تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
8

ابر باران زا چرا خاکستری و تیره می شوند؟

  • کد خبر : 45351
  • 30 فروردین 1403 - 14:20
ابر باران زا چرا خاکستری و تیره می شوند؟
ابر تیر باران زا است. شاید تا به حال بارها به این سوال فکر کرده باشید که چرا ابرهای باران زا تیره هستند؟ آیا ابرها رنگ های متختلفی دارند؟ برای دانستن این مطالب با ما همراه باشید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: شاید تا به حال بارها به این سوال فکر کرده باشید که چرا ابرهای باران زا تیره هستند، هرگاه ابرهای تیره رنگ در آسمان مشاهده شود پی میبریم که احتمال بارش باران وجود دارد اما دلیل آن چیست؟

به گزارش مجله خبری «صبح من»، ابرها به خوبی می‌توانند نورهای مختلف را پراکنده کنند، به همین خاطر در بیشتر موارد روشن و سفید دیده می‌شوند. ولی گاهی ابرهای آسمان تیره تر از همیشه دیده شوند که در چنین مواردی ممکن است بارندگی نیز رخ دهد.

ابرها در ارتفاعات مختلف آسمان مشاهده می‌شوند و این ارتفاع در رنگ آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. هر گاه نور کمتری از جسم عبور کند تیره دیده می‌شود. در مورد ابرهای تیره نیز این موضوع صدق می‌کند. باید بدانید که ابرهای تیره نسبت به ابرهای روشن نور کمتری را از خود عبور می دهند بنابراین شما آنها را تیره‌تر می‌بینید.

ابرهای بزرگ‌تر در ارتفاع بالاتری نسبت به سایر ابرها قرار می‌گیرند. نور خورشید از بین ابرها برای رسیدن به سطح زمین عبور می کند. هر چقدر از یک ابر نور کمتری عبور کند، رنگ آن تیره تر دیده خواهد شد. در واقعیت آن ابر، خود رنگ تیره‌ای ندارد بلکه به دلیل افزایش ضخامت تیره رنگ می‌شود.

لازم به ذکر است که ابر تیره در آسمان وجود ندارد بلکه این شما هستید که به دلیل افزایش ارتفاع ابر از سطح زمین و ضخامتی که دارد آن را تیره می‌بیند. ابرها مانند یکدیگر هستند و از نظر رنگ تفاوتی ندارند.

ضخامت ابرهای تیره نسبت به سایر ابرهای موجود در آسمان بیشتر است. همین ضخامت موجب تیره‌تر دیده شدن ابرهای باران زا می‌شود. در داخل ابرهای باران زا قطرات زیاد باران و یا حتی برف جمع شده است که باعث ضخیم‌تر و تیره‌تر شدن آن‌ها خواهد شد.

نور از رنگ‌های متنوعی تشکیل شده است. چشم انسان تنها برخی از رنگ‌های نور را می‌تواند تشخیص دهد. ابرهای معمولی به خوبی نورهای مختلف را از خود عبور می‌دهند بنابراین شما آنها را روشن خواهید دید.

ولی زمانی که قطرات آب در درون ابری جمع می‌شود آنگاه ذرات مختلف نور توانایی عبور از آن ابر را نخواهند داشت به همین خاطر شما آن ابر را تیره تر از سایر ابرها خواهید دید. هرچقدر میزان قطرات آب موجود در یک ابر بیشتر باشد آنگاه رنگ آن ابر نیز تیره‌تر خواهد شد زیرا در چنین مواقع فضای کمتری برای عبور نور از ابر وجود دارد.

احتمال بارش باران از ابرهای سفید و روشن بسیار کمتر است. ابرهای تیره در اغلب موارد موجب بارش باران می‌شوند. گاه در برخی از محیط‌ها ابرهای روشن و ابرهای تیره در کنار یکدیگر دیده می‌شوند. بعد از مدتی تنها از قسمتی که دارای ابرهای تیره است بارندگی رخ می دهد. کمی جلوتر که دیگر اثری از ابر تیره نیست هوا مساعد است و خبری از بارندگی نیز نیست.

قسمت میانی ابر نسبت به نواحی کناری آن رنگ تیره تری دارد. در قسمت میانی ابر ذرات آب بیشتری در کنار یکدیگر جمع شده است. بنابراین نور از نواحی کنار عبور خواهد کرد ولی از قسمت میانی ابر توانایی عبور ندارد. بعد از بارندگی و کاهش تعداد قطرات آب موجود در ابر رنگ ابر و آسمان کم کم روشن تر دیده خواهد شد. در چنین مواقعی به اصطلاح می‌توان گفت که هوا صاف شده است و دیگر اثری از ابرهای سیاه و باران زا وجود ندارد.

بسیاری از افراد گمان می کنند که رنگ ابرهای باران زا تیره است. اما باید بدانید که هیچ ابر تیره رنگی وجود ندارد و همه ابرها رنگ های مشابه ای دارند. اگر میزان نور عبوری از ابر تغییر کند آنگاه شما نیز آن ابر را تیره خواهید دید.

هنگامی که قطرات ریز آب کنار هم جمع شوند آنگاه احتمال بارش باران وجود دارد. ابرها از کنار هم قرار گرفتن تعداد بی شماری قطره آب به وجود می‌آیند. هرگاه قطرهای موجود در ابر به یک وزن مشخصی برسد آنگاه بارندگی رخ خواهد داد. در غیر این صورت قطرات آب تا زمان رسیدن به سطح زمین تبخیر خواهند شد و ما آنها را احساس نخواهیم کرد.

ابرها انواع مختلفی دارند و آنها را با توجه به نوع شکل و ارتفاعی که دارند طبقه بندی می کنند. تشخیص این ابرها از یکدیگر گاه بسیار دشوار و عملاً امکان ناپذیر است. تمامی این ابرها در هنگام بارش باران شاید تیره تر دیده شوند. حضور هر یک از ابرها در آسمان نشان دهنده یک وضع آب و هوای خاص است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=45351

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.