تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
2

زمان انتشار و ویژگی های ویندوز ۱۲

  • کد خبر : 37401
  • 14 بهمن 1402 - 16:20
زمان انتشار و ویژگی های ویندوز ۱۲
مایکروسافت به طور رسمی نسخه جدیدی از ویندوز را معرفی نکرده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که یک به‌روزرسانی بزرگ از ویندوز در سال جاری منتشر خواهد شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا هر آنچه از نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز یعنی (ویندوز 12) می‌دانیم را در اختیارتان قرار دهیم.

«صبح من» با فناوری: بیش از دو سال از عمر ویندوز ۱۱ گذشته و تاکنون چند به‌روزرسانی مختلف دریافت کرده است. آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ نسخه‌ی ۲۳H2 بوده که در اختیار کاربران قرار گرفته است. اما در حالی که ویندوز ۱۱ به لطف به روزرسانی‌های مکرر، هنوز یک سیستم‌عامل نسبتاً جدید محسوب می‌شود، کاربران منتظر ویندوز ۱۲ (Windows 12) در سال ۲۰۲۴ هستند.

به گزارش مجله خبری صبح من، البته مایکروسافت به طور رسمی نسخه جدیدی از ویندوز را معرفی نکرده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که یک به‌روزرسانی بزرگ از ویندوز در سال جاری منتشر خواهد شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا هر آنچه از نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز یعنی (ویندوز ۱۲) می‌دانیم را در اختیارتان قرار دهیم.

ویندوز ۱۲ چه زمانی منتشر می شود؟

انتظار می‌رود که ویندوز ۱۲ در سال ۲۰۲۴ عرضه شود و به احتمال زیاد در نیمه دوم سال، در بازه زمانی سپتامبر شاهد انتشار این سیستم‌عامل خواهیم بود. همچنین انتظار می‌رود که مشابه دو سال گذشته، نسخه بعدی ویندوز هم چرخه‌ی به‌روزرسانی سالانه را ادامه دهد.

ویندوز ۱۲ که با نام Hudson Valley نیز شناخته می‌شود، تحت پلتفرم جدیدی به نام Germanium راه‌اندازی خواهد شد. در واقع به دلیل تغییرات زیرساختی این سیستم‌عامل، انتظار می‌رود که Germanium در ماه آوریل تکمیل شود و در نهایت در ماه سپتامبر شاهد انتشار این سیستم‌عامل باشیم. پلتفرم Germanium برای دستگاه‌های مبتنی بر Arm، مانند دستگاه‌های مجهز به Qualcomm Snapdragon X Elite، پیشرفت‌های عمده‌ای را ارائه خواهد کرد. در ادامه جزییات بیشتری از windows 12 را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آیا ویندوز ۱۲ یک نسخه‌ی رایگان خواهد بود؟

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران می‌پرسند این است که آیا ویندوز ۱۲ به صورت رایگان ارائه خواهد شد یا باید برای دسترسی به آن هزینه پرداخت کرد. طبق حدس و گمان، ویندوز ۱۲ به صورت رایگان ارائه نخواهد شد اما احتمالاً برای دسترسی به به‌روزرسانی‌های windows 12 نیاز به پرداخت هزینه نخواهد بود زیرا مایکروسافت چند سالی است که قصد دارد به‌روزرسانی‌های اصلی ویندوز را به صورت رایگان برای کاربران فعلی ویندوز ارائه کند. در نتیجه اگر مجوز استفاده از ویندوز را داشته باشید می‌توانید به صورت رایگان از به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۲ بهره‌مند شوید اما اگر در حال حاضر مجوز معتبر ویندوز ۱۰ یا ۱۱ را ندارید، باید هزینه‌‌ای برای نصب windows 12 پرداخت کنید.

آیا کاربران مجبور به نصب ویندوز ۱۲ خواهند بود؟

مایکروسافت به طور قابل توجهی تلاش می‌‌کند تا کاربران را به سمت جدیدترین نسخه‌های ویندوز سوق دهد اما هیچ اجباری برای نصب این سیستم‌عامل‌ها وجود ندارد. در شرایطی که نصب ویندوز ۱۱ هنوز اختیاری بوده نمی‌توان گفت که نصب windows 12 به صورت یک اجبار به کاربران تحمیل خواهد شد. از سوی دیگر مایکروسافت هنوز به‌روزرسانی‌هایی را برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند و پشتیبانی از ویندوز ۱۰ تا اکتبر سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت؛ بنابراین شما مجبور به ارتقاء نخواهید بود.

آیا کامپیوتر من می‌تواند ویندوز ۱۲ را اجرا کند؟

پس از اینکه ویندوز ۱۱ به طور قابل توجهی، حداقل سیستم مورد نیاز را در مقایسه با ویندوز ۱۰ افزایش داد، این سوال مطرح می‌شود که آیا ویندوز ۱۲ روی سیستم‌های قدیمی قابل اجرا خواهد بود؟ احتمالاً بسیاری از سیستم‌های قدیمی با windows 12 سازگار نخواهند بود و این امری طبیعی است اما نمی‌توان به طور دقیق در مورد سازگاری ویندوز ۱۲ با دستگاه‌های مختلف صحبت کرد. در این میان از آنجایی که ویندوز ۱۱ به پردازنده‌هایی نیاز دارد که از حدود سال ۲۰۱۸ به بعد عرضه شدند؛ می‌توان گفت که windows 12 نیز بتواند در شرایط مشابه windows 11 اجرا شود. همچنین ویندوز ۱۱ به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی نیاز دارد، بنابراین ویندوز ۱۲ نیز به همین میزان سخت افزار یا چیزی بیشتر نیاز خواهد داشت.

