشکار بلاروسی قرن بیستم انتخاب و یکی از ۱۰ نفری بود که وارد تالار مشاهیر فیلا شد.

والنتین یوردانف رئیس کنونی فدراسیون کشتی بلغارستان در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا صاحب مدال طلا شد و در ۷ دوره مسابقات جهانی هم به مقام قهرمانی رسید. او تنها کشتی‌گیر آزادکار جهان است که در مسابقات جهانی صاحب ۱۰ مدال شده است(۷ طلا، ۲ نقره و یک برنز).

اگرچه عبدالرشید سعدا…‌یف در مسابقات اخیر قهرمانی جهان نتوانست به فینال و مدال طلا دست پیدا کند اما رزومه این کشتی‌گیر روس در ۱۰ سال اخیر باعث شده که او یکی از بهترین‌های کشتی جهان در سال‌های اخیر باشد. تانک روس‌ها توانست در مسابقات جهانی اسلو به پنجمین طلای جهانی برسد و برای خودش جایی در جمع بزرگان کشتی آزاد دنیا دست و پا کرده و جمع مدال‌های طلای جهانی و المپیک خود را به ۷ طلا برساند. او تا امروز، ۲ طلای المپیک و ۵ طلای جهانی گرفته و با وضعیتی که این کشتی‌گیر دارد، شانس زیادی برای بهبود این آمارها دارد.

پرافتخارترین آزادکار ایرانی عبدا… موحد است که در وزن ۷۰ کیلوگرم توانست در المپیک مکزیکوسیتی مدال طلا را به دست بیاورد و ۵ طلای جهانی را هم کسب کرد. او که دانش آموخته دکترای رشته تربیت بدنی از آمریکاست، سال گذشته با بیان خاطره‌ای گفت: «وقتی دوران قهرمانی من به پایان رسید باب داگلاس از من خواست مربی آمریکا شوم اما هرچه با خود فکر کردم، در نهایت گفتم نه، هرگز این کار را نخواهم کرد که به کشتی گیران آن‌ها آموزش کشتی بدهم تا کشتی‌گیران ما را ببرند». حسن یزدانی با ۴ طلای جهان و المپیک نزدیک‌ترین کشتی‌گیر ایرانی به رکورد موحد است.

این کشتی‌گیر اوستیایی‌تبار اهل روسیه، یکی از برترین کشتی‌گیران در دهه ۲۰۰۰ جهان محسوب می‌شود. او در دو دسته سنگین‌وزن و فوق سنگین‌وزن کشتی آزاد برنده مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن و قهرمان پنج دوره مسابقات قهرمانی کشتی جهان شده ‌است. او همچنین نایب‌قهرمان جهان در ۲۰۱۰ و قهرمان سه دوره قهرمانی کشتی اروپاست. گاتسالوف از کشتی‌گیران خوش استیل روسیه در وزن ۹۶ کیلوگرم بود که ۶ مدال از ۸ مدالش رنگ طلایی بود.

این کشتی‌گیر بازنشسته که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ رئیس فدراسیون کشتی گرجستان بود، در دوران حضور در دسته سنگین‌وزن کشتی آزاد برای تیم‌ملی گرجستان، دو مدال برنز بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی و دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان را کسب کرد. او همچنین قهرمان پنج‌گانه مسابقات قهرمانی کشتی اروپاست. هر دو قهرمانی جهان کورتانیدزه در ۲۰۰۲ تهران و ۲۰۰۳ نیویورک با پیروزی بر «علیرضا حیدری» در فینال صورت گرفت و ما ایرانی‌ها، خاطرات تلخی از او داریم.

در کشتی فرنگی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پایین کمر ممنوع است. در تاریخ این رشته، ورزشکاران زیادی صاحب عنوان و افتخار شدند اما در این بخش به چند مورد از معروف‌ترین‌ها و پرافتخارترین‌های‌شان در تاریخ طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی اشاره می‌کنیم.

کارلین بهترین کشتی‌گیر فرنگی کار تمام دوران در این رشته ورزشی است. او تنها یک بار در فینال المپیک باخت که آن هم در سیدنی بود و نتوانست به چهارمین طلای المپیک خود برسد. طرفداران آمریکایی به یاد دارند که رولان گاردنر او را شکست داد، اما طرفداران کشتی باید توجه داشته باشند که این دومین باخت در کل دوران حرفه‌ای کارلین بود! مدال‌های طلای المپیک او در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ در کنار نقره المپیک سیدنی قرار گرفت. او همچنین ۹ طلای جهانی را در کارنامه دارد.

غول سنگین وزن کوبایی که توانست چهارمین طلای خود را در المپیک توکیو به دست بیاورد، مجموع مدال‌های جهان و المپیکش به عدد ۱۲ رسیده و به اولین کشتی‌گیر تاریخ تبدیل شده که به ۴ طلای المپیک دست پیدا می‌کند. استیل مقتدر و خاص او همیشه مورد توجه رسانه‌ها بوده است.

بهترین کشتی‌گیر ایرانی از نظر تعداد و مرغوبیت مدال حمید سوریان است که در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی می‌گرفت. او در اولین المپیک خود در سال ۲۰۰۸ در رده پنجم قرار گرفت ولی ۴ سال بعد در لندن توانست مدال طلا را به دست بیاورد. سوریان در المپیک ریو هم بعد از چندین مرحله گزینشی در دور اول به شینوبو اوتای ژاپنی باخت و نتوانست به مدال برسد اما ۶ طلای جهانی هم در کارنامه سوریان می‌درخشد و از لحاظ قهرمانی در مسابقات جهانی، دومین کشتی‌گیر پرافتخار تاریخ پس از کارلین است.

کشتی‌گیر ارمنی که برای بلغارستان هم کشتی گرفت، دو بار قهرمان المپیک، سه بار قهرمان جهان و شش بار قهرمان اروپا شد. او در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۳ توسط فیلا به عنوان بهترین کشتی گیر سال شناخته شد. در سال ۲۰۰۷، نازاریان به عنوان عضو تالار مشاهیر فیلا معرفی شد. در کل او ۱۱ مدال جهان و المپیک دارد که پرمدال ترین کشتی‌گیر بعد از کارلین و لوپز محسوب می شود.

رومن ولاسوف ،این کشتی‌گیر سرشناس روسیه‌ای در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ میلادی در بازی‌های المپیک لندن و ریو در وزن ۷۴ و ۷۵ کیلو حاضر بود و توانست در دیدارهای نهایی با غلبه بر مارک مادسن دانمارکی و آرسن جولفالاکیان ارمنستانی صاحب دو مدال طلا شود و به قهرمانی برسد. او در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ اسلو توانست صاحب مدال طلا شود و در این راه محمدعلی گرایی از ایران را از پیش رو برداشت. او صاحب ۲ مدال طلای المپیک، ۳ طلای جهان و قهرمان چهار دوره مسابقات قهرمانی کشتی اروپاست.

او دو بار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ قهرمان المپیک و سه بار قهرمان جهان شده است. حمزه یرلی کایا، اولین کشتی‌گیر ترکیه‌ای است که هشت بار قهرمان اروپا شده است. زندگی شخصی او هم در این سال‌ها، حواشی زیادی داشته است. مثلا در دسامبر ۲۰۲۰، یک دادگاه ترکیه حکم داد که دیپلم دبیرستان یرلی کایا جعلی است که جنجال زیادی ایجاد کرد ،زیرا او در آن زمان معاون رئیس حزب عدالت و توسعه بود.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=45936

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.