تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
10
قسمت هشتم

شناخت و طرز دوخت انواع یقه لباس (یقه آرشال و آمریکایی)

  • کد خبر : 41798
  • 27 اسفند 1402 - 13:40
شناخت و طرز دوخت انواع یقه لباس (یقه آرشال و آمریکایی)
یقه آرشال یکی دیگر از یقه های پایه دار به شکل هفت محسوب میشود که قسمت برگردان آن ساده و منحنی است و مانند شال در امتداد یقه هفت قرار میگیرد. یقه آمریکایی نیز مثل یقه آرشال یک برگردان یک تکه دارد اما با این تفاوت که برگردان پهن است و گوشه هایی نوک تیز دارد

«صبح من» با خیاطی: امروز با یک آموزش دیگر از سری آموزش های یقه لباس، در خدمت شما عزیزان هستیم. امیدواریم مورد پسند شما واقع شود. پس با ما همراه باشید

به گزارش مجله خبری صبح من، یقه آرشال یکی دیگر از یقه های پایه دار به شکل هفت محسوب میشود که قسمت برگردان آن ساده و منحنی است و مانند شال در امتداد یقه هفت قرار میگیرد. یقه آمریکایی نیز مثل یقه آرشال یک برگردان یک تکه دارد اما با این تفاوت که برگردان پهن است و گوشه هایی نوک تیز دارد. در این دو یقه نیز مانند یقه انگلیسی و بلیزر هرچه بلندی هفت بیشتر باشد قد بالا تنه بلندتر به نظر میرسد و هرچه برگردان یقه پهن تر باشد بالاتنه پرتر و پهن تر به نظر میرسد.

 آموزش الگوی یقه آرشال سرخود

برای یقه آرشال سرخود ابتدا ۲ سانتی متر برای جا دکمه در نظر گرفته و سپس قد یقه را به دلخواه روی آن اندازه می زنیم. از نقطه بدست آمده با استفاده از یک خط کش بلند و یا متر به صورت شیب طوری که از کنارگردن بگذرد رسم می کنیم. از کنارگردن به اندازه پشت یقه (۱۰سانت) بالا می رویم.

از نقطه بازی یقه تا کنار گردن را خط شکسته یقه می گویند.از بالا پشت یقه به صورت زاویه قایمه ۸ سانت به سمت راست می رویم

روی خط شکست یقه از نقطه بازی یقه یک سوم خط شکست را بالا رفته و خطی عمود برخط شکست (دو طرف قایمه باشد)۱۰ تا ۱۲ سانت بیرون رفته و هلال پایین یقه را رسم می کنیم.

یقه را باید درقسمت بالا طوری طراحی کنید که از کنارگردن پهنای آن بیشتر از ۸ سانت نشود و طبق الگو یقه را رسم کنید.

الگو یقه آمریکایی

برای طراحی الگو یقه آمریکایی تمام مراحل یقه آرشال راانجام داده فقط درقسمت هلال یقه بجای اینکه یقه رابه بیرون هلال کنیم هلالی رابه داخل رسم می کنیم.(طبق الگو)

آموزش الگوی یقه آرشال

برای کشیدن الگوی این نوع یقه ها ابتدا الگوی اولیه خودتان را که پروگیری شده و اشکالات آن رفع شده تهیه نمایید و مرحله به مرحله با ما پیش بیایید تا الگوی یقه کامل شود.

ابتدا به اندازه دکمه خور حدود ۲ سانت به خط وسط جلو اضافه میکنیم. پنس سرشانه را به پهلو انتقال داده و سپس روی خط سرشانه از طرف یقه حدود نیم سانت روی خط سر شانه علامت می زنیم. (به عبارتی در این مرحله گشادی گردن را زیاد میکنیم و آن را نقطه A مینامیم.)

از گودی یقه رو خط وسط جلو  باندازه ای   که می خواهیم جلو سینه باز باشد علامت می زنیم. برای بلوز ها و کت هایی که  بازی یقه آنها معمولی است بین ۱۳ تا ۱۵ سانت کافی است. اگر خواسته باشید بازی آن بیشتر باشد تا کمر هم می توانید ان را در نظر بگیرید

از نقطه  B به نقطه A خطی وصل میکنیم به آن خط شکست اولیه گفته می شود. (نقطه A سرشانه پشت و جلو و یقه در آن قسمت یهم وصل می شوند)

روی خط شکست باید لقی یقه گرفته شود برای اینکار برای یقه های کمی باز یک ساسون نیم سانتی روی خط  کشیده و نوک آن را به نوک سینه وصل میکنیم. سپس ان را می بندیم همانطور که در شکل هم دیده می شود خط شکست دارای ناهمواری هایی می شود

برای اصلاح آن و کشیدن خط شکست اصلی از داخل یقه سمت سرشانه حدود یک ونیم سانت به بیرون رفته نقطه C و از انجا خط دیگری را به نقطه B  وصل می کنیم. این خط شکست و یا خط تای یقه جایی است که ازهمانجا یقه روی لباس بر گشته و میخوابد( خط CD)

پشت یقه را باندازه نیم سانت از نقطه وصل سرشانه به یقه همانند جلو گشاد می کنیم. سپس با متر به شکل ایستاده یعنی لبه طولی متر روی گودی یقه گذاشته و میبینیم که چند سانت است. به همان اندازه از نقطه  A و C در جلو به سمت بالا خط را ادامه می دهیم نقاط  D و E بدست می آید که از انجا خطی را حدود ۸ سانت  برای پشت یقه معمولی عمود می کنیم. (خط DF)

در این قسمت شما میتوانید هر نوع طرحی از یقه  با توجه به خط شکست دوم داشته باشید که در اینجا ما یقه ارشال و یقه آمریکایی را یه شما نشان داده ایم.

ابتدا خط EB  را تا نموده و طرح یقه را کپی می کنیم  سپس خط AD  را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و خطوط موازی از نقاط بدست آمده می کشیم.

به غیر از خط DF بقیه خطوط موازی را تا دم خط AD چیده و به هر کدام نیم سانت اوزمان می دهیم. سپس خط طرح کپی شده را تا نقطه F  ادامه داده و مانند شکل طراحی میکنیم.

نکته: مقدار اوزمان ها با توجه به پهنی و باریکی طرح یقه و اینکه بخواهیم یقه روی گردن بخوابد و یا روی تنه می تواند بیشتر شود و می توان هر اوزمان را تا یک سانت اضافه نمود تا یقه روی تن بخوابد و نه روی گردن.

روی الگوی پشت یقه باید نیم سانت گشاد شود همانطور که در جلو گشادی را به نقطه A  رساندیم پشت هم پس از گشادشدن روی نقطه A  دوخته می شود

نکته: برای تهیه الگوی کامل بعد از کشیدن مراحل بالا برای تهیه سجاف و لایی از روی خطوط نقطه چین که روی الگو نشان داده شده یک بار رولت کنید.

در این نوع یقه ها درز پشت یقه قرار میگیرد خط DF و خط DA به یقه پشت دوخته می شود و سرشانه ها هم به یکدیگر دوخته می شوند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41798

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.