تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
5

«روز مادر» در کشورهای دیگر، چه روزی است؟

  • کد خبر : 34303
  • 11 دی 1402 - 11:00
«روز مادر» در کشورهای دیگر، چه روزی است؟
تاریخ برگزاری روز مادر از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و دلیل آن نیز فرهنگ یا داستان نهفته در پس اعلام تاریخ روز مادر در هر کشور است. در ادامه، به بررسی تاریخچه‌ی روز مادر در برخی از کشورها می‌پردازیم.

«صبح من» با دانستنی‌ها: روز مادر روزی برای قدردانی از زحمات مادران و فداکاری آنهاست. اما تاریخ برگزاری روز مادر در کشورهای گوناگون، متفاوت بوده و در برخی از کشورها، این روز، تعطیل رسمی است.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، تاریخ برگزاری روز مادر از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و دلیل آن نیز فرهنگ یا داستان نهفته در پس اعلام تاریخ روز مادر در هر کشور است. در ادامه، به بررسی تاریخچه‌ی روز مادر در برخی از کشورها می‌پردازیم:

در کشورهای عربی روز مادر ۲۱ مارس جشن گرفته می‌شود. این تاریخ به طور خاص به داستانی بازمی‌گردد که در سال ۱۹۵۶ با مصطفی امین، روزنامه‌نگار مصری و برادرش علی امین، رخ داد. آنها در روزنامه‌ی خود در ستون معروف «یک ایده» نوشتند، یکی از مادران به دفتر روزنامه آمده و از زندگی خود و بیوه شدنش در جوانی گفته است. او به خاطر فرزندانش ازدواج نکرده و برای بزرگ کردن آنها تلاش کرده بود. فرزندان او وارد دانشگاه شده، ازدواج کرده و از پیش او رفته بودند. این دو روزنامه‌نگار پس از تحت تأثیر قرار گرفتن از حرف‌های این مادر، ایده‌ی جشن گرفتن روز مادر را مطرح کردند. این ایده در مصر به صورت رسمی اعلام شد و به سراسر کشورها راه یافت.

داستان روز مادر در آمریکا به سال ۱۸۷۲ بازمی‌گردد، زمانی که «جولیا وارد هووی» نویسنده پیشنهاد اختصاص روزی به مادران را داد و در سال ۱۹۰۸ «آنا جارویس» که یک تاجر بود و برخی از مادران، کمپینی را برای تعیین روز مادر، رهبری کردند و در ماه می، روزی که مصادف با تاریخ مرگ مادرش بود، به عنوان «روز مادر» اعلام کرد. در سال ۱۹۱۴ این روز به طور رسمی توسط رئیس‌جمهور وقت، به روز مادر اختصاص یافت و تعطیل رسمی اعلام شد و هر سال دومین یکشنبه‌ی ماه می، «روز مادر» است.

آخرین یکشنبه‌ی ماه مارس در بریتانیا، «روز مادر» است. داستان آن به کارمندانی بازمی‌گردد که سالانه در عید پاک به کلیسای مادر می‌روند. آنها مرخصی گرفته و در راه بازگشت، برای مادران خود گل می‌برد. به همین دلیل این روز به «روز مادر» اختصاص یافت.

در نروژ «روز مادر»، دومین یکشنبه فوریه است که بیشتر جنبه‌ی مذهبی دارد تا اجتماعی.

در فرانسه، اولین یکشنبه ماه ژوئن و در سوئد، آخرین یکشنبه ماه ژوئن «روز مادر» است.

و در کشور ما، روز ۲۰ جمادی‌الثانی، زادروز میلاد دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا(س)، «روز مادر» است.

در پایان باید گفت، «روز مادر» یادآور قدردانی از تلاش مادران است و هیچ کس نباید این امر را نه تنها در «روز مادر» بلکه در تمام روزهای سال، فراموش کند.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=34303

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.