تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0

آیا روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؟

  • کد خبر : 40971
  • 20 اسفند 1402 - 12:20
آیا روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؟
کارشناسان همواره از مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای و اثر مطلوب آن بر سلامت و کاهش وزن سخن گفته‌اند. اما «نیویورک‌ پست» در گزارشی از برخی شک و تردیدهای متخصصان درباره این رژیم غذایی خبر می‌دهد.

«صبح من» با تغذیه: تصور این که روغن زیتون هم در برخی مواقع می تواند مضر باشد، دشوار است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، کارشناسان همواره از مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای و اثر مطلوب آن بر سلامت و کاهش وزن سخن گفته‌اند. اما «نیویورک‌ پست» در گزارشی از برخی شک و تردیدهای متخصصان درباره این رژیم غذایی خبر می‌دهد.

به گزارش این نشریه، به نظر می‌آید عنصری شک‌برانگیز در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود دارد: روغن زیتون. روغن زیتون که به طلای مایع معروف است یکی از ارکان اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. این رژیم غذایی هفت سال پی‌درپی در رتبه اول بهترین رژیم‌های غذایی جهان جای گرفته است.

محققان مواد غذایی از دیرباز به فواید بی‌شمار روغن زیتون برای سلامت اشاره‌ کرده‌اند، زیرا این روغن سرشار از چربی‌های مفید و مواد مغذی است. اما اکنون متخصصان هشدار می‌دهند که احتمال دارد تبلیغات درباره این چاشنی غذایی باعث شود که برخی‌ها فواید روغن زیتون برای کاهش وزن را بیش از حد بزرگ کنند. در نتیجه، تلاش‌های ‌افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند در اثر مصرف زیاد روغن زیتون بی‌ثمر می‌ماند و آن‌ها اضافه‌وزن پیدا می‌کنند.

با همه این‌ها، اتفاق‌نظر بر این است که روغن زیتون برا‌ی سلامت بدن نسبتا خوب است، به‌ویژه اگر در پخت‌وپز استفاده شود.

کتلین لوپز، متخصص تغذیه می‌گوید: «اگر از منظر خطر ـ یا ـ فایده و هزینه به موضوع بنگریم، مصرف روغن زیتون فرابکر بسیار کم‌خطر و کم‌هزینه است و با توجه به تاثیر مثبت آن بر نشانه‌های خطر (بیماری‌های قلبی) و التهاب، به احتمال زیاد برای اغلب مردم مفید است.»

یک پژوهش نشان داده که افزودن روغن زیتون بیشتر به رژیم غذایی ممکن است خطر مرگ در اثر زوال عقل را کاهش دهد. به گفته آن جولی تسیر، متخصص تغذیه، طبق پژوهش‌‌ها، مصرف‌ روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون توصیه می‌شود، زیرا این روغن‌ها نه‌تنها برای سلامت قلب مفیدند، بلکه به سلامت مغز نیز کمک می‌کنند.

با توجه به پژوهش‌های صورت‌گرفته، استفاده منظم از روغن زیتون در رژیم غذایی ـ به‌جای مصرف چربی‌های حیوانی یا فراوری‌شده ـ سالم‌تر است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=40971

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.