تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
3

روزشمار انقلاب: سه‌شنبه؛ ۱۷ بهمن ۱۳۵۷

  • کد خبر : 37633
  • 17 بهمن 1402 - 9:00
روزشمار انقلاب: سه‌شنبه؛ ۱۷ بهمن ۱۳۵۷
با مجله‌ی تاریخ «صبح من» همراه باشید تا وقایع 17 بهمن 1357 را به طور مختصر برای شما بیان کنیم. مردم در خیابان‌ها و در حمایت از دولت بازرگان تظاهرات می‌کنند. شعار‌ها علیه بختیار است، مردم بختیار را نمی‌خواهند...

مجله‌ی خبری «صبح من»: در هفدهم بهمن ۱۳۵۷ مردم در خیابان‌ها و در حمایت از دولت بازرگان تظاهرات می‌کنند. شعار‌ها علیه بختیار است، مردم بختیار را نمی‌خواهند. بختیار سعی دارد به مردم بفهماند در انجام وعده‌های خود کوشاست. به همین منظور در جلسه مجلس حضور می‌یابد و نمایندگان در حضور بختیار طرح‌های انحلال ساواک و دستگیری نخست‌وزیران و وزیران دولت از سال ۱۳۴۱ تا آن سال که متهم به سوء استفاده از قدرت بودند را تصویب می‌کنند.

بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم … ولی چنانچه بخواهد به حالت جدی به فعالیت ادامه دهد، آن وقت با او مقابله خواهم کرد.

سعید، رئیس مجلس شورا، در جلسه امروز مجلس اظهار کرد: بازگشت حضرت آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش‌آمد می‌گویم.

روایت مطبوعات از وقایع ۱۷ بهمن ماه ۱۳۵۷

امام خمینی در سخنانی اعلام کردند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس العملی مثبت داشته باشند.

جامعه روحانیت مبارز تهران در اطلاعیه‌ای مردم را دعوت کرد تا روز نوزدهم بهمن ماه، با شرکت در تظاهراتی گسترده حمایت خود را از مهندس بازرگان اعلام کنند. تشکل‌های سیاسی دیگر نیز در اطلاعیه‌هایی با این مضمون به ضرورت شرکت مردم در تظاهرات نوزدهم بهمن ماه تأکید کردند.

تظاهرات مردم زاهدان، به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان، مورد هجوم قرار گرفت. در این حادثه حدود شصت و دو نفر کشته یا زخمی شدند.

در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند.

امام خمینی در جمع پرسنل نیروی دریایی درباره استقلال ارتش سخنرانی کردند. ایشان در جمع صادرکنندگان خشکبار درباره غارت سرمایه‌های معنوی و مادی ایران در دوره پهلوی و لزوم پشتیبانی از دولت موقت سخنرانی کردند. همچنین امام در جمع طلاب و کارکنان شرکت نفت در سخنانی به تبیین اهمیت وحدت و همبستگی اقشار مختلف مردم، برادری شیعه و سنی و مسئولیت روشنگری و تبلیغ پرداختند.

ژنرال هایزر ایران را ترک کرد.

گردآوری و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=37633
  • منبع : خبرگزاری صداوسیما ـ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  • 1917 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.