تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
4

نوشتن روزانه‌ی خاطرات چه نتایجی دارد؟

  • کد خبر : 35750
  • 27 دی 1402 - 11:00
نوشتن روزانه‌ی خاطرات چه نتایجی دارد؟
نوشتن خاطرات روزانه، منجر به کاهش استرس شده و بنابراین خلق و خو، خواب و ایمنی را بهبود می‌بخشد. در ادامه، با ما همراه باشید تا از نتایج شگفت‌انگیز نوشتن خاطرات روزانه، با شما سخن بگوییم.

«صبح من» با زندگی: داشتن یک دفتر خاطرات برای نوشتن رویدادهای روزانه، یک درمان رایگان برای تعدادی از مشکلات سلامت جسمی و روانی است، چراکه با یادداشت مهمترین رویدادهای روز، می‌توانیم به دستاوردها، شکست‌ها و همچنین احساسات و برداشت‌های ذهنی خود پی ببریم.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، نوشتن خاطرات روزانه، منجر به کاهش استرس شده و بنابراین خلق و خو، خواب و ایمنی را بهبود می‌بخشد.

تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای نوشتن خاطرات وجود دارد؛

  • مرور خاطرات ذهنی
  • نوشتن خاطرات در قالب یک گفتگو
  • برداشتی شاعرانه از خاطرات
  • کشیدن نقاشی از رویدادهای روزانه

اما باید گفت، هر شخصی می‌تواند شروع به نوشتن خاطرات روزانه‌ی خود کند و افکار، احساسات، مشکلات، چالش‌ها، آشفتگی‌ها، شادی‌ها، موفقیت‌ها و رویاها را در آن ثبت کند.

ثبت خاطرات می‌تواند با جملاتی مانند:

در این لحظه احساس می‌کنم …
در این لحظه متوجه می‌شوم …
الان دارم به این فکر می‌کنم..
تا الان بهترین قسمت هفته من اینه…

آغاز شده و ادامه یابد.

ده‌ها مطالعه علمی از مزایای عمده نوشتن یک خاطرات روزانه به طور منظم، بیان شده‌اند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

نوشتن خاطرات روزانه، به ساماندهی رویدادهای ذهنی کمک کرده و موجب بهبود حافظه، بهبود فرآیندهای شناختی و خواب بهتر می‌شود.

در مطالعه‌ای که توسط «جیمز دبلیو. پنه بیکر»، روانشناس دانشگاه تگزاس، در سال ۱۹۸۶ تهیه شد، مشخص شد، خاطره‌نویسی، مغز را از تجربیات استرس‌زا رها می‌کند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، تمرین خاطرات‌نویسی به مدت ۶ ماه، همراه با عادات دیگری مانند مطالعه و درمان شناختی ـ رفتاری به کاهش قابل توجه علایم افسردگی کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه «کوازولو ناتال» آفریقای جنوبی انجام شد، محققان دریافتند که مدیتیشن از طریق نوشتن روزانه‌ی خاطرات، کمک می‌کند تا اشخاص درک خود را تقویت کنند، یادگیری مادام‌العمر را غنی کنند و همچنین حرفه‌ای را توسعه دهند. در مراحل دیگر، این امر منجر به پیشرفت تفکر انتقادی و عمل به عنوان یک فرد حرفه‌ای و مستقل خواهد شد.

نوشتن در مورد دلایل اضطراب، عامل بازدارنده ای است که مانع از نشخوار فکری و حرکت به سمت یافتن راه حل می‌شود. گفتنی است، تأثیر این امر بر روی خانم‌ها قوی‌تر است.

یکی از عجیب‌ترین نتایجی که نوشتن خاطرات به دنبال دارد، کاهش علائم التهابی است.

بنا بر آزمایش‌های بالینی انجام‌شده در سال ۱۹۹۹، علائم التهابی در بیماران مبتلا به آسم خفیف تا متوسط ​​و آرتریت روماتوئید که در مورد تجربیات استرس‌زا زندگی می‌نوشتند، بهبود یافته است.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، نشان داد نوشتن خاطرات به بهبود زخم کمک می‌کند. این کار حتی به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند چرا که منجر به کاهش مواد شیمیایی آزاد شده در اثر استرس در بدن می‌شود.

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه داکوتای جنوبی در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که نوشتن در مورد احساسات و خاطرات روزانه، مدیریت و کنترل آنها را آسان‌تر می‌کند.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۳ در ژورنال آموزش و تمرین حرفه‌ای منتشر شد، نوشتن دفتر خاطرات یکی از سه راهبرد همراه با مدیتیشن و حمام کردن قبل از خواب برای داشتن خوابی خوب است. مطالعه نشان می‌دهد که این سه روش می‌تواند به آرامش و بازیابی مجدد انرژی با مراقبت از سه جنبه جسمی، روحی و روانی کمک کند.

در پایان باید گفت، تعلل را متوقف کنید و شروع به نوشتن خاطرات روزانه‌ی خود کنید. پس از گذشت مدتی، به معجزه‌های این کار ساده، پی خواهید برد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=35750

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.