تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
5

چرا حضرت عباس(ع) «عبد صالح خدا» لقب گرفت؟

  • کد خبر : 38390
  • 25 بهمن 1402 - 9:00
چرا حضرت عباس(ع) «عبد صالح خدا» لقب گرفت؟

«صبح من» با مناسبت‌های مذهبی: حضرت عباس(ع) در سه دوره امامت امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) نقش بسیار مهمی داشتند که مهمترین آن واقعه کربلا و روز عاشوراست و بیشترین سختی را متحمل شدند. به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، حضرت ابوالفضل(ع) به دلیل بصیرت و آگاهی، سپهسالار و علمدار کربلا و […]

«صبح من» با مناسبت‌های مذهبی: حضرت عباس(ع) در سه دوره امامت امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) نقش بسیار مهمی داشتند که مهمترین آن واقعه کربلا و روز عاشوراست و بیشترین سختی را متحمل شدند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، حضرت ابوالفضل(ع) به دلیل بصیرت و آگاهی، سپهسالار و علمدار کربلا و امام حسین(ع)، برای همه و تمام دوران هستند؛ حضرت عباس(ع) در نوجوانی در جنگ‌های مختلف مانند صفین، نهروان، جمل و حوادث سال‌های ۳۷ و ۳۸ هجری قمری نقش مهمی در سرکوبی فتنه دشمنان داشتند. نوجوانی آن حضرت در دوران امام علی(ع) و مدتی در امامت امام حسن مجتبی(ع) سپری شد.

پیامبر اکرم (ص)، امامان معصوم و حضرت فاطمه (س) از معصومان الهی جایگاه خاصی دارند که مهمترین آن‌ها امام حسین(ع) جایگاه خاصی میان معصومان دارد؛ حضرت عباس(ع) صاحب یک رتبه پایین‌تر از معصومان است؛ در بهشت هیچ شهیدی مقام حضرت ابوالفضل ندارد و همه به جایگاه ایشان حسرت می‌خورند و این مقام را به خاطر ایثار، شهامت و شهادت در کربلا و حمایت از امام حسین(ع) به دست آوردند.

گفتنی است بنا بر روایتی حضرت ابوالفضل(ع) در کودکی چهره مبارک خود را از دیگران مخفی می‌داشتند و روزی در نوجوانی در نبرد با پهلوانی پیروز شدند و پس از رونمایی چهره مبارک شان توسط امام علی(ع) حضور آن حضرت(ع) آشکار شد.

شاخصه اینکه ابالفضل عباس عبد صالح خدا شد، قابل توجه است. روایاتی در بحث مقام انبیا داریم که وقتی اهل بیت سلسله مراتب ابراهیم(ع) را بیان می‌کنند اول به مقام عبودیت اشاره می‌کنند. عبودیت مافوق مقام نبوت در درگاه خداست. چه شد که ابالفضل به این مقام رسید؟

به این خاطر که «الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ» آن حضرت اهل اطاعت پذیری بود و هیچ گاه روی حرف حجت خدا حرف جدیدی مطرح نکرده و خواسته خود را در محضر امام مطرح نکرده لذا به این مقام رسیده است. در قرآن و روایات هم داریم که اگر کسی بخواهد به مقام عبودیت برسد سوره نساء آیه ۶۹، «و مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» اگر کسی اهل اطاعت از پیامبر و اهل بیت باشد در بهشت همنشین انبیا و اولیا و صالحین و… خواهد بود.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=38390

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.