تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0

چه کنیم تا در ماه رمضان، کمتر تشنه شویم؟

  • کد خبر : 40742
  • 17 اسفند 1402 - 11:00
چه کنیم تا در ماه رمضان، کمتر تشنه شویم؟
با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و این مهم که شاید بسیاری از افراد به دنبال روش درست روزه‌داری باشند، مجله‌ی خبری «صبح من» گفت‌وگویی با دکتر سیدمجتبی نکوقدم داشته است. دکتر نکوقدم توصیه‌های برای وعده‌های سحری داشته‌اند که رعایت این نکات باعث می‌شود، فرد روزه‌دار، در طول روز، تشنگی کمتری را تحمل کند.

«صبح من» با مطالب پزشکی: با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و این مهم که شاید بسیاری از افراد به دنبال روش درست روزه‌داری باشند، مجله‌ی خبری «صبح من» گفت‌وگویی با دکتر سیدمجتبی نکوقدم داشته است.

دکتر نکوقدم ضمن تأکید بر روش علمی روزه‎‌داری گفت: چند دسته از افراد هستند که توصیه می‌شود حتما روزه‌داری خود را با نظر پزشک انجام دهند. این افراد شامل افراد دیابتی، افرادی که نارسایی کلیه دارند، افرادی که سابقه‌ی سنگ کلیه داشته‎اند، افرادی که از بیماری‌های مزمن کبدی، کلیوی و قلبی رنج می‌برود و بیمارانی که تحت درمان با داروهای پیوند و داروهای سرکوب ایمنی و از این دست هستند، می‌باشند که بی‌شک باید با مشورت پزشک روزه بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن پرداختن به افرادی که مشکلی نداشته و به شکل معمول می‌‎توانند روزه بگیرند، گفت: برای وعده‌ی سحری بهتر است از مصرف قندهای ساده مثل شیرینی، شکلات، و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و آبمیوه، اجتناب شود. این مواد، باعث ترشح انسولین در بدن شده و بلافاصله فرد را دچار افت قند خون می‌کنند، در نتیجه، شخص روزه‌دار در طول روز، مدام احساس گرسنگی دارد.

دکتر نکوقدم افزود: بهترین توصیه برای وعده‌ی سحری، استفاده از قندهای پیچیده، فیبرها و مواد غذایی complex است. این مواد در میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود و علاوه بر کمک به حفظ آب بدن در طول روز، به آهستگی از داخل دستگاه گوارش جذب شده و باعث می‌شوند فرد، کمتر احساس تشنگی کند.

این متخصص داخلی افزود: طبیعی است که با رعایت این موارد، احساس گرسنگی و تشنگی در طول روزه‌داری به طور کامل مرتفع نخواهد شد و این امر با فلسفه‌ی روزه‌داری در تضاد است، اما با رعایت برخی نکات، می‌توان احساس گرسنگی و تشنگی کمتری داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه‌ با بیان اینکه بهتر است هر فرد همان وعده‌ای که قبلا به عنوان ناهار مصرف می‌کرد را وارد وعده‌ی سحری کند، افزود: غذاهایی مانند برنج، خورشت، اسنک‌های معمولی و ساندویچ‌هایی که شور نیستند، برای سحری مناسبند. شور بودن غذا باعث می‌شود آب بدن کم شده و فرد در طول روز احساس تشنگی کند. بنابراین بهتر است، وعده‌های سحری کم نمک و ترجیحا بی نمک باشند.

دکتر نکوقدم در پایان بار دیگر بر مصرف میوه و سبزیجات تازه در وعده‌ی سحری تأکید کرد و افزود: مصرف میوه و سبزیجات تازه باعث می‌شوند بدن فرد، کمتر دچار کم‌آبی شود.

در گفتگوی بعدی با دکتر نکوقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی و متخصص داخلی، به وعده‌های افطاری خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=40742

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.