تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
7

همه‌چیز درباره‌ی تیم فوتبال پیکان

  • کد خبر : 42227
  • 02 فروردین 1403 - 17:00
همه‌چیز درباره‌ی تیم فوتبال پیکان
تیم پیکان از تیم‌های قدیمی فوتبال ایران است. ارتش فیروزه آسیا از تیم‌هایست که در بیشتر ادوار لیگ برتر حضور داشته است. این تیم همیشه از تیم‌های خوب‌ لیگ برتر بوده و عملکرد خوبی به ثبت رسانده است. برای آشنایی بیشتر با تیم فوتبال پیکان، با ما همراه باشید.

«صبح من» با ورزش: «مجله خبری صبح من» در ایام نوروز ویژه‌نامه ورزشی را به منتشر می‌کند که درباره تاریخچه باشگاه‌های فوتبال کشورمان است. در دومین بخش این ویژه نامه پس از «باشگاه تراکتور» به سراغ «باشگاه پیکان» رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، باشگاه فوتبال پیکان تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در شهرتهران تاسیس شده و از باشگاه‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو است.

در سالهای قبل از سال ۱۳۴۵ که تیم شاهین تهران فعال بود، محمود خیامی مدیرعامل وقت ایران ناسیونال (نام ایران خودرو پیش از انتقلاب) یکی از هوادارهای این تیم بود که بعد از منحل شدن تیم شاهین، او تصمیم گرفت با بودجه خود این تیم را اداره کند اما بازیکنان شاهین به پرسپولیس رفتند و محمد خیامی با پیشنهاد ایجاد باشگاه را مطرح کرد و باشگاه پیکان در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد. در سال ۱۳۴۷ این تیم قهرمان لیگ منطقه‌ای ایران شد. پیکان سهمیهٔ باشگاه پرسپولیس را در سال ۱۳۴۸ خرید و به جای تیم پرسپولیس بازی کرد. پرسپولیس تمامی بازیکنانش را به مدت یک سال به پیکان قرض داد. در همان سال پیکان قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد. سرمربی پیکان در آن سال الن راجرز بود که در سال بعد از پیکان رفت و هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت.. پیکان در سال ۱۳۴۹ به دلیل اختلافات داخلی منحل شده و بیشتر بازیکنان به تیم پرسپولیس بازگشتند.

ارتش فیروزه آسیا تا سال ۱۳۷۹ وجود خارجی نداشت اما بعد از ۳۰ سال با خریدن سهام تیم بهمن این تیم دوباره به به فوتبال کشورمان بازگشت. در آن زمان اعضای تیم بهمن در پیکان ماندند اما مربیان تغییر کردند. این تیم در سال ۱۳۸۷ به شهر قزوین منتقل شد و در سال ۱۳۹۰ به دلیل مشکل مالی و نبود زیرساخت در آن شهر، به تهران بازگشت.

زمانی که پیکان در دوره اول خود در تهران بود، بازی‌هایش را در ورزشگاه خانگی خود با نام ورزشگاه ایران‌خودرو انجام می‌داد. پس از انتقال به قزوین، آنان بازی‌هایشان را در ورزشگاه شهید رجائی برگزار کردند. هم‌اکنون پس از بازگشت به تهران در ورزشگاه دستگردی تهران بازی‌هایشان را انجام می‌دهند.

بازیکنان برجسته تاریخ پیکان عبارتند از: همایون بهزادی، علی پروین، علی اصغر مدیرروستا، آرش برهانی، خسرو حیدری، محمد نوری، سیامک نعمتی، پیام نیازمند، جی‌لوید ساموئل، تاریبو وست، ابراهیم آشتیانی، حسین کلانی، ابراهیم میرزاپور، رحمان رضایی، افشین پیروانی، ژاک آلونگ‌آلونگ، رضا شاهرودی، علیرضا نیکبخت‌واحدی، ایمان مبعلی، مهرداد پولادی، شهریار مغانلو، سیاوش یزدانی، ابراهیم توره و گادوین منشا.

برجسته ترین بازیکنان خارجی تاریخ پیکان عبارتند از: تاریبو وست، ابراهیم توره، ژاک آلونگ‌آلونگ، جی‌لوید ساموئل، گادوین منشا، آرفنگ دافه، مگنو باتیستا، آرام هایراپتیان، تیتو اوکلو و شرزاد تمیروف.

مربیان برجسته تاریخ پیکان عبارتند از: آلن راجرز، محمد مایلی‌کهن، سامول داربینیان، علی‌اصغر مدیرروستا، حمید درخشان، عبدالله ویسی، فیرو کریمی، عبدالصمد مرفاوی، علیرضا مرزبان، مجید جلالی، حسین فرکی، مهدی تارتار، مجتبی حسینی، رسول خطیبی و غلامرضا عنایتی.

جام قهرمانی فوتبال ایران
۱ قهرمان (۱): ۱۳۵۹

لیگ آزادگان
۱ قهرمان (۲): ۱۳۹۱–۱۳۹۰، ۱۳۹۵–۱۳۹۴

جام شهدا
۳ مقام سوم (۱): ۱۳۹۳

جام باشگاه‌های تهران
۱ قهرمان (۱): ۱۳۴۸

گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=42227
  • نویسنده : امیرعلی شعبانی
  • منبع : ویکی‌پدیا
  • 203 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.