تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
1

ورم در نقاط مختلف بدن چه هشداری را صادر می‌کند؟

  • کد خبر : 45305
  • 29 فروردین 1403 - 13:40
ورم در نقاط مختلف بدن چه هشداری را صادر می‌کند؟
پف کردن چشم، دست، پا یا صورت می‌تواند هشداری درباره به هم خوردن تعادل هورمونی یا اختلالات قلبی و کبدی باشد که باید جدی گرفته شوند...

«صبح من» با سلامت: بسیاری از ما گهگاه پف و ورم در قسمت‌های مختلف بدن را تجربه می‌کنیم که اغلب دلایلی مانند احتباس موقت آب یا صدمات جزئی دارد. با این حال، اگر این پف و ورم مکرر باشد، می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلی پنهانی باشد که باید به آن رسیدگی شود.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، پف و ورم مداوم ممکن است نشانه برهم خوردن تعادل سیستم‌های بدنی باشد، مثل نوسانات هورمونی، مشکلات مزمن همچون اختلالات قلبی یا کبدی یا حتی عوارض برخی داروها. در ادامه می‌خواهیم ببینیم پف و ورم در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد.

مصرف زیاد نمک: زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند باعث شود بدن در خود آب ذخیره کند، امری که باعث پف و ورم می‌شود. این اتفاق بعد از خوردن یک غذای پرنمک، به ویژه در زمان صبح امری رایج است. احتمال پف کردن پوست دور چشم‌ها بیشتر است. بدن به مرور زمان خود را از این آب اضافی خلاص می‌کند و پف و ورم را کاهش می‌دهد، چیزی که معمولاً در عرض چند ساعت رخ می دهد.

کمبود خواب: نداشتن خواب کافی هم می‌تواند باعث پف زیر چشم‌ها شود و همین طور افتادگی پلک‌ها، قرمزی چشم‌ها و سیاهی زیر چشم. دیگر نشانه‌های کمبود خواب عبارتند از رنگ پریدگی پوست و افتادگی فرم دهان.

آلرژی: داشتن آلرژی می‌تواند باعث تجمع مایعات درون سینوس‌ها و دور چشم‌ها و درنتیجه، پف زیر چشم شود.

عفونت چشمی: بروز عفونت در چشم‌ها یا پلک‌ها می‌تواند باعث پف زیر چشم شود. عفونت اغلب از یک چشم آغاز می شود اما می تواند به سرعت به چشم دیگر گسترش پیدا کند.

بیماری گریوز: این بیماری که به عنوان تیروئید چشمی هم شناخته می شود، می تواند باعث تغییراتی در بافت دور چشم شود، امری که منجر به پف زیر چشم می‌شود.

کم‌کاری تیروئید: این مشکل زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید برای بدن تولید نمی‌کند.

سندروم شوگرن: این یک بیماری مزمن است که در آن دستگاه ایمنی بدن به غدد بزاقی و اشکی حمله می‌کند. این سندروم می‌تواند باعث ورم کردن گونه‌ها شود که دلیل آن ملتهب شدن غدد بزاقی است.

سنگ غدد بزاقی: این سنگ‌ها در حقیقت رسوبات سفت شده کلسیم هستند که درون غدد بزاقی شکل می‌گیرند. بیشتر، افراد ۳۰ تا ۶۰ سال دچار این مشکل می‌شوند و این سنگ‌ها در میان مردان رایج ترند.

مصرف زیاد نمک: خوردن غذای پرنمک می‌تواند باعث ورم دست‌ها هم شود چون نمک باعث می‌شود سلول‌ها در خود آب ذخیره کنند، امری که منجر به ورم می‌شود.

اختلالات کلیوی: کلیه‌ها معمولاً مایعات اضافه بدن را فیلتر می‌کنند، اما اگر به درستی کار نکنند، این مایعات می‌تواند انباشته و باعث ورم شود.

آرتریت: یا همان التهاب مفاصل می‌تواند باعث ورم و خشکی مفصل‌ها، به ویژه در دست‌ها شود.

مشکلات عروقی: گاهی بروز مشکلی در عروق خونی می‌تواند باعث ورم دست‌ها شود.

مشکلات قلبی: نارسایی قلبی یکی از دلایل شایع ورم پاها و مچ پاهاست. وقتی قلب نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، مایعات انباشته و باعث ورم می‌شوند، چیزی که در پزشکی به آن «اِدم» گفته می‌شود. افراد مبتلا به مشکلات قلبی اغلب به ورم پا یا مچ پا دچارند.

بیماری کبدی: یک دلیل دیگر ورم پاها کبد است. کبد پروتئینی به نام آلبومین تولید می‌کند که مانع از نشت مایعات از درون عروق خونی می‌شود. اما اگر کبد دچار بیماری شود، دیگر به اندازه کافی آلبومین تولید نمی‌کند، به همین دلیل مایعات درون پاها و مچ پاها جمع می‌شود.

اختلالات کلیوی: بیماری کلیوی به این دلیل مشکل‌ساز است که کلیه‌ها سطح آب و نمک در بدن را کنترل می‌کنند. کلیه‌ها در صورت صدمه دیدن دیگر قادر به پاک‌سازی خون یا خلاص شدن از مایعات اضافه نخواهند بود، امری که باعث ورم پاها و مچ پاها می‌شود.

لخته شدن خون: لختگی خون در پاها می‌تواند باعث ورم پاها و مچ پاها شود. این اتفاق در یکی از پاها رخ می‌دهد.

ناگفته نماند تمامی این علایم صرفاً هشدارهایی برای مراجعه به پزشک هستند و تشخیص قطعی به عهده متخصص است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=45305

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.