تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
15

آموزش بافت شبه قالی بر روی گونی

  • کد خبر : 42459
  • 04 فروردین 1403 - 15:00
آموزش بافت شبه قالی بر روی گونی
گونی بافی کاری ساده است و لذت بخش و با کمی دقت و حوصله می توانید خیلی زود آن را یاد بگیرید و شروع به بافت های زیبا کنید. در ادامه این مطلب از مجله خبری صبح من، بافت شبه قالی بر روی گونی را به شما آموزش خواهیم داد.

«صبح من» با هنر در خانه: گونی بافی یا شبه قالی نوعی بافت روی گونی است که با کاموا انجام می شود. برای شما می توانید با گونی و کاموا و سوزن مخصوص (بهع عنوان وسایل مورد نیاز گونی بافی) انواع پادری ها و قالی های کوچک و زیبا برای خودتان درست کنید و حتی می توانید به عنوان یک هنر و کسب و کار خانگی برای کسب درآمد از آن استفاده کرد. گونی بافی کاری ساده است و لذت بخش و با کمی دقت و حوصله می توانید خیلی زود آن را یاد بگیرید و شروع به بافت های زیبا کنید. در ادامه این مطلب از مجله خبری صبح من، بافت شبه قالی بر روی گونی را به شما آموزش خواهیم داد.

 وسایل مورد نیاز برای گونی بافی

قیچی، گونی، کاموا، نخ و سوزن، سوزن گونی بافی، ماژیک برای کشیدن طرح، طرح اصلی، چسب آهن

(گونی را می توانید از ابزار و مصالح فروشی ها به صورت متری تهیه کنید و یا گونی آردبرنج و… را بشورید و آن را صاف کنید و بعد به تعداد مورد نیاز تا به اندازه دلخواه برسد، به هم بدوزید)

از سوزن گونی بافی دو نوع در بازار موجود است که یک مدل باید به سرنگ وصل شود و یکی آماده است (نوعی که به سرنگ وصل می شود بهتر است، معروف به سوزن جی ۱۴است.)

نکاتی درباره تهیه وسایل

  • برای گونی بافی از هر کاموایی که از سوزن رد شود می توان استفاده کرد. البته بعضی از کامواها موقع کار پرز می دهند که باعث زشتی کار می شوند و بهتر است در خرید نوع کاموا دقت کنید.
  • قبل از شروع باید کلاف را از نو بپیچید تا جهت ریش های کاموا عوض شود(برای اینکه راحت از داخل سوزن عبور کند.) و برای نخ کردن حدود ده سانت اول کاموا را ریش هایش را قیچی کنید تا راحت تر نخ شود.
  • موقع بافت، از زیر کار باید کاموا را نگه دارید.
  • سرنگ معمولی را می توان از داروخانه خرید، سوزن سرنگ را بردارید و به جای آن سوزن شبه قالی را وصل کنید. هر سایز سرنگ هم می توانید استفاده کنید و این بستگی به این دارد که در دستتان با آن راحت باشید. معمولا هرچه سرنگ کوچکتر باشد، راحت تر می توان کار کرد.

طرح روی گونی

برای آموزش شبه قالی حالا می رویم سراغ انتقال طرح روی گونی:

۱- می توانید از میز نور استفاده کنید. به این صورت که می توانید زیر میز شیشه ای چراغ بگذارید، طرح را روی میز می گذاریم و بعد گونی را روی طرح قرار می دهیم و طرح را روی گونی می کشیم.

۲- می توانید بین طرح و گونی کاربن بگذارید و از روی طرح بکشید تا روی گونی بیفتد بعد با ماژیک پر رنگ کنید.

۳- در آخر اگر میز نور و کاربن نداشتید، طرح را روی شیشه پنجره بچسبانید تا تکان نخورد، بعد گونی را بگذارید روی آن را بکشید.

نحوه نخ کردن سوزن

برای نخ کردن سوزن گونی بافی، اول سوزن معمولی را نخ می کنیم. کاموا را از انتهای نخ که گره دارد رد می کنیم، سوزن را داخل سرنگ می فرستیم تا به سوزن گونی بافی برسد، وقتی سوزن معمولی داخل سوزن گونی بافی رسید از انتهای سوزن بیرون می کشیم و از سوراخ دوم رد می کنیم. در نظر داشته باشید که نیازی به گره زدن کاموا نیست!