ویژگی‌های احتمالی ویندوز ۱۲

هنوز خیلی زود است که درباره ویندوز ۱۲ و ویژگی‌های جدید آن صحبت کنیم اما جزییاتی فاش شده که ممکن است این جزییات بخشی از به‌روزرسانی بزرگ ویندوز باشند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های احتمالی windows 12 خواهیم پرداخت.

قابلیت‌های هوش مصنوعی در ویندوز ۱۲

هوش مصنوعی در یک سال گذشته تحولات گسترده‌ای در دنیای تکنولوژی ایجاد کرده است. این تحولات در سیستم‌عامل ویندوز نیز رخ داده و در ویندوز ۱۲ احتمالاً شاهد طیف وسیعی از ابزارهای هوش مصنوعی خواهیم بود. در واقع نسخه بعدی ویندوز، هوش مصنوعی را در هر بخش ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که ویندوز ۱۲ قادر به انجام کارهایی مانند تفسیر عبارت‌های جستجوی زبان طبیعی برای یافتن اسناد و فایل‌های شما خواهد بود. برای مثال به لطف هوش مصنوعی قادر خواهید بود تا فایل‌ها یا اسنادی که یک هفته پیش روی آن کار کرده‌اید را تنها با تایپ درخواستتان پیدا کنید. احتمالا این کار از طریق نوار ابزار advanced copilot امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین امکان مشاهده زیرنویس ویدیوهای مختلف به صورت لحظه‌ای و real-time در سیستم‌عامل ۱۲ ارائه خواهد شد (این قابلیت در ویندوز ۱۱ نیز وجود دارد) و همچنین امکان ترجمه‌ی زیرنویس‌ها به زبان‌های مختلف در حالت real-time وجود خواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌توان به قابلیت «Super Resolution» برای ارتقای کیفیت ویدیوها و بازی‌ها اشاره کرد.

رابط کاربری جدید

مایکروسافت مفهومی را برای ویندوز ۱۲ معرفی کرد که این مفهوم به چند تغییر جالب در نوار وظیفه، نمایش آیکون‌ها، موقعیت نمادهای wi-fi و باتری، ویجت آب و هوا اشاره دارد. در واقع رابط کاربری ویندوز کمی نزدیک به رابط کاربری macOS یا برخی از نسخه‌های لینوکس خواهد شد.

تغییرات دیگری که گزارش شده شامل یک Lock Screen جدید و رابط کاربری برای ورود به سیستم است که برای دستگاه‌های لمسی بهینه شده و به یک مرکز اعلان جدید (notification center) که می‌تواند اعلان‌ها را بر اساس مخاطب گروه‌بندی کند. همچنین انتظار می‌رود که بتوانید ویجت‌ها را به جای استفاده از پنل اختصاصی، به دسکتاپ پین کنید. همچنین گزارش شده است که منوی Start تغییراتی را به همراه خواهد داشت، به طوری که Creator area جدید به برنامه‌های Microsoft 365 مانند Designer، Clipchamp و PowerPoint مجهز خواهد بود.

ویژگی‌های جدید برای بهره‌وری انرژی

احتمالاً یکی دیگر از تمرکزهای اصلی روی windows 12، افزایش بهره‌وری انرژی و پایداری خواهد بود. طبق گزارش های اخیر، windows 12 دارای برخی بهبودها در صرفه جویی انرژی است که می‌تواند عمر باتری را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. یکی دیگر از قابلیت‌های قابل توجه این است که بتوانید لپ‌تاپ خود را طوری تنظیم کنید که زمانی که شبکه برق منطقه شما از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کند شارژ شود و در نتیجه انتشار کربن را کاهش خواهد یافت.

رویکرد ماژولار

بر اساس گزارش‌ها، مایکروسافت در حال کار روی یک نسخه ماژولار از ویندوز است تا با دستگاه‌های مختلف سازگار باشد. این تا حدودی یادآور تلاش مایکروسافت با ویندوز ۱۰X است که قرار بود نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ باشد تا امکانات این سیستم‌عامل را در اختیار دستگاه‌‌های مدرن‌تر و تاشو قرار دهد.

در حالی که ویندوز ۱۰X همه‌ چیزهایی را که می‌توانست حذف کرد و از پایه برای دستگاه‌های خاص ساخته شد، هدف ویندوز ۱۲ این است که مجموعه کاملی از ویژگی‌ها را داشته باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این نسخه ماژولار ویندوز همراه با به‌روزرسانی‌های windows 12 ارائه نخواهد شد. از سوی دیگر فعلاً مشخص نیست که این نسخه‌ی ماژولار چه زمانی منتشر شود.

بهینه‌سازی Arm

اگرچه این یک ویژگی جدید نیست، اما اخیراً تأیید شده است که نسخه بعدی ویندوز از برنامه‌های ۳۲ بیتی Arm پشتیبانی نخواهد کرد. این شرکت به طور رسمی اعلام کرده که در نسخه بعدی ویندوز تغییراتی در این زمینه رخ خواهد داد. مایکروسافت همچنین اشاره کرده است که در حال کار روی بهبودهایی برای دستگاه‌های Arm، از جمله شبیه‌سازی کارآمدتر برنامه‌های x86 است. البته هنوز مشخص نیست که این پیشرفت‌ها چه هستند و چه زمانی اعمال خواهند شد.

این موارد تنها چیزهایی هستند که تا این لحظه می‌توانیم در مورد ویندوز ۱۲ بگوییم. حتی نام آن به طور دقیق در این مرحله مشخص نیست. در نتیجه باید منتظر باشیم تا اطلاعات بیشتر در این زمینه منتشر شود.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=37401

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.