تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
10

آرامش در خانه با اذکار و دعاهایی دلنشین

  • کد خبر : 41396
  • 23 اسفند 1402 - 16:20
آرامش در خانه با اذکار و دعاهایی دلنشین
انسان زمانی می تواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهد که در ذهن و فکر او آرامش جریان داشته باشد. همچنین برای تفاهم در خانه بین والدین و فرزندان و پرداختن با خیال راحت به امور زندگی بدون هیچ استرس و کدورت وجود آرامش مهم است. روانشناسان و مشاوران خانواده برای درمان این مشکلات، راهکارهایی را ارائه می دهند. از طرفی ذکر و دعاهایی نیز در روایات برای این مسئله بیان شده است. با ما در ادامه همراه باشید.

«صبح من» با معرفت: بی شک دعا برای آرامش خانواده در  زندگی های پر استرس امروزی بسیار مهم است. ناراحتی  یکی از خطرناک ترین مشکلات خانوادگی است. تغییرات اقتصادی، اجتماعی، همچنین اختلاف شدید بین والدین و فرزندان باعث ایجاد تنش و کدورت در خانه می‌ شود. به گونه ای که بر سلامت روح و روان تاثیر می گذارد. ناامیدی، خستگی، سردرد و افزایش فشار خون از جمله نتایج  این مسئله است. روانشناسان و مشاوران خانواده برای درمان این مشکلات، راهکارهایی را ارائه می دهند. از طرفی ذکر و دعاهایی نیز در روایات برای این مسئله بیان شده است.

اهمیت آرامش در خانواده

به گزارش مجله خبری صبح من، انسان زمانی می تواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهد که در ذهن و فکر او آرامش جریان داشته باشد. همچنین برای تفاهم در خانه بین والدین و فرزندان و پرداختن با خیال راحت به امور زندگی بدون هیچ استرس و کدورت وجود آرامش مهم است.

چرا دعا در خانه مهم است؟

دعا و نیایش در تعلیمات اسلام جایگاه ویژه اى دارد. در حدیث، از دعا به عنوان اسلحه مؤمن، ستون خیمه دین و نور آسمانها و زمین نام برده اند؛ زیرا انسان به درگاه خدا مى رود و دل و جانش را به نور معرفت او صفا مى بخشد؛ چرا که ذکر خدا آرامش بخش دلها است.

دعاها انواعی دارد که یک نوع آن دعا برای رسیدن به آرامش و کنترل عصبانیت است. حالا چگونه می‌توان این ناراحتی را با استفاده از دعا برطرف کرد؟ آیا دعاهایی مجرب و سریع برای کنترل ناراحتی و ایجاد آرامش وجود دارد؟ در ادامه به برخی دعاها که برای آرامش اهل خانه سفارش شده میپردازیم.

دعای مجرب برای آرامش در خانه 

۱.دعای آرامش بخش در زندگی زناشویی

برای صلح با همسر و آرامش قلب در خانه اذکار «یا ودود» و «یا حلیم» را هزارویک بار در روز خوانده و ورد زبان خود بسازید. همچنین در جای دیگری توصیه شده است، این دو ذکر را به غذا و چای خوانده و کل اعضای خانواده از آن بخوردند.

۲٫ دعا برای رفع ترس و وحشت

 الف) مفضل بن عمر می‌گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: تا می‌توانی هیچ شبى را نخواب مگر آن‌که با یازده عبارت به خداوند پناه ببرى، عرض کردم: مرا از آن (یازده کلمه) آگاه فرما، فرمود.بگو:

«اعوذ بعزه اللَّه، و اعوذ بقدره اللَّه، و اعوذ بجلال اللَّه، و اعوذ بسلطان اللَّه، و اعوذ بجلال اللَّه، و اعوذ بدفع اللَّه، و أعوذ بمنع اللَّه، و اعوذ بجمع اللَّه، و اعوذ بملک اللَّه، و اعوذ بوجه اللَّه، و اعوذ برسول اللَّه (ص) من شر ما خلق و برأ و ذرأ».

سپس فرمود: «هر زمان خواستی به این کلمات پناه ببر». (یعنى اختصاص به وقت معینى ندارد در هر وقت از شب و روز آنها را بخوانى، تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت) (کلینى، کافی، ج ‏۲، ص ۵۳۷- ۵۳۸٫ چاپ چهارم)

ب)دعایی از امام صادق (علیه السلام ) برای رفع ترس و استرس؛ سید بن طاووس از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه داشته باشند از خوف و خطر ناشی از ان در امن می مانند.

درهای خوبی ها برایشان باز می شود. اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است. (الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص ۸۹)

 3. ذکر آرامش دهنده قلب

ازجمله رایج ترین دعاهای آرامش دهنده عبارتند از :

“ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوّهَ اِلّا باللهِ العَلِیَّ العظیم “

با نیتی صادقانه و قلبی اگر این ذکر را بگویید تاثیر زیادی در  کسب آرامشتان خواهید دید.

سوره های قرآنی برای کاهش استرس 

۱٫احقاف

۲٫ عنکبوت

۳٫ آیت الکرسی

۴٫خواندن« سوره  حمد»

سوره حمد نسخه ‎ای  برای درمان همه بیماری های جسمی و روحی است. وقتی  انسان  بیمار شد، راحت‎ترین درمان و کم ‎هزینه‎ ترین درمان، خواندن سوره حمد است.

۵٫ سوره رعد

علامه طباطبایی (ره) برای آرامش یافتن فرد و به تبع آن خانواده توصیه کرده‌اند که در حالت ایستاده و نشسته دست را بر روی سینه گذاشته و چندبار آیه ۲۸ سوره رعد را قرائت کنید: «الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم  بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب»

۶٫ سوره طه

آیه  زیر را  بر مقداری اسپند بخوانید. سپس به مدت هفت روز در هنگام غروب اسپند را بسوزانید و در خانه بگردانید.

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی» (سوره فتح و جن نیز قرائت شود.)

۷٫ سوره نساء

 قرائت آیه ۱۲۸ سوره نساء در هنگام نماز صبح، یکی دیگر از روش‌های توصیه شده است. برای ایجاد آرامش در خانه و رفع ناسازگاری‌ و  دعوا  است:

«وَإِنِ امْرَأَهٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ و َأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41396

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.