 نحوه بافت گونی

  • ابتدا گونی را روی هم صاف می کنیم. با سوزن لحاف دوزی دور تا دور آن را کوک می زنیم تا گونی باد نکند و موقع بافت تکون نخورد.
  • اگر طرح نیاز به دورگیری داشت انجام می دهیم، اگرنه از پایین یا وسط طرح شروع به کار می کنیم. (بهتر است از وسط شروع کنید تا اگر حین بافت، باد داخل گونی افتاد وسط کار نباشد و به مرور حین بافت خالی شود.)
  • برای بافت، سوزن را تا انتها وارد گونی می کنید. (سریع باید وارد کرد.)
  • در ادامه آرام سوزن را بیرون می کشیم. به صورتی که فقط نوک سوزن بیرون بیاید و نخ معلوم نباشد. یک مقدار سوزن را جلو می بریم و کوک بعدی را دوباره فرو می کنیم.
  • کوک ها باید نزدیک به هم باشند تا بافت منسجم شود.
  • نخ دنباله سوزن باید آزاد باشد تا راحت دوخت انجام شود، وگرنه دوخت ها شکافته می شود.
  • اگر در حین بافت شبه قالی بعضی از بافت های قبلی کشیده شد، مساله ای نیست، در انتهای کار و بعد از زدن چسب آهن می توان نخ های کشیده شده را قیچی کرد.
  • برای یک دست شدن گونی بافی سوزن را تا آخر فرو می کنیم، نباید بگذاریم نخ کشیده شود. سوزن نباید به نخ های قبلی گیر کند چون باعث کشیده شدن نخ های قبلی می شود.
  • اگر برای کار احتیاج به تعویض رنگ داشتیم، کاموا را قیچی می کنیم و رنگ مورد نظر را داخل سوزن گذاشته و مثل قبل شروع به دوخت می کنیم و احتیاجی به گره زدن نیست.

نکات آموزش بافت شبه قالی

  • در بافت شبه قالی برای برجسته شدن طرح جاهایی که می خواهیم برجسته باشد با کل سوزن می بافیم و برای بقیه کار، یک سوم سوزن را چسب می زنیم (معمولا چسب برق استفاده می شود که حین بافت کنده نشود) تا بافت مان کوتاه باشد و سوزن کمتر در گونی فرو برود. در این صورت بافت برجسته خواهد شد.
  • اگر در حین گونی بافی طرح بافته نشود یکی از مشکلات زیر وجود دارد:

۱- گونی نازک است. (در این صورت گونی را چهارلا کنید. البته بهتر است گونی عوض شود چون چهارلا ارتفاع نخ موقع دوخت کمتر می شود و حتی گونی خیلی سنگین می شود و برای کارهای بزرگ دست درد می گیرد)

۲- بافته می شود ولی بافت قبلی باز می شود: کاموا یک متر آزاد نیست و یا اینکه کاموا گره خورده است.

۳- به خاطر سوزن زدن زیاد گونی پاره شده است: قسمتی که پاره شده را چسب نواری یا چسب پهن می زنیم و یا یک تکه گونی بین کار اضافه می کنیم، یا می توان لایی چسب زد.

بعد از اتمام دوخت دور کار را به اندازه نیم سانت تا یک سانت مشخص می کنیم و بعد با هویه دور کار را می بریم. بعد پشت کار را چسب آهن می زنیم تا کار محکم شود و روی چسب آهن به نسبت جایی که استفاده می کنیم از شبه قالی ترمزگیر فرش یا موکت می توان چسباند. البته با ترمز فرش دوخت دور کار راحت تر است.

  • با زدن چسب آهن نخ ها و دوخت محکم شده و شکافته نمی شوند.
  • بعد از چسباندن ترمز و خشک شدن چسب آهن دور کار (همان نیم سانت ) دور دوزی می شود. دوردوزی را می توان با سوزن لحاف دوزی انجام داد و یا حتی می توان از نوار اریب استفاده کرد.
  • موقع دوردوزی گونی و ترمز به هم دوخته می شوند.

کارهای گونی بافی قابل شستشو هستند ولی بهتر است با لطافت شسته شود. البته بعضی ها داخل ماشین لباسشویی هم شسته اند و مشکلی پیش نیامده است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=42459

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.