تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

درمان پیرچشمی با طب سنتی

  • کد خبر : 43751
  • 16 فروردین 1403 - 15:00
درمان پیرچشمی با طب سنتی
امروزه با توجه به ازدیاد استفاده از ابزارهای فن آوری مانند؛ رایانه ها و تلفن های هوشمند برای ساعت ها و مدت طولانی، سوءتغذیه، خستگی و بیدار ماندن زیاد است و درمان و تقویت بینایی اغلب با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی انجام می گیرد، که بسیاری از افراد ترجیح نمی دهند و برخی ممکن است عمل لیزیک انجام دهند. با این حال، برخی افراد تمایل دارند از طریق درمان های طبیعی بینایی خود را تقویت کنند.

«صبح من» با پزشکی: بسیاری از افراد دراثر بالا رفتن سن انعطاف پذیری و قابلیت تطابق‌ پذیری عدسی برای فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک کاهش می‌یابد در نتیجه  فرد اجسام نزدیک را به صورت واضح نمی بیند و قدرت تمرکز خود بر روی اشیاء را از دست می‌دهد ، به این اختلال پیر چشمی می گویند. پیرچشمی یکی از مشکلات بینایی است که معمولاً بعد از سن ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. به‌طوری‌که تا سن ۶۵ سالگی به اوج خود می‌رسد.

به گزارش مجله خبری صبح من، یکی از متخصصان طب ایرانی مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی را دلیل عدم تعادل مزاج افراد و اختلالاتی از جمله پیر چشمی می‌شود؛ دانست. وی همچینین اظهار داشت: سرمه بهترین دارو برای درمان پیرچشمی است که بهتر است هر شب سورمه چهار مغز در چشم کشیده شود. در این مقاله به بررسی علل پیرچشمی و راه های درمان این بیماری به وسیله ی طب سنتی ایرانی پرداخته خواهد شد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

امروزه با توجه به ازدیاد استفاده از ابزارهای فن آوری مانند؛ رایانه ها و تلفن های هوشمند برای ساعت ها و مدت طولانی، سوءتغذیه، خستگی و بیدار ماندن زیاد است و درمان و تقویت بینایی اغلب با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی انجام می گیرد، که بسیاری از افراد ترجیح نمی دهند و برخی ممکن است عمل لیزیک انجام دهند. با این حال، برخی افراد تمایل دارند از طریق درمان های طبیعی بینایی خود را تقویت کنند.

علائم پیر چشمی کدامند؟

۱- تاری دید در نقطه نرمال.

۲- سرگیجه داشتن هنگام مطالعه کردن.

۳- نیاز به دور نگه اشتن ابزار مطالعه از چشم برای وضوح دید.

۴- دشواری در نخ کردن سوزن یا کارهایی با این سطح از ظرافت.

۵- دیدن چشمک های نور یا هاله های سیاه رنگ اطراف چراغ ها

۶- احساس کم بودن نور محیط و نیاز به نور بیشتر برای مطالع و…

۷- احساس سردرد بی علیت، ختگی و خواب آلودگی پس از اندکی کار یا مطالعه

۸- از بین رفتن یا کاهش شدید بینایی کی از چشم ها بدون بروز هیچ گونه درد یا تاری دید و…

۹- تغییر ناگهانی در سطح بینایی. (حتی ممکن است بینایی فرد به طور ناگهانی زیاد شود.)

۱۰- مشکل در خواندن متن کتاب، روزنامه و… و دشواری در هنگام نوشتن متون به ویژه وقتی میزان نور محیط کمی کاهش پیدا کند.

معمولا افرادی که به صورت روزمره با کتاب و کامپیوتر یا وسایل خیاطی و… سر و کار دارند، زودتر متوجه تغییر در سطح بینایی خود و ابتلا به پیرچشمی می شوند. اما افراد دیگر ممکن است حتی سالها بعد از ابتلا به پیرچشمی از بیماری خود آگاهی نداشته باشند. ضعف و تغییر بینایی در اثر پیرچشمی معمولا با استفاده از عینک برطرف خواهد شد. اما همین استفاده از عینک ممکن است برای برخی گروه های شغلی ضرورت چندانی نداشته باشد و برای برخی دیگر واجب و ضروری باشد.

 انواع پیر چشمی

بیماری پیر چشمی انواع مختلفی دارد که قصد داریم در ادامه به بررسی تک‌تک آن‌ها بپردازیم تا متوجه شوید بهترین گیاهان دارویی برای درمان پیر چشمی چگونه عمل می‌کند.

پیر چشمی اولیه

اولین مرحله از بروز بیماری در اینجا رقم می‌خورد که فرد ممکن است در خواندن حروف ریز دچار مشکل شود.

پیرچشمی عملکردی

زمانی که احساس کنید در نزدیک بینی با مشکلات بیشتری درگیر هستید، وارد این مرحله از بیماری شده‌اید.

پیرچشمی مطلق

در این مرحله دیگر توان تمرکز و فکوس بر روی‌ اشیاء نزدیک را نخواهید داشت.

