تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
5

جلوگیری از آسیب به موتور خودرو با ترفندهای ساده

  • کد خبر : 43638
  • 15 فروردین 1403 - 15:40
جلوگیری از آسیب به موتور خودرو با ترفندهای ساده
شما هم ممکن است مانند خیلی‌ها ندانید چرا ماشین‌تان آسیب دیده یا بعد از گذشت چند مدت خودروی شما دیگر کارایی سابق را نداشته باشد در ادامه این مقاله شما را با  مواردی آشنا خواهیم کرد که رعایت آنها به شما در جلوگیری از آسیب به موتور خودرویتان کمک می‌کند.

«صبح من» با خودرو: شما هم ممکن است مانند خیلی‌ها ندانید چرا ماشین‌تان آسیب دیده یا بعد از گذشت چند مدت خودروی شما دیگر کارایی سابق را نداشته باشد در ادامه این مقاله شما را با  مواردی آشنا خواهیم کرد که رعایت آنها به شما در جلوگیری از آسیب به موتور خودرویتان کمک می‌کند. با مجله خبری صبح من، همراه باشید.

با رعایت این ۱۱ مورد از آسیب دیدن ماشین‌تان جلوگیری کنید

۱. فشار ندادن پدال ترمز روی دست‌انداز‌ها

هرگز در زمان عبور از روی دست‌انداز ترمز نگیرید اگر شما هم در هنگام عبور از روی دست‌انداز پدال ترمز را فشار می‌دهید باعث می‌شود که فشار زیادی به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز خودرو وارد شود.

به این منظور برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، درست از روی دست‌اندازها عبور کرده و کافیست که قبل از رسیدن به دست‌اندازها سرعت خود را کاهش دهید.

۲. نکشیدن ترمز دستی بدون فشردن کلید آن

اگر ترمز دستی خودرو را بدون فشردن کلید آن بکشید بالا، باعث خرابی چرخ دنده‌های ترمز دستی و فشار زیادی به سیم ترمز وارد می‌شود.

۳. تعویض کردن به موقع روغن گیربکس خودرو

روغن گیربکس یا روغن واسکازین همانند سایر روغن‌های خودرو بسیار مهم است که بایستی آن را به موقع تعویض کنید تا گیربکس شما روانتر کار کرده و سلامت گیربکس حفظ شود. تعویض روغن واسکازین هم به مقدار کیلومتر و به نوع روغن، گیربکس خودرو و همچنین وضعیت کارکرد آن بستگی دارد.

۴. تعویض کردن فیلتر روغن به صورت یک‌بار در میان

اگر شما هم فیلتر روغن را یک مرتبه در میان تعویض نمی‌کنید و بدتر از این، از روغن نامرغوب استفاده می‌کنید. این افراد باید بدانند که فرآیند تصفیه به درستی انجام نمی‌شود و و ممکن است به موتور آسیب جدی وارد کند. به صورتی که بعد از آسیب دیدن می‌گویید کاش فیلتر روغن را تعویض و از روغن مرغوب استفاده می‌کردیم.

۵. گرم نکردن ماشین به صورت درجا

روشن گذاشتن ماشین برای گرم کردن آن هم به صورت درجا و یه مدت طولانی به موتور آسیب زیادی می‌زند. به دلیل  اینکه با درجا کار کردن ماشین باعث گرم بیش از حد اگزوز شده و گرمای اگزوز به موتور انتقال می‌یابد و در روز‌های سرد بهتر است که خودرو به مدت یک دقیقه درجا کار کند و پس از آن چند کیلومتر با سرعت پایین حرکت کنید تا خودرو گرم شود.

۶. روشن کردن کولر به جای پایین آوردن شیشه خودرو در اتوبان

در یک مجله Auto Crose که در انگلستان منتشر شده است این موضوع را به خوبی نشان داد که اگر یک راننده در هنگام رانندگی در اتوبان کولر خودروی خود را بر روی درجه یک فن روشن کند، مصرف سوخت این خودرو از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز کرده است، کمتر است.

۷. توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک با خلاص کردن دنده

اگر شما هم در پشت چراغ قرمز یا ترافیک دنده را خلاص نمی‌کنید و پدال کلاچ را می‌فشارید باعث می‌شود که فشار زیادی به دوشاخه کلاچ و گیربکس وارد می‌شود.

۸. فشارندادن همزمان پدال ترمز و کلاچ برای توقف خودرو

اگر برای توقف کردن خودرو همزمان پدال ترمز و کلاچ را فشار می‌دهید، باعث افزایش مسیر توقف ترمز شده؛ زیرا اگر شما کلاچ را درگیر نگه دارید باعث می‌شود که از ترمز موتور هم استفاده شود و ماشین زودتر متوقف شود و اگر ماشین به لرزش افتاد پدال کلاچ را فشار دهید.

۹. در لاین سرعت حرکت کردن با سرعت بالا و بالعکس

یکی دیگر از موارد خطای رانندگی حرکت با سرعت بسیار پایین در لاین سرعت می‌باشد یا اینکه با سرعت بالا در لاین کناری حرکت کنید، چنین موارد باعث افزایش احتمال تصادف خواهد شد.

۱۰. استفاده نکردن از آب شهری برای رادیاتور

اگر شما هم برای رادیاتور از آب شهری استفاده می‌کنید، باعث می‌شود تا در رادیاتور، واتر پمپ و موتور رسوبات فراوانی ایجاد شود که در نهایت منجر به سوختن واشر سرسیلندر می‌شود.

از این رو پیشنهاد می‌شود که ابتدا آب شهری را بجوشانید و بگذارید خنک شود سپس مجدد بجوشانید و حتما ملاحظه کنید که در هنگام انتقال آب به رادیاتور رسوباتی که در کف ظرف جمع شده است وارد رادیاتور نشود و راه‌حل ساده‌تر این است که از آب تصفیه شده یا آماده استفاده کنید.

۱۱. استفاده نکردن از آب لوله‌کشی در منبع شیشه‌شور خودرو

هرگز برای منبع شیشه‌شور از آب شهری استفاده نکنید که همانند خطای رانندگی قبل باعث رسوب گرفتن منبع، شیلنگ‌ها، نازل و پمپ می‌شود. شما می‌توانید همانند بند قبلی آب را جوشانده یا آب آماده بریزید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=43638

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.