تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
10

دردناک‌ترین نیش، مربوط به کدام حشره است؟

  • کد خبر : 34085
  • 07 دی 1402 - 16:00
دردناک‌ترین نیش، مربوط به کدام حشره است؟
موجودات زیادی در جهان وجود دارند که می‌توانند ما را گاز بگیرند، نیش بزنند یا به گونه‌ای دیگر ما را به سموم کُشنده خود، آلوده کند اما نیش کدام حشره از بقیه دردناک تر است؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: موجودات زیادی در جهان وجود دارند که می‌توانند ما را گاز بگیرند، نیش بزنند یا به گونه‌ای دیگر ما را به سموم کُشنده خود، آلوده کند و مطمئنا این سوال که کدام مورد دردناک‌ترین است، بی‌پاسخ می‌ماند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، حشره‌شناسی از ایالات متحده به نام جاستین او اشمیت، ده‌ها بار خود را درمعرض نیش حشرات مختلفی از راسته بال‌غشاییان قرار داده است. اشمیت در سال ۲۰۱۶ در گفتگو با مجله نیویورک‌تایمز گفت: «می‌دانم مردم فکر می‌کنند من کمی دیوانه هستم. اما واقعا این‌طور نیستم. فقط سعی می‌کنم پاسخ پرسش‌های متفاوتی را پیدا کنم.»

اشمیت براساس تجربه‌های دردناک خود «شاخص درد نیش اشمیت» را ابداع کرد. شاخص اشمیت با درنظر گرفتن نزدیک ۸۰ گونه مورچه، زنبورعسل و زنبور بی‌عسل، میزان دردناک بودن نیش را در مقیاسی از صفر (دردی که به سختی احساس می‌شود) تا چهار (دردی بسیار شدید درحد آرزوی مرگ) رتبه‌بندی می‌کند.

اشمیت در کنار رتبه‌بندی میزان دردناک بودن نیش، توضیحات مفصلی ارائه می‌دهد که به خواننده کمک می‌کند چگونگی درد را احساس کند.

در رده‌هایی پایین، با رتبه ۰٫۵، نوعی زنبور انگلی (Triepeolus) را می‌بینیم که اشمیت نیش او را چنین توصیف می‌کند: «خیالاتی شده‌ام؟ خراش کوچکی که با حس غلغلک همراه است.» پس از آن زنبور جلب‌شونده به عرق وجود دارد که ازنظر درد نیش امتیاز یک می‌گیرد.

اشمیت درد ناشی از نیش او را دردی خفیف و گذرا توصیف می‌کند. این توضیحات امکان درک تفاوت‌های ظریفی را می‌دهد که عدد واحد هرگز نمی‌تواند آن را پوشش دهد. اشمیت در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «فکر می‌کنم این روش بسیار بهتری برای توصیف ماهیت چیزی باشد که اعداد می‌خواهند به شما بگویند.»

اشمیت به انواع دیگری از زنبورها نمره ۲ می‌دهد، ولی درد ناشی از نیش آن‌ها را متفاوت توصیف می‌کند. او به مورچه دروگر فلوریدا و زنبور کاغذی غول‌پیکر نمره ۳ می‌دهد. اما بالاترین نمره به سه حشره داده می‌شود: زنبور جنگجو، مورچه گلوله‌زن و زنبور رتیل‌خوار. اشمیت می‌گوید از بین این سه مورد، مورچه گلوله‌زن پادشاه بی‌چون‌وچرای نیش محسوب می‌شود.

او در سال ۲۰۱۶ در گفتگو با مجله اسمیتسونیان گفته بود: «اگر نمره پنج را به این مقیاس اضافه کنم، فقط مورچه گلوله‌زن در آن مقام قرار خواهد گرفت.»

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=34085

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.