تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
1

یک سبزی پرخاصیت؛ جزء موارد دوپینگ خواهد رفت!

  • کد خبر : 38142
  • 23 بهمن 1402 - 11:00
یک سبزی پرخاصیت؛ جزء موارد دوپینگ خواهد رفت!
باور بر این است که اسفناج حاوی آهن است. اما آهن موجود در اسفناج به مقدار کمی است و بدن آن را به مقدار کمی جذب می‌کند. پس دلیل متورم شدن عضلات ملوان زبل که خوردن اسفناج را دوست داشت، چه بود؟

«صبح من» با تغذیه: بر اساس یک مطالعه جدید آلمانی، اسفناج حاوی ماده‌ای قوی‌تر از برخی از انواع محرک‌هایی است که توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در ورزش ممنوع شده است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، باور بر این است که اسفناج حاوی آهن است. اما آهن موجود در اسفناج به مقدار کمی است و بدن آن را به مقدار کمی جذب می‌کند. پس دلیل متورم شدن عضلات ملوان زبل که خوردن اسفناج را دوست داشت، چه بود؟

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه لیبر در برلین آلمان انجام شد، وجود مولکولی در اسفناج به نام ecdystérone را نشان داد که تأثیری شبیه به استروئیدها دارد. تا جایی که به گفته دانشمندان، باید به لیست مواد ممنوعه در ورزش اضافه شود!

در مطالعه‌ی صورت گرفته توسط دانشمندان، ۴۶ ورزشکار سه بار در هفته به مدت ۱۰ هفته تمرین کردند. تعدادی از آنها به طور تصادفی تزریق ecdystérone دریافت کردند، در حالی که بقیه تزریق دارونما دریافت کردند. در نهایت، کسانی که این مولکول معروف را مصرف کردند، نسبت به گروه کنترل، عملکرد خود را سه برابر سریع‌تر بهبود دادند.

ماریا باار، محقق انستیتو داروسازی دانشگاه آلمان، تایید کرد: «ما شاهد این افزایش شدید در حداکثر عملکرد آنها در طول تمرین بودیم».

دانشمندان انتظار داشتند که شاهد بهبود عملکرد ورزشکاران باشند، اما از تاثیر چشمگیر این مولکول شگفت زده شدند.

فرانچسکو بوتری، مدیر آژانس ضد دوپینگ ایتالیا، می‌گوید: «این یک ماده‌ی بسیار قدرتمند و در عین حال، پنهان است».

قرار است ممنوعیت مصرف اسفناج برای دوپینگ ورزشکاران توسط کمیته ویژه‌ای متشکل از کارشناسان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) تصمیم‌گیری شود.

در پایان باید گفت، چه یک ورزشکار بزرگ باشید و چه کسی که روزهای تعطیل ورزش می‌کنید، می‌توانید به خوردن اسفناج به خاطر فواید آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های موجود در آن و همچنین برای مبارزه با زوال عقل یا فقط برای داشتن روحیه خوب، ادامه دهید!

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=38142

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.