تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
1
قسمت دوم

گنج های ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو

  • کد خبر : 43921
  • 18 فروردین 1403 - 15:00
گنج های ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو
گرچه این آثار تاریخی و طبیعی در خاک ایران و متعلق به ایران باقی می مانند ولی حفاظت از آنها دیگر فقط یک مسئله ملی نیست و تمامی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی در قبال آن مسئولند.

«صبح من» با گردشگری: در چند هفته اخیر خبر مسرت بخشی منتشر شد و آن هم اضافه شدن نام یک مکان طبیعی ایرانی به فهرست میراث جهانی بود؛ بدین ترتیب با ثبت دشت لوت، فهرست میراث تاریخی و طبیعی ایران به ۲۱ مورد رسید و از نظر تعداد سایت های (بناهای تاریخی و مکان طبیعی) ثبت جهانی شده، ایران در رتبه ۱۱ جهان ایستاد.

به گزارش مجله خبری صبح من، همانطور که در گزارش قبل آوردیم این بدان معنا است که گرچه این آثار تاریخی و طبیعی در خاک ایران و متعلق به ایران باقی می مانند ولی حفاظت از آنها دیگر فقط یک مسئله ملی نیست و تمامی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی در قبال آن مسئولند. در ادامه این گزارش به بررسی ۱۰ اثر دیگر تاریخی که در میراث جهانی ثبت شده است خواهیم پرداخت.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از دیدنی ترین نقاط اردبیل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است که علاوه بر وی، شاه اسماعیل اول و همسر شاه اسماعیل و بسیاری از صاحب منصبان عصر صفوی در این آرامگاه به خاک سپرده شده اند.

باغ های ایرانی

باغ های ایرانی پاسارگاد، ارم شیراز، چهل ستون اصفهان، فین کاشان، عباس آباد بهشهر، باغ شازده ماهان، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز، اکبریه بیرجند نشان از شیوع هنر معماری ایرانی در سراسر پهنه این خاک دارند. هنوز که هنوز است به سراغ هر کدام که برویم چیزی جز آرامش در برمان نمی گیرد.

مسجد جامع اصفهان

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین بناهای تاریخی و مذهبی و اسلامی کشور، مسجد جامع اصفهان است. گنبدها و ایوان ها و شبستان های این مسجد در طی قرون مختلف سیر هنر معماری را به تصویر می کشد.

برج گنبد قابوس

در میانه آستان گلستان، بنایی تاریخی با قدمتی نزدیک به یک هزاره در دل شهر گنبد سر بر آورده که به آن گنبد قابوس می گویند و آن را با ارتفاع ۷۲ متر (با احتساب پی)، بلندترین برج تمام آجری جهان می خوانند.

کاخ گلستان

کاخی دل خوش کرده در میانه تهران امروزی که از آغامحمدخان قاجار تا احمد شاه قاجار، هفت پادشاه را به چشمان تاریخی خود دیده است. این کاخ را به دوران زندیه نسبت می دهند هر چند که بیشتر آثاری که امروزه در آن به چشم می خورد از عهد قاجاریه است. کاخ گلستان را می توان آبروی تهران دانست، چرا که هویت تاریخی پایتخت را در دل خود خلاصه کرده است.

شهر سوخته

در شمال استان سیستان و بلوچستان، درست در جایی که فکرش را نمی کنی به جایی قدم می گذاری که پنج هزار سال پیش، مدرن ترین شهر جهان بوده است. پویانمایی نقش بسته بر دیواره های یک سفال و چشم مصنوعی که در این شهر کشف شده، همه و همه نشان از شهری دارد که مردمانش روزگاری بر جهان آقایی می کردند. از آن ابهت جز تل خاکی با هزاران هزار تکه سفال شکسته و خرد شده چیزی باقی نمانده است. با این حال پیشنهاد می کنم به شهر سوخته بروید. آنجا در میان ویرانی ها حشمتی می بینید که در آبادانی های امروز نمی بینید.
میمند

روستایی از توابع شهر بابک کرمان که مردمانش در میان خانه هایی سنگی و دست کندهایی با قدمت چندین هزار ساله زندگی می کنند. میمند به خوبی حفظ شده است و یک شب خواب درون این دست کندها، حس سفر در زمان را به هر گردشگری القا می کند.

شوش

می گویند ساکنان این شهر در حدود هار هزار سال پیش از میلاد، یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های جهان را پایه گذاری کردند. از این شهر باستانی استان خوزستان، سفالینه هایی به دست آمده که با قدمتی ۳۵۰۰ ساله، بیانگر دوره ای پیشرفته از طرح های هندسی است.

 نکته اینجاست که پادشاهی عیلامی ها، ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد به پایتختی شوش بنیان گذاشته شد؛ چیزی در حدود ۱۵۰۰ سال پس از تشکیل این شهر!

قنات های ایرانی

یازده قنات ایرانی که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند. قنات قصبه گناباد، قنات بلده فردوس، قنات های حسن آباد مهریز و زارچ یزد، قنات ابراهیم آباد اراک، قنات مزد آباد میمه و قنات وزوان در بخش میمه اصفهان.

 قنات دو طبقه اردستان، قنات جوپار، قنات اکبرآباد و قنات قاسم آباد بروات در کرمان، یازده قناتی هستند که نشان از نفوذ این صنعت باستانی در سراسر پهنه ایران قدیم دارند.

دانستنی هایی درباره آب انبار و معرفی بزرگترین آب انبارهای ایران

لوت

دشت لوت یا بیابان لوت، یکی از گرم ترین نقاط کره زمین با ثبت دمای رکوردی ۷۰ درجه سلسیوس، بیست و ششمین بیابان وسیع جهان با وسعتی در حدود ۵۲ هزار کیلومتر مربع است. لوت در لغت به معنای برهنه و فاقد هر چیز است که این برهنگی از هر سازه بشری و آلودگی، آن را به یکی از دست نخورده ترین مکان های جهان بدل کرده است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43921

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.