تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

آیا درمان قطعی برای کرونا وجود دارد؟

  • کد خبر : 43815
  • 16 فروردین 1403 - 11:00
آیا درمان قطعی برای کرونا وجود دارد؟
بیماری کرونا برای همه آشنا و تا حدودی دلهره‌آور است. هرچند از هولناکی اولیه‌ی این بیماری کاسته شده است اما هنوز ترس از این بیماری وجود دارد اما آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

«صبح من» با مطالب پزشکی: بیماری کرونا برای همه آشنا و تا حدودی دلهره‌آور است. هرچند از هولناکی اولیه‌ی این بیماری کاسته شده است اما هنوز ترس از این بیماری وجود دارد.

مجله‌ی خبری «صبح من» در ادامه‌ی مرور نکات پزشکی جامعه‌نگر، به گفتگو با دکتر سیدمجتبی نکوقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص داخلی درباره‌ی کرونا پرداخته است.

به گفته‌ی دکتر نکوقدم، بیماری کرونا همچنان در جامعه به صورت اندمیک وجود دارد و سویه‌های جدید آن می‌تواند باعث بالا رفتن آمار مرگ و میر در برخی از نقاط شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به تعریف بیماری کرونا، علایم و درمان آن پرداخت و گفت: ویروس کرونا یک ویروس تاجدار است. همان‌گونه که اطلاع دارید، کرون به معنی تاج است و از آنجایی که ویروس کرونا در ساختار خود یک مولکول پروتئین در سطح PH دارند که شبیه به تاج است به آن‌ها ویروس کرونا می‌گویند.

دکتر نکوقدم افزود: کرونا ویروسی است که از بدو تشکیل جوامع انسانی، عامل سرماخوردگی‌های معمولی در افراد جامعه بوده است. اما رفته رفته این ویروس‌ها جهش‌های گوناگونی پیدا کردند و سویه‌های مختلفی در آن‌ها ایجاد شد. یک دسته از این ویروس‌ها، این توانایی را پیدا کردند که علاوه بر سیستم تنفسی فوقانی مانند حلق، لوزه‌ها، بینی و سینوس‌ها، به راه‌های تنفسی تحتانی مانند ریه‌ها نفوذ پیدا کنند و باعث ایجاد حالتی به نام «کلومونی ویروسی» شوند و این همان حالت هولناکی است که می‌تواند منجر به مرگ و میر در افراد مبتلا به کرونا شود.

این متخصص داخلی با بیان آنکه علایم کرونا هیچ تفاوتی با سرماخوردگی معمولی ندارد، افزود: این علایم شامل بدن درد، آب ریزش بینی، ضعف، بی‌حالی، کوفتگی و خستگی است با این تفاوت که در بیمارانی که بافت ریوی آنها درگیر می‌شود، علایم پیشرفت کرده و به شکل کاهش اکسیژن خون، تب‌های بالا، تنگی نفس بسیار شدید و درد قفسه سینه بروز می‌کند و این موارد، علائم خطر به شمار می‌رود.

دکتر نکوقدم تأکید کرد: هر بیماری که دچار سرماخوردگی می‌شود اگر دچار هر یک از علایم درد سینه، تنگی نفس، خلط خونی، کاهش اکسیژن خون شد، سریعا به پزشک برای بررسی تکمیلی مراجعه کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی درمان کرونا گفت: متأسفانه در هیچ یک از کشورهای دنیا درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد و درمان‌ها بیشتر معطوف به رفع علایم بیماری و اقدامات محافظه‌کارانه است.

این متخصص داخلی در پایان بهترین روش پیشگیری از بیماری کرونا را مراعات بهداشت فردی، استفاده از ماسک و عدم حضور در کانون‌هایی که افراد بیمار در آن حضور دارند، دانست.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43815

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.