تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
1

سال ۲۰۲۳ بدترین سال در تاریخ صنعت رایانه شخصی

  • کد خبر : 35832
  • 27 دی 1402 - 15:40
سال ۲۰۲۳ بدترین سال در تاریخ صنعت رایانه شخصی
سال گذشته میلادی برای بازار رایانه شخصی (PC) به هیچ عنوان سال خوبی نبود، به طوری که یکی از شرکت‌های تحلیلگر بازار، آن را بدترین دوازده ماه تاریخ این صنعت نامید. با این حال، سه ماهه پایانی سال 2023 دلایلی برای خوش بین بودن نسبت به سال میلادی پیش رو را بیان کرد.

«صبح من» با فناوری: سال گذشته میلادی برای بازار رایانه شخصی (PC) به هیچ عنوان سال خوبی نبود، به طوری که یکی از شرکت‌های تحلیلگر بازار، آن را بدترین دوازده ماه تاریخ این صنعت نامید. با این حال، سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ دلایلی برای خوش بین بودن نسبت به سال میلادی پیش رو را بیان کرد. شاید این نشانه‌های مثبت شرکت‌های تولید کننده را خوشحال کند، اما خبر ناخوشایند برای مصرف‌کنندگان این است که انتظار می‌رود با افزایش هزینه‌های NAND، قیمت SSD در سال جاری به شدت افزایش یابد.

به گزارش مجله خبری صبح من، شرکت تحلیلگر گارتنر در شروع مقاله خود می‌نویسد، سال ۲۰۲۳ بدترین سال در تاریخ برای صنعت رایانه شخصی (PC) بود، با ۱۴٫۸ درصد کاهش فروش نسبت به سال ۲۰۲۲٫ محموله‌های جهانی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۳ به ۲۴۱٫۸ میلیون دستگاه رسید در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ چیزی معادل ۲۸۴ میلیون دستگاه بوده است.

اما با وجود ناامید کننده بودن آمار کلی سال ۲۰۳۳، باز هم می‌توان نشانه‌های امیدوار کننده‌ای را در سه ماهه چهارم این سال مشاهده کرد. در واقع حجم محموله‌های جهانی ۰٫۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشتند و به روند کاهشی محموله‌ها در سه ماهه مشابه دو سال قبل پایان داد.

اگر بخواهیم در جزییات این آمار ورود کنیم، خواهیم دید که شرکت لنوو در سال ۲۰۲۳ با سهمی نزدیک به ۲۵ درصد توانسته بود رهبری بازار را به دست آورد. پس از آن اچ پی، دل، اپل، ایسوس، و ایسر قرار گرفتند. HP با وجود جایگاه دوم اما بهترین نمایش را در سال گذشته اجرا کرد و محموله‌های آن فقط ۴٫۵ درصد کاهش داشته است. شرکت دل نیز با ۱۹٫۵ درصد کاهش، بدترین عملکرد ۱۲ ماهه را به نام خود ثبت کرده است.

با نگاهی به بازارهای منطقه‌ای، گارتنر می‌نویسد که بازار رایانه شخصی ایالات متحده اولین رشد سالانه خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ با ۱٫۸ درصد افزایش در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند. HP اما همچنان جایگاه اولی خود را در بازار ایالات متحده حفظ کرد و پس از آن Dell و Apple قرار گرفتند.

در سمت دیگر یک شرکت تحلیلگر بزرگ به نام IDC نیز گزارش خود از فروش جهانی رایانه شخصی در سال گذشته را منتشر کرده است، که طبق نتایج آنها هم شاهد کاهش ۱۳٫۹ درصدی در این صنعت هستیم. این رقم به نتیجه اعلام شده از سوی گارتنر نزدیک است، اما تفاوت از آنجایی شروع می‌شود که IDC معتقد است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، محموله‌ها ۲٫۷ درصد کاهش یافته است.

اما به صورت کلی هر دو شرکت موافق هستند که بازار رایانه شخصی در سال ۲۰۲۳ پس از دوره رونق خود در زمان همه‌گیری وارد یک سراشیبی شدند، اما بازهم در انتهای سال نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده‌اند. میکاکو کیتاگاوا، مدیر تحلیلگر گارتنر، در این مورد و همچنین عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی می‌گوید:

“موجودی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ عادی شد، موضوعی که به مدت دو سال دامنگیر صنعت بود. این رشد نامحسوس نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در نهایت متعادل می‌شوند. با این حال، این وضعیت احتمالاً به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت قطعات در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد کرد.

افزایش قیمت قطعاتی که کیتاگاوا به آن اشاره می‌کند احتمالاً همان چیزی است که برای SSDها انتظار می‌رود. در آذر ماه بود که شنیدیم انتظار می‌رود قیمت‌های فلش NAND حداقل تا ۵۰ درصد افزایش یابد، زیرا شرکت‌ها تولید تراشه‌های NAND و DRAM را کاهش داده‌اند تا به ثبات قیمت‌ها و پاک کردن موجودی کمک کنند. بنابراین آنها شرایط را برای ۲۰۲۴ مساعد می‌دانند اما به هرحال در سال پیش رو، هرچیزی ممکن است رخ دهد و عناصر زیادی هستند که بر روی این بازار تاثیر خواهند گذاشت.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=35832

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.