پیرچشمی زودرس

اگر شما تا قبل از ۴۰ سالگی به این بیماری مبتلا شوید، دچار پیرچشمی زودرس شده‌اید.

پیرچشمی شبانه

هنگام بروز این نوع از بیماری، در نور کم نمی‌توانید بر روی‌ اشیاء تمرکز کافی داشته باشید.

 راه های پیشگیری از پیرچشمی با طب سنتی

۱- مصرف عرق رازیانه

متخصصان طب سنتی برا این اعتقادند که مصرف عرق رازیانه برای افزایش بینایی بسیار مؤثر است. یکی از بهترین راهکار‌های درمان پیرچشمی با مصرف دارو‌های گیاهی استفاده از عرق رازیانه است. ترکیب عرق رازیانه با خطمی نیز بسیار مفید است و ترکیب این دو را بعنوان قطره چشم روزانه سه مرتبه استفاده کنید. توجه کنید که قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید.

۲- استفاده از سیب

اگر سن شما بالا رفته است و دچار پیرچشمی شده‌اید، برای درمان پیرچشمی و افزایش نور چشم می‌توانید از معجزه سیب استفاده کنید.

برای درمان کافی است تا یک عدد سیب سرخ و یا سه عدد سیب گلاب را پوست کنده و رنده کنید. سپس مقدار دو قاشق غذاخوری عرق بیدمشک، دو قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی، زعفران و دو قاشق غذاخوری عرق رازیانه را به آن اضافه کنید. سپس این معجون خوش‌طعم را نوش جان کنید.

 3- استفاده از سرمه

به گفته متخصصان طب سنتی سرمه بهترین دارو برای درمان پیرچشمی است که بهتر است هر شب سورمه چهار مغز در چشم کشیده شود. از بین ترکیبات سرمه ساده‌ترین و دسترس ترین سرمه، سرمه چهار مغز است.

همچنین ترکیبات سرمه شامل: پسته، بادام، فندق و مغز قلم گاو می تواند باشد. دوده‏ای که از این چهار مغز گرفته می‏شود یکی از بهترین سرمه‏ های چشم است.

مغز قلم گاو گرمی و التهاب سه مغز دیگر را به اعتدال می‏رساند؛ غلبه مزاج خشک بر عضلات چشم بدترین علل و اسباب پیر چشمی است، از همین روچشم‏ها حتی بیشتر از مفاصل یک بیمار مبتلا به آرتروز به روغن کاری نیاز دارند.

(بهترین سرمه سنگ است سرمه ای که خودتان می توانید درست کنید سرمه بادام است: یک سوزن را در داخل بادام کرده و بسوزانید دودش را زیر نعلبکی جمع کنید می شود سرمه و می توانید در داخل سرمه دان بریزید.) می توانید شب به چشم بکشید.

 ۴- درمان پیرچشمی با مصرف زعفران

در میان خواص بی نظیر زعفران، تقویت چشم نیز وجود دارد. استفاده از زعفران در غذاها یا مصرف چای و دمنوش حاوی زعفران به بهبود بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی کمک می کند.

زعفران ازجمله گیاهانی است که برای تقویت دید چشم بسیار مفید است. به همین دلیل پزشکان طب سنتی معتقدند که برای درمان پیرچشمی زعفران می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

 5- مقابله با پیری چشمی با مصرف هویج

حتماً از خاصیت هویچ در تقویت بینایی مطلع هستید. اگرمی خواهید قدرت دید چشمانتان افزایش پیدا کند خوردن روزانه هویچ را فراموش نکنید. مواد موجود در هویچ خدمت بزرگی به سلول‌های شبکیه چشم می‌کند.

در هویج مقدار بالایی بتا کاروتن وجود دارد. این آنتی‌اکسیدان قوی، ضامن قدرت دید بالای شبانه است. علاوه بر این به پیشگیری از ابتلا به آب مروارید و پیری چشم هم کمک می‌کند. در بیماری پیری چشم بخش کوچکی از شبکیه چشم آسیب می‌بیند و باعث از بین رفتن تدریجی بینایی مرکزی می‌شود.

مصرف سه یا چهار مرتبه هویج در طول هفته برای تأمین نیاز‌های چشم کافی است. البته اگر بدنتان دچار کمبود این آنتی‌اکسیدان باشد لازم است که مصرفتان را افزایش دهید.»

 ۶- مصرف زردچوبه

ردپای زردچوبه را می توان در تمام نسخه های طب سنتی یافت. زردچوبه در کنار همه خواص و فواید بی نظیرش، به بهبود و درمان پیرچشمی نیز کمک می کند. خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه از اکسید شدن عدسی ها جلوگیری کرده و در بهبود بیماری های چشمی بسیار موثر است.

در حقیقت استفاده از زردچوبه مانع از اکسید شدن عدسی‌های چشم می‌شود. علاوه بر این خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه در درمان بیماری‌های چشم بسیار مؤثر است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43751

